Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmedlemmar
Läst 2313 ggr
gardina
0

gardinas tråd

Hej alla glada (och ni andra).

Jag har försökt äta LCHF-kost i ett antal månader nu (kan det vara 5?), men jag har ett problem. Jag är sockerberoende och stressätare.

När jag först började gick jag ner 5 kg ganska omgående och mådde bättre än jag gjort på många år. Jag har problem med akne och denna hann börja bli bättre. Även en del utslag jag har på spridda delar av kroppen blev bättre.
Sen blev jag stressad (har social fobi och började på nytt jobb, vilket blev enormt tungt psykiskt). Så jag började stressäta. Mest "LCHF-godkänd" mat, men ibland slinker det ner en del annat också. Trots att jag äter enorma mängder ibland lyckas jag oftast hålla mig mellan 30 och 50 g kolhydrater om dagen, men de mängderna mat jag äter har ändå gett en viktökning på 6 kg på bara några månader. Och jag får i mig alldeles för mycket fibrer för min stackars IBS-mage.

Just nu mår jag jättedåligt och den sociala fobin har blivit mycket värre iom viktuppgången. Jag vet att jag borde börja med att lösa mina psykiska problem för att palla med, men jag har precis börjat gå hos en kurator och jobbar på det. Men jag är orolig, för om jag går upp mer i vikt nu kommer jag bryta ihop och inte våga mig ut genom dörren.

Jag tänkte att jag skulle skriva i denna tråd när det börjar krisa istället för att springa och länsa skåpen på mat. Det svåra är ju bara att komma ihåg detta när det väl gäller. "I stridens hetta" tänker man inte riktigt klart.

Åh, jag har så mycket att vinna på denna kost, nu ska jag klara det!

gardina
0

Åh, jusste. Målet är att vara under 20 g kolhydrater om dagen och undvika fibrer, min mage blir så ledsen annars (sväller upp så mycket att det gör ont).

gardina
0

Ni får jättegärna komma med tips och pepp Skäms

Branneli
0

Vilken bra ide att skriva här istället för att använda fingrarna till & stoppa onödigheter i munnen. Bra tänkt !!

Orka !! Sen blev det still i huvet på mej…tröttheten slår till Förvånad.

Imorgon är en ny dag med nya möjligheter Flört…..Go´natt

odezza
0

Mitt tips är att du äter något om du blir sugen, men bara sådant som är LCHF-godkänt! Få inte dåligt samvete för att du äter, utan gratulera dig istället till att du bara håller dig till sådant som brieost, ostrullar med smör, ägg med majonnäs mm… tänk inte på vikten just nu, det kan komma senare, när du har blivit lite stabilare med LCHF-kosten, och i måendet överhuvudtaget.

Själv har jag erfarenhet av att min livslånga Depression har försvunnit med LCHF-kost. Men äter jag bara det lilla minsta av sädprodukter, så känner jag en tydlig nedstämdhet i några dagar… samt att min astma försämras, och jag får tillbaka en obestämbar värk i kroppen, och huvudvärk. Detta går över efter ett tag, om jag inte gör fler avsteg.

Du skriver också att du förmodligen har fått i dig mer fibrer än vad din IBS-mage tål. Varifrån kommer dom? Är det från din variant av LCHF-kost, eller kommer dom från avstegen, när du blir sugen? Svaret vet ju bara du själv! Återigen, mota suget med att äta något fett, så att inte något annat slinker ner. Jag tror nämligen att man mår bättre när signalsubstanserna i hjärnan får det som de behöver, dvs mättat fett. Och börjar man må bättre psykiskt, så är det lättare att hålla sig på banan. För mig känns det lite bakvänt att först tänka sig att man ska må bättre, för att sedan kunna hålla sig till LCHF.

Om du klickar dig till min sida, så hittar du en länk till en artikel som jag har skrivit om vad LCHF har inneburit för min Depression och utbrändhet…

Jättebra att du har börjat gå hos en kurator, hoppas att hon/han kan ge dig den hjälp du behöver. Lycka till!

"still lost in space and time"

lizaohman
0

Jag är grymt imponerad över att du tagit steget till ett nytt jobb, det är jobbigt även för en fullt frisk människa! Skönt att du fått tillgång till en kurator.

Det finns ett talesätt som lyder: Idle hands are the Devil's tools. Med det menar jag att det kan vara en mycket bra idé att försöka sysselsätta sig med något som intresserar en. Helst något som involverar kroppen, då mycket dålig psykisk energi kan kanaliseras bort då, t ex ångest. Tips: trädgårdsarbete, sömnad o dyl, promenad, renoveringsarbete o s v. Ta en kurs, vetja!

