Soda Stream Kid´s cola
Oj, vad jag kommer att få svar på tal nu, tror jag….
Köpte en sådan här socker blandning till sommaren, mindre socker i och inget koffein i. Sonen kräver dricka ibland, mindre o mindre nu faktiskt.
Men den här har <0,1 kolhydrater per 100ml rätt blandad dryck!!
Det lät bra i mina ögon, vad tycker ni

Vad finns det mera i……många E-nummer???
Tja, vad gäller kolhydratmängd ser det ju bra ut! Men om färdigblandad cola har så lite socker i sig, så är det stor risk att den även innehåller sötningsmedel av något slag. Har du kikat efter?

E150. E514, sötningsmedel aspartam, såg jag inte, kommer inte att använda det. Mina läsglasögon var hemma. såg bara kolhydrat mängd…..Aspartam verkar läskigt!!
Ja, jag vet inte,….kanske det får bli vanlig läsk till killen ibland ändå..

Koffein och lite socker ser jag inte som någon jättefara om det inte blir stora mängder för ett friskt barn, men….
Det var väl nån oberoende grupp som testade vad som hände då man blandade godkända sötningsmedel, färgämne och smakämne som är vanliga i godis och läsk…om jag inte missminner mig (undrar var jag läste om detta)!?
Det visade sig att den mixen kunde ge neurologiska skador el liknande (mixen bildade antagligen nya ämnen).
Barn är extra känsliga så man bör nog hålla deras intag av syntetiska ämnen på en ganska låg nivå!

Låter som vanlig lightläsk med andra ord, det är väl kanske bättre än vanlig cola men inget jag skulle dricka.
#3: Du kan prova att blanda juice med kolsyrat vatten, kanske han kan gilla det? Eller köpa läsk med mindre socker i, det ska visst finnas ett par sorter men jag vet inte vilken/vilka på stående fot, och begränsa tillfällena.

Kom att tänka på….jag dricker själv hemmakolsyrat vatten….undrar hur det skulle smaka att hacka frusna hallon och hälla i vattnet…
måste jag prova…..men inte idag …min patron är slut …får byta den imorgon….

Klart grabben ska ha något gott att dricka någon gång ibland, soda stream cola kan väl knappast vara sämre än annan lightläsk eller Cocacola…eller? Det är väl när det bälgas dagligen som det kan bli ett problem.
pressa i lite lime och ett par droppar/ en gnutta (broende på sort) stevia i sodastreamade vattnet! Gött i MITT tycke!

nenna31,
jag har testat kolsyrat vatten med hallon i . Gott :-)
Agneta
Vi har en WasserMax, men jag köper aldrig de där smaksättningarna till dottern eftersom det finns sötningsmedel i. Bättre att använda vanlig saft (finns med ganska lite socker i och utan sötningsmedel) och kolsyra någon gång ibland i så fall.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna

Tack för alla förslag, jag brukar se till att läsken blir på helgen. Vi dricker oftast Loka med någon smak om det ska vara bubbligt.
Tänk vad svårt det är att vara förälder ändå, grupptrycket från de andra barnen är svåra att stå emot för ett barn. Men jag hoppas