Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 3268 ggr
jack71
0

Kolestorol/Blodsockervärden?

För ca en månad sen fick jag reda på att jag visade symton på en påbörjad diabetes av en naturläkare. Hade bl a. sockervärdet 5.7.

Efter en månad med LCHF så var jag igår till företagshälsovården och fick ta nytt blodsockervärde som nu glädjande nog var 4.1 vilket väl ska vara helt ok om jag förstått det hela rätt?

Mitt kolestorol låg lite högt enligt kvinnan som tog proverna och det var på 5.8 och då undrar man ju lite om de där gamla rönen om att man inte ska äta för mycket ägg om man har högt kolestorol? Jag kan ju ibland äta fem ägg + lite bregott till frukost och mycket ägg i kosten i övrigt numera också. Råd/Tips angående det?

Jag kommer att försöka fortsätta äta efter LCHF även om det känns lite svårt ibland men vill gärna få bort mitt starka sockersug och tror ju att det är en diet man mår bra av i övrigt också. Frågan är ju om jag fått bort min påbörjade diabetes nu eller hur exakt ett blodsockervärde visar detta?`

Kanske lite luddiga frågor men tar gärna mot tips om jag kan fortsätta äta så mycket ägg o om det är lugnt det där med kolestorolvärdet och så hoppas jag mitt blodsockervärde och påbörjade diabetes är lite mer under kontroll så att jag törs synda lite i midsommar för nu vill jag unna mig lite vin, gods och annat gott just denna helg utan att vara alltför orolig för diabetes.

Till sist kan jag ju tycka att det är lite märkligt att folk som arbetar med hälsovård med stor inriktning på diabetes mm. inte känner till LCHF men jag gjorde mitt bästa för att marknadsföra och tipsa om intressant läsning på Internet där massor av människor har goda erfarenheter att berätta om.

Effie
0

Vad jag har lärt mig om kolesterol under min tid på KiF:

1. kolesterolet i maten påverkar inte kolesterolet i blodet. Så fortsätt äta ägg, det är bara nyttigt
  2. högt totalkolesterol är ett ganska ointressant värde. Se till att få mätt apo-kvot
  3. kolesterolnivåerna stiger ofta i början på LCHF-kost. Kontrollera värdena efter något halvår igen.

Det står mycket bra på www.kostdoktorn.se om kolesterol. Läs där

Och välkommen hit. Det finns säkert fler som kan förklara bättre.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

dufva
0

Bra råd av Effie!

Din sjukdom har avstannat på grund av kostbytet men fuskar du för mycket så åker du raskt tillbaka till dom värden du hade innan.

Tyvärr  verkar det inte som att man återfår forna dagars sockeromsättning igen så man får fortsätta att hålla kolisarna lågt om man vill ha kvar sin hälsa.

Eventuella följdsukdomar av ett högt sockervärde går tillbaka med tiden men benägenheten för sjukdomen kvarstår.

Visst ska du ta dig ett glas vin på midsommaren ändå. Glad