Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmedlemmar
Läst 2078 ggr
dufva
0

Handeln försvårar

Har ni också märkt att det blir fler och fler varor där kolhydratmängden inte skrivs ut.

Antagligen finns inget krav på att det ska ske.

Speciellt charkvaror verkar drabbas och då anges bara köttmängd och fetthalt.

Är det kolhydratlobbyisternas senaste taktik för att få bukt med oss som vill undvika sockerkedjorna? Obestämd

mumin61
0

Jag har oxå retat mej på det. Jag undviker att köpa de varor där kolhydratmängden inte anges. Men ibland finns ju inga alternativ.

nyborjare08
0

tur att fineli.fi och minmat.net finns då! Glad

Andina
0

Obligatoriskt m näringsdeklaration vid "näringspåstående" 
"Näringsvärdesdeklaration är obligatorisk när näringspåstående förekommer i märkning eller presentation av ett livsmedel." d v s om man antyder att produkten har speciella egenskaper (bra för hjärtat, light osv).

Om jag har förstått allt rätt - så är det uppenbarligen inte obligatoriskt att ange näringsinnehåll på våra livsmedel utom i ovanstående fall. Synd!!!

Jag hoppas verkligen att det blir obligatoriskt för alla livsmedel i framtiden… (Äter inte djur så har ännu inte råkat på att kh inte angivits… utom grönsaker då förstås…)

EU-förslag mars 08

SLV's föreskrifter

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

[Pennylane1]
0

#2 hjälper ju inte stort med fineli och minmat om en korvfabrikant inte sätter ut hur mycket socker  han petat in i  just den korven?

Zepp
0

Jag resonerar som så att har de inte satt ut kolhydrathalten så innebär det att de inte vill tala om hur mycket de har spätt ut varan med billiga kolhydrater.. altså undviker jag dessa tills motsatsen bevisatats!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

kaisakavat
0

Själv stod jag häromdan och letade febrilt i delikatessdisk efter nån öl-/krydd-/snackskorv där kh angetts. Hittade ingen.. Rynkar på näsan

monsunrain
0

Finn ingen deklaration så slänger jag tillbaka varan i hyllan.Punkt.

nobban7
0

Var i Zürich idag och tittade på choklad. På förpackningen stod ungefär: "För amerikanska medborgare" och där var ordentlig näringsdeklaration. I Europa behövs det alltså inte?