Hur får jag vikten att stanna ?
Hej
Har levt efter LCHF i fem veckor nu och gått ner fem kilo. Jag är chockad, trodde inte att det skulle gå så himla fort. Nu vill jag inte gå ner mer än ett kilo till, vad gör jag sedan ? Vägde typ sex kilo för mycket men började med LCHF mest därför att jag har något förhöjt blodsocker + lite högt Blodtryck. Ingetdera kräver medicin men efter att ha läst Annika Dahlqvists bok så förstod jag att den här kosten kunde vara något för mig. Vill gärna fortsätta äta enligt LCHF men hur gör jag för att inte gå ner så mycker mer ?

Fem veckor är ingen tid alls att säga något bestämt på.. förmodligen har du förlorat en del vatten oxå.. som kommer tillbaka.
Annars så skulle du kunna öka på grönsakerna och eller mejerivarorna.. eller helt enkelt äta lite mer!
Låt det ta åtminstone tre månader så att kroppen har stabiliserat sig.. annrs så brukar problemet snarae vara att man går upp efter ett tag.. man hittar mer goda rätter o livsmedel man tycker man är på säkra sidan o unnar sig lite avsteg då o då.. osv!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Den som hade det problemet ändå, rädd att gå NER för mycket. Ät lite nötter till mellanmål, en ostbit + grönsaker
Tack Zepp …….. det verkar klokt att följa ditt råd att låta det ta lite längre tid. Nu kommer ju semestern också och då kanske man stoppar i sig ett och annat …… Sååååå man ska väl inte ropa hej förrän man är över bäcken !?
Man fortsätter inte att gå ner tills man försvinner. Detta är en hormonreglerande kost, så kroppen strävar efter sin idealvikt. De som väger för lite (enligt kroppen) kommer alltså att gå upp i vikt.
Ja, jag förstår att det låter konstigt men så är det ………….. men jag vill gärna fortsätta eftersom jag tror att det gynnar blodsockernivån och blodtrycket. I morgon köper jag med mig lite nötter till jobbet …………. tack för tipset !
Jaha liza, det visste jag faktiskt inte. Det låter ju toppen ! Tack för den infon !
varsågod Mabohed!

Jag tycker nog du skall fortsätta äta som du gjort….vilktminskningen kommer säkerligen att klinga av mycket snart och du kommer öka lite i vikt igen (glykogen+vatten+muskler)…så länge du nu inte äter aldeles för lite mat.