Fiber/Nettokolhydrater
Jag gjorde en liten gojs idag för jag hade ingen aning om vad jag skulle äta till frukost och jag kände inte för varken bacon eller ägg… så jag gjorde denna nedan:
Carolines vaniljgojs
45 gram Mascarponeost
45 gram Creme fraiche
45 gram vispgrädde
Ekologiskt vaniljpulver
Sötningsmedel efter behag men tro mig det behövs inte mkt Jag använder flytande Suketter.
(11 gram kokos - ca 30 ml)
(1 tsk linfrön)
Sen vispade jag ihop detta till en gosig goja hehe. De krossade linfröna samt kokosen behöver man inte ha i om man inte vill.
Hela denna lilla "måltid" innehåller 4,56 gram kolhydrater enligt MinMat. Men sen undrar jag om det stämmer för man ska ju räkna bort Fiberna säger dom ju. Och gör man det så blir det isf 1,97 gram kolhydrater. Men kan det verkligen stämma??
Kcal: 544,58
Energi kJ: 2268,14
Proteiner: 5,29
Kolhydrater: 4,56
Fett: 40,24
Fiber: 2,59
-----------------------------------------------------
Jag räknade ut detta i MinMat… och hur är det egentligen med Fiber… antar att dom menar Kostfiber… innehöll denna lilla gräddiga måltid alltså bara 1,97 gram kolhydrater isf? Låter nästan lite FÖR bra för att vara sant… Please help! 
I de flesta kosttabeller i Europe är fibrerna redan separat redovisade. De kolhydrater du får fram är alltså de som du tillgodogör dig. Sorry, inget avdrag. I USA så är fibrerna ofta med i kolhydrat-tabellerna och kan därför räknas bort. Atkins var väl den som introducerade nettokolhydrater har jag för mig.

Ahaa där ser man. Så det jag räknar ut på MinMat är alltså sådana man tillgodogör sig… Jo, jag antar väl att det lilla av linfrön jag hade i inte kan uppgå till 2,59 gram fibrer… eller? Men iaf… jag ska komma ihåg detta till nästa gång jag räknar ut nåt på MinMat.
Tack så mkt!! 
det mesta kom kolisarna kom från CF och grädde, kokosen och fröna kan ju knappt gett något. (tar man hela linfrön är det noll för man tar inte upp dom) en tsk krossade linfrö ger knappt någor mätbart heler 11 gram kokos ger kanske 0,5 gram…
fibrerna kom från kokosen och linfröna. MEn som sagt kolisarna därifrån är ju under grammet så det är försumbart.