Lasse-Majas bröd
Lasse-Maja var ju en tjuv… så är även jag då jag ärligen stulit lite tips här och där för att baka ett bröd i någorlunda LCHFstil!
3 ägg
2-3 dl riven ost
3 msk cf
Rörde ihop detta och blandade i lite linfrö, bakpulver, salt och dinkelmjöl fullkorn tills smeten tjocknade till och kunde bres ut på bakplåtspapper. 225 grader 10-15 min.
Inte så dumt!
Behövs verkligen dinkelmjölet? Jag vet att i mitt knäcketunnbröd som jag skrivit recept på härinne verkar det behövas en gnutta mjöl för att det ska gå att kavla , och den gnuttan (ca 2 msk) gör att det blir 0,5 gram kh i var bit och jag få ut över 30! Men jag gör ibland ett sesambröd som liknar det där och det finns recept på också här, och där räcker det med enbart sesamfrö som torrvara och de håller ihop finfint! Men annars var det etet bra rexept som jag ska testa! Utan dinkelmjölet.

Lasse-Maja var också en man som låtsades vara kvinna. Som protein/fett bröd som låtsas vara kolhydrats bröd… 
och med det menar du?

Men prova med fiberhusk istället för dinkelmjöl.
Vänliga hälsningar Stephan

Tisdag- kanske lite trög men jag fattar inte…
Storost- aldrig i livet med fiberhusk! Nått vidrigare har jag sällan smakat, nåväl, smakar egentligen inget men den grusiga konsistensen är bottenäcklig.
Nästa gång jag bakar ska jag ta kli och sesam, det rådde brist på det i skafferiet idag.
17% kolh 18 % protein och 65% fett på hela brödet, vilket gav 12 bitar.
Kan jag leva med.
Vadan denna diskusion? Blir inte receptet bra? Jag ska testa i alla fulla fall. Hur gör jag om jag inte har eller vill använda mjöl?
Fiberhusk har ganska läskig eftersmak tycker jag. Rekommenderar istället Bake Pro.
(Proteinpulver som fungerar som mjölsubstitut, that is).
Jag kan inte äta fibrer, såsom fullkorn. Redan före LCHF kom in i mitt liv förstod jag att magen min mådde bäst utan.

Det är absolut ingen äcklig konsistens med fiberhusk. Der gör degen tjockare som dinkelmjöl. Istället av gluten har det en gelee som bindar vatten.
Fiberhusk är pulveriserat skal från psylliumfrö och det smakar ingenting. Jag vet inte, men har du ätit det rå?
istället av mjöl och proteinpulver kan du ta keso. Framförallt är det ockso protein i (kasein) och det är mycket bra att baka med.
jag dricker husk i vatten ofta och nån särskild smak tycker jag inte den har.
Tycker det smakar lite. Jag har psylliumfrön krossat till pulver (man köper i gul påse) och det smakar iof litemer än hela psylliumfrön.
Tja, men inte så "läskig eftersmak" iallfall… något lite smakar dom kanske men det är inte störande alls i mitt tycke. (det är nog inte krossade psylliumfrön utan malda psylliumfröskal)
Miyu,
Var hittar man Bake Pro? Har aldrig sett det IRL, mig veterligen.
#13 Finns i div. gymshoppar men är sällsynt i svenska sådana. Handlar mitt på www.bodystore.se
äh jag skrev fel….

Här kommer förklaringen…
Trådskaparen kallar brödet för "Lasses-Majas bröd" eftersom tips/delar av receptet är stulet.
Jag ville bara lägga till en ny dimension till namnet. Lasse-Maja låtsades vara någon han inte var på samma sätt som detta "bröd" låtsas vara bröd.
Ja, kanske lite långsökt… 
låtsas .. vad är definitionen på bröd? Att det måste vara spannmål i? Jag bakar just nu mitt tunnbröd, nu för första gången fick jag det att funka helt utan helt utan mjöl från spannmål, men det är definitivt bröd ändå!

Så är det helt klart. Krossat hela frön istället av bara pulveriserad skal. Isåfall har du också kolhydrater i som ska räknas.
Kan du lägga in receptet från ditt tunnbröd? Tack!
Det ligger i brödrecept, tråden heter tunnbröd, alt. till finncrisp.Skrolla till inlägg 10 och uteslut mjölet bara, det har jag skrivit längst ner i tråden. men man orkar kanske inte läsa ända dit!

Tack för information! 

Har nu bakat Lasse-Majas bröd utan dinkelmjöl!
Ersatte det med krossat linfrö, sesam och lite kli. Blev ett tuggigt, lite annorlunda bröd, men forfarande gott och mättande.
Hade 2 bitar med philadelfia och några skivor god ost på till frukost och blev både mätt och belåten!