Dag 5 fakirkost
Är på min femte dag med fakirkost. Bestämde mig för att ge fakirkosten en chans för att se om jag kan tappa mina sista 10 kg och bli av med mina hälsoproblem (huvudvärk). Ännu så länge har jag bara mått dåligt på fakirkosten, mer huvudvärk, illamående (av allt fett?), känner mig ledsen och håglös. Är detta normal reaktion? Hur länge tror ni man ska må såhär? Har inte tappat någon vikt heller ännu, hade hoppats på ett jätteras, även om det bara vore vätska. Har kollat i cal-counter och mina värden igår tex var 1583 kcal, 75% fett, 22% protein, 4% kolh (blir visserligen 101% men ändå…). Är jag på rätt spår? Tar gärna emot kloka råd just nu.
Fakirkost är ett ganska vitt begrepp och jag vet inte vad det betyder för Dig.
Du måste nog berätta lite mer vad du äter för dina värden från CalCounter låter som högst vanlig LCHF kost. Det vi brukar kalla fakir kan ha betydligt lägre kolhydratsiffror.
Numer pensionär i Nynäshamn
Ok, misstänker att jag nog äter för mycket kolhydrater. Äter lite grönsaker till lunch på jobbet för mina kollegor är fenomenala på att tjata om min kost och jag vill undvika det. Dessutom lyckas jag inte sluta med kaffet, vilket jag tar lite mjölk i samt kokosfett. Ska man helst inte äta mjölkprodukter alls? Tror att jag kanske även äter lite för mycket protein, men jag tycker det är svårt att få upp fettet mer eftersom jag är så illamående.

"Fakir" innebär att man utesluter mjölk, grädde, frukt och grönsaker.
Däremot tror jag att du kan äta den nivå proteiner som passar dig…faran med för mycket protein verkar klart överdriven.
Vette: Då har du nog en hel del att skruva i eftersom kolhydraterna mycket väl kan ställa till det för dig.
Jag tycker snarare många tycker att mycket protein påskyndar fettförbränning eftersom musklerna garanterat får sitt och bygge av muskler bränner fett eller…?
Det som kan vara svårt med mycket protein är att DESSUTOM äta mycket fett, då blir det stora lass med mycket mättande mat och det är inte alla som klarar det. Om man inte klarar det och måste välja är jag benägen att tro att det är proteinet man skall dra ner på… MEN detta sagt som TEORI inte som beprövat fakta.
Kolhydraterna skall nog ligga nära noll.
Tack för era råd. Ja, då blir det nog till att skruva lite igen då. Börjar väl med att dra ner kolhydraterna och ser hur det funkar och låter proteinet vara så länge. Får se hur kroppen reagerar på det.
Försök komma på något sätt att äta mer fett. för mig känns det lättare sen jag började med smör i kaffet, för det är hur knasigt det än låter riktigt gott…
Hej Vette,
Kom också ihåg att dricka riktigt mycket vatten. 3-4 liter/dag.
Lycka till!
oj, så mycket som 3-4 liter dricker inte jag. Gör ni andra det?
Kanske vi skall starta en vattentråd?
I våras o somras när jag gick ner i vikt drack jag så mycket.
Har alltid druckit mycket efetrsom jag (tidigare) så lätt fick blåskatarr och då är det bra att dricka mycket. Som sagt att dricka 3-4 liter är ingen konst.
Nu under "vintern" när jag sitter hemma och jobbar i en kall och dragig villa blir det kanske bara 2-3 liter. Just nu går jag heller inte ner för jag har tagit en paus på några månader.
Jag äter strikt men inte superstrikt (superstrikt är ett måste för att gå ner i vikt) men kanske att jag minskat vattenransonen också spelar roll för att jag inte går ner just nu.