Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: hälsa
Läst 6237 ggr
SirfalasEmy
0

Svängande bs med fiberhusk?

Fler som får svängande blodsocker av fiberhusk? Åt pizza med sån botten till middag idag och nu svänger det kraftigt. (har inte diabetes, men har nog varit snubblande nära eftersom jag alltid (innan LCHF) mått skumt efter maten och när jag träffade min väninna med diabetes så sa hon att det jag beskriver är känslan av högt blodsocker)

Konstigt bara då fiberhusk inte innehåller kolhydrater. Hur är det med det där förresten, för det är ju fibrer…?

mikaelj
0

Mät blodsockernivån för att veta säkert. Jag vet tyvärr inte hur ofta, men jag kan tänka mig att det är vettigt att kolla 30, 60 och 120 min efter måltiden.

SirfalasEmy
0

tack för ditt svar. Det är ännu tyvärr svårt då jag har en extrem nål/stickfobi (som jag kämpar med att få bort - får total panik) Har därför aldrig kommit till skott med att kolla blodsockret. Skäms Det är mycket i denna kropp som ska kollas när jag kommit så långt i min process. Tungan ute

texarcana
0

Men fibrer är väl hur som helst inte den sortens kolhydrater som kroppen kan ta upp? Att fiberhusk skulle kunna höja blodsockret låter väldigt mysko.

magma
0

Har läst här att psylliumfröskal inte innehåller kolhydrater, medan däremot hela, malda frön gör det. Är fiberhusk= skalen?

Och en fråga till- vad var det ovanpå pizzan?

Pasi
0

Det kanske är fel att fiberhusk inte innehåller kolhydrater, eller kanske olika om den är rå eller tillagad!?

Vad hade du på pizzan - ananas och banan??Flört

gyllenetider
0

Nä men jag fick jähähääääkligt ont i magen av det Gråter nån som kanske vet vad det kude bero på??

Pasi
0

#6 Kanske ett tecken på att en människomage inte skall fyllas med skal ifrån frön!?Flört

SirfalasEmy
0

På pizzan hade jag krossade tomater, lite tomatpuré, ost, champinjoner, skinka och Grilstads Salami. Förutom de krossade tomaterna och den rökta skinkan (och fiberhusken) så är det inget jag inte brukar äta. Kan också tillägga att jag fick lite ont i magen efteråt. Lät det svälla ordentligt innan ugnen, men magen gillade det ändå inte. Ska hålla mig ifrån denna botten i framtiden. Tungan ute

Har ingen aning om det är hela frön eller vad det är. Får studera nästa påse bättre (om vi nu köper ngn ny). Tog det sista och slängde påsen.

gyllenetider
0

#7 Jag hade fiberhusk i ett brö jag gjorde och fick så ont i magen ett tag efter jag ätit brödet. Sen dagen efter hade jag det i en ostkaka och ett tag efter fick jag oxå ont som f-n i magen. Och det var ostkaka jag gjort förr och aldrig fått ont i magen av. Konstigt.

SirfalasEmy
0

#7 Nej, du har rätt. Jag tror inte heller att det är så bra för oss. Använder det bara när vi gör pizza - väldigt sällan. Idag kändes det inte värt det. Så, nästa gång blir det goa karrér med persiljesmör. Mmmm… Skrattande

texarcana
0

Fiberhusk måste svälla cirka tio minuter före vidare tillagning. Har för mig att det även står på påsen. Annars får man just - ont i magen.

gyllenetider
0

Ahaaa hmm… nja jag tror inte det står på påsen… måste kolla nu bara för det Glad

Jo det stod i receptet för det vita formbrödet… att det ska svälla 10 min innan man häller i det bland övriga ingredienser. Men då borde jag ju gjort det i brödet oxå hehe. Tack för upplysningen/påminnelsen!

Pasi
0

#11 Orsaken att det skall stå i 10min är nog för att man ska uppnå rätt konsistens….magen struntar nog i den detaljen.