Och fortsätt skriv här!

gardina
0

Odezza: Tack för ditt inlägg! Jag har läst din artikel förrut, den har hjälpt till att övertyga mig om att LCHF är rätt för mig :) Läste den igen nu för motivationen.

Fibrerna får jag i mig genom nötter oftast och ibland grönsaker. Jag har bestämt mig för att sluta äta nötter så många ggr, men lyckas alltid intala mig själv att det är okej med lite nötter ändå. Det blir aldrig LITE nötter… Igår och i förrgår blev det också en hel del jordnötter(vilket märks direkt på min hy, för mycket omega6), men nu är de slut och det ska inte införskaffas några fler. Det är dock nästan alltid de andra i hushållet som köper hem nötterna och nu har jag bett dem att snälla snälla behålla dem på sitt rum om de tvunget måste ha dem hemma, iaf tills jag klarar av att stå emot.

Nu har jag köpt hem fläsksvålar, brieost och annat LCHF-godkänt. Åt precis fläsksvålar dippade i béarnaisesås, det var riktigt gott och jag blev mätt ganska snabbt! :D

Hittills idag ligger jag på 0,13 g fibrer och 2 g kolhydrater. Nu ska jag hålla det nere resten av dagen också så blir det jättebra!

Lizaohman: Tack, ja det var tufft att byta jobb. Jag har dock stannat hemma en del från jobbet, men det tänker jag inte må dåligt över, jag behöver det just nu.

Tack för tipset, idag ska jag plantera om min tomatplanta, pyssla lite och sen kanske ta en promenad om det slutar regna. :)

odezza
0

gardina… helt rätt tänkt att skaffa hem lite godkänt snacks. Jag gillar också fläsksvålar, har dock aldrig provat med dip…

Hur har det gått, har IBS-magen blivit bättre?

"still lost in space and time"

gardina
0

Nej, den har inte blivit bätttre, för jag gjorde ytterligare ett misstag.

Jag bor för tillfället hos min mamma, som själv är ganska kraftigt överviktig och som inte äter LCHF. Hon provade någon vecka, men sedan började hon äta kolhydrater igen. Hon har väldigt svårt för att låta bli kolhydraterna, men har nog för avsikt att prova gå över till LCHF igen snart. Hon har läst det jag bett henne att läsa om LCHF, och hon verkar tycka att det känns logiskt och rätt, men det måste vara väldigt svårt för henne. Hon har bantat och gått på Viktväktarna så länge jag kan minnas…

Hur som helst, igår blev det tacos till middag och då hade de köpt sån där kryddmix till både köttfärsen och sås. Jag var trött och hungrig och orkade inte ställa mig och göra egen köttfärs, så jag åt av köttfärsen och såsen(gjord på Creme Fraiche) och hade på ost och avokado. Efter att jag ätit kollade jag på påsarna och såg att första ingrediensen var maltodextrin(!) och bland de andra ingredienserna fanns druvsocker och mod. potatisstärkelse…

Utöver det åt jag rätt mat igår, men i väldigt stora mängder, för jag känner mig aldrig mätt.
Idag började jag dagen med äggmjölk, och det funkar verkligen bra för mig. Magen känns lite bättre redan och jag känner mig mätt.
Blir nog en vana nu med äggmjölk till frukost(och till lunch och middag ibland).

Jag har haft problem med min mage hela mitt liv. Det finns bebisbilder på mig där min mage är så utspänd att det ser ut att göra ont. Min mamma säger att min mage helt enkelt ser ut så
och att det nog inte går att ändra på, men det tror inte jag på.
Jag tror att jag föddes med en riktigt dålig tarmflora med brist på goda bakterier, p g a mammas kost under graviditeten och att hon stressar så mycket. Dessutom fick jag som liten antibiotika flera ggr. Trots att min mage har varit såhär hela mitt liv tror jag att den kan bli bra.

Jag tar en mängd tabletter och kosttillskott just nu: Probiotika, MSM, chlorella(alger), Omega3, Magnesium+D-vitamin och Kaprylsyra. Känns egentligen inte bra att ta så mycket tabletter, men
jag ska prova ett tag till så får vi se hur det blir..

Idag ska jag till kuratorn igen, vilket känns läskigt, men jag ska inte ställa in… Och imorrn ska jag på något som kallas Rosenterapi. :)

lizaohman
0

Jag har läst en hel del gott om Rosenterapi. Verkar vara särskilt bra ifall man bär obearbetat bagage med sig! Rapportera sen. Jag är så nyfiken!