Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettoff-topic-ot
Läst 2079 ggr
Pylle
0

Ketos och stickor

Snälla vad heter stickorna ni köper på Apoteket och mäter om fettförbränningen kommit i gång

Hur läser man av dem? Är det en sticka enbart för ketos eller?

mikaelj
0

Ketostix, men de visar ingenting av intresse såvida du inte är typ 1-diabetiker.

Äter du mindre än sisådär 60g kolhydrater/dygn är du per definition i ketos.

Lägg pengarna på en god ost istället! :)

MimLan
0

Håller med. Det har blivit någon slags myt om att stickorna visar dig något relevant, det gör de inte.

Pylle
0

Tack nu blev jag glad!

Hellre ost än stickor.

Typ 2 sedan 11 månader tillbaka och försöker hålla mig under 20g för att förhoppningsvis blodsckret ska sjunka

För Annika säger ju att fettet inte ger med sig om inte blodsockret ligger under 8

mannepanne
0

Det dar tyckte jag var intressant, med "ata mindre an 60 gram".

Ar det ett bra riktvarde for hur stor mangd kolhydrat man bor halla sig under per dag, i absoluta siffror?

Jag har borjat inse att halla sig under en viss procentsats (sag 15%) ar hyfsat enkelt, men att faktiskt fa i sig mindre an 60 gram ar ganska svart…

Finns det nagra enkla tankeverktyg for att definiera "absoluta riktvarden" for kolhydrater givet en viss vikt, mal med dieten och aktivitetsgrad?

// Manne

mikaelj
0

Inte riktigt. Kikat på Vanliga frågor & svar?

Det handlar just om de absoluta grammen, alltid, energiprocent är bara en riktlinje…

mannepanne
0

Nej men titta, dar fanns ju ett bra svar. :) Tack!

// Manne

P.S. Svarshstigheten pa den har siten ar helt otrolig. Tack igen. D.S.

Zepp
0

Nä det e just det.. hade man sagt ett vist antal gram så hade LCHf bara varit en "diet" som alla andra.. man får själv finna ut vilken mängd man måste ner till för att man skall minska i vikt!!

Annars så är definitionen att äter man under 100 gram kolhydrater per dag så kallas det för en ketogen diet.. men det inser du ju själv är beroende på kroppsstorlek och annat för att det skall stämma!

Annars så brukar många ligga på 40-20 gram om dan.. för att gå ner!

Det är ju självklart antalet gram i förhållande till din kroppsstorlek som spelar roll huruvida dina insulinnivåer åker upp.. det går åt en viss mängd insulin per mängd blodsocker som överskrider kroppens normala halt!

Det enda fasta är mänden protein per kilo kroppsvikt!!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

mannepanne
0

Ah… Sa egentligen, for mig som inte bryr mig sa mycket om att ga ner i vikt utan gor detta med anledning av att flera personer med IBS sagt att det hjalpt dem, sa bor mitt fokus helt enkelt vara att halla mig i en "ketogen diet", dvs (en bit) under 100 gram om dagen?

Eller ar det lite val simplistiskt?

Om jag kollar min logg for senaste tio dagarna sa har jag snittat 66.9 gram, med en topp pa 111 gram en dag och en botten pa 35.4 en dag.

(Som en parentes kan sags att mitt mal ar 75 gram per dag, medan verktyget jag anvander anser att en normal konsumtion ska vara mellan 287 och 373 gram per dag… Jo tack!)

// Manne

Zepp
0

Jadåså.. då kan det snarare var viktigare vilka kolhydratkällor du använder.. det är väl främst spannmål du skall undvika!??

mannepanne
0

Vad man ska och inte ska undvika om man har IBS ar ett omrade som ar ren magi och mytologi… Personligen har jag ALDRIG hittat nagot monster i min mages beteende (ibland triggade fett, ibland triggde kaffe, ibland triggade kryddstarkt, ibland… osv).

For ett ar sen tog jag fasta pa fiber-rik kost och hittade nagot som heter spelt, som sags vara mycket battre for magen an vete. Det stammer nog, for nar jag borjade ata spelt-muesli varje morgon blev jag battre. Tyckte det var fantastiskt valdigt lange, men anda kom aterfall med jamna och ojamna mellanrum.

Harom veckan gick jag till akuten efter laskiga magkramper och blod dar det inte ska finnas blod (hatar blod i toalettstolen) och kande mig samre an nagonsin. Samma kramper kom igen en vecka senare. Inte en aning vad som utloste det.

Veckan efter fick jag LCHF utpekat for mig, och startade samma vecka efter att ha last allt jag kunnat komma over snabbt online och i bokform. Och vet du vad? Nu lite mer an en vecka in i det har jag ur magperspektiv haft den basta veckan pa flera ar.

Lite huvudvark, visst. Kant mig lite svag och fattig i musklerna, for sure. Men det kan jag ta, och det tror jag gar over nar jag kickat mitt sockerberoende och helt lagt om till fettbranning.

Inte trodde val jag att det kunde vara kolhydraterna som var boven i mitt personliga IBS-drama, men sa verkar det ju. Alla de dar triggarna jag namnde, kanske det alrig var nagot av de alls. Kanske det var i kombination med… Socker?

Jag har en teori. Laste att hjartproblem, och hojt kolesterol som leder till mer hjartproblem, beror pa en inflammation i hjarttrakten. Socker matar inflammationen som inte gar bort, kroppen forsoker reparera med kolesterol som bygger upp karlvaggarna, till sist blir det for trangt och du kolar. Ta bort sockret, sa forsvinner (mycket av) roten till hjartproblemen.

Laste (nagon annanstans) for ett tag sen att studier hittat indikationer pa att det mystiska IBS faktiskt kanske orsakas av en lag niva av inflammation i tarmarna. Sa lite inflammation att det inte syns med kolonoskopi, men om man tar ut tarmprover och studerar noga kan man se att inflammation finns.

Om nu socker matar inflammationer i hjarttrakten, da kanns det ju som att samma sak kan handa i tarmen. Och om man da tar bort sockret… Sa dodar man inflammationen?

Jag vill i alla fall garna tanka att det ar sa. ;)

Sa just nu haller jag kolhydrater borta, jag mar mycket battre, och om nagra mander kanske jag da och da kan unna mig att njuta lite av pommes frites och en god pizza utan besvar. For saga vad man vill, det dar sockret ar ju gott… Personligen alskar jag potatis och finner det otroligt svart att halla mig borta fran det.

For att aterga till tradens amne: jag anvande precis en ketostix, och fann mig sjalv vara i ketos, tveklost. Fargen motsvarade nagonstans mellan 0.2 och 0.4 g/L, vad det nu innebar. Ketos, i alla fall.

// Manne

mikaelj
0

For ett ar sen tog jag fasta pa fiber-rik kost och hittade nagot som heter spelt, som sags vara mycket battre for magen an vete

Spelt, även kallad dinkel, är en vetesort. En av de första, tros det.

For att aterga till tradens amne: jag anvande precis en ketostix, och fann mig sjalv vara i ketos, tveklost. Fargen motsvarade nagonstans mellan 0.2 och 0.4 g/L, vad det nu innebar. Ketos, i alla fall.

Ketos är man om man äter få kolhydrater. Ketostix ger aldrig utslag för mig.

Aliki
0

Grattis manne!

Jag slutade med magtabletter och magen mjuk och pruttfri inom 2 veckor efter att jag började med Lchf i början på februari. 

Måste dock förbereda dig på att den pizza du drömmer om att äta efter några månader kan få en bitter eftersmak……

Jag säger inte att du inte ska slå till på en pizza eller pommes när tiden är mogen, för det ger en unik "Aha upplevelse"….som bara kan räknas som erfarenhet..Rynkar på näsan….

Önskar Dig Lycka Till!

Zepp
0

Det var en lång och intressant teori.. fast inflamationerna i hjärtat beror på glykoliserat LDL.. och det tror jag inte du har i tarmen.. iallfall inte i tarmslemhinnan!!

Det som kolhydraterna skulle ställa till med kan vara att de höjer insulinnivån.. och höjd insulinnivå leder ofta till att inflamatoriska Eikosanoider bildas!

http://fatlies.wordpress.com/fats/omega-3-6-eikosanoider/

Är inte IBS mer en autoimun sjukdom.. typ Celiaki??

Iallafall så är smörsyra en nyttig sak för tarmslemhinnan!

"Smörsyra är ett viktigt substrat för tjocktarmens slemhinna och det finns belägg för att en ökad bildning  kan minska risken för sjukdom i tarmen, exempelvis ulcerös kolit och tjocktarmscancer. Smörsyra ökar näringsstatus på tarmslemhinnan och blodflödet genom tarmen, varvid risken att toxiska substanser och patogena bakterier ska passera genom tarmslemhinnan minskar"

http://www.appliednutrition.lth.se/forskning/forskningsprojekt/smoersyra/

mannepanne
0

#11: Japp! Spelt sags vara "foregangaren" till vete innan den "domesticerades" till det vete vi har idag. Anledningen till att den sags tros vara battre for kroppen beror pa att fibrerna helt enkelt ser annorlunda ut och ar latter for kroppen att hantera (medan vetefibrer ar mer aggressiva). Det ar lite dyrare an vanligt vete, och da det ar svarare att odla och ger mindre skord per yta jamfort med vete ar det enkelt att forsta varfor det "vanliga" vetet foredras…

#12: Kan tro det… Inget jag ser fram emot. Av en ren handelse ska jag aka till Sverige imorgon, och bland annat ga pa brollop och sen bo en vecka med mammas mat. Da lar det bli svart att undvika kolhydrater och socker! Ska bli intressant att se hur magen reagerar.

#13: Min "teori" ar verkligen bara mina egna fantasier. ;) Men vad det galler IBS verkar det ha lika mycket relevans som det som annars antas som "konventionell visdom" efter mina erfarenheter den har veckan. Vad det galler vad IBS ar for nagot sa finns det ingen definition som t ex Chrons eller Celiac har, tvartom. IBS definieras av att ingen av de andra sjukdomarna kan identifieras, alltsa ett "catch all" for alla symptom som inte kan direkt harforas till en direkt definieras sjuka. Rome III finns det nagot som heter, som anvands som vagledning for att diagnosticera IBS:

http://ibs.about.com/od/glossary/g/Rome.htm

Finns ett helt gang medicin att ta for att lindra symptomen av IBS. En del, som Mebeverin eller Buscopan, till och med hjalper (hjalpte i alla fall mig). Men om nu LCHF funkar sa foredrar jag att ata mig till ett friskare liv! ;)

// Manne

mikaelj
0

Dinkel har hårdare skal än vanligt vete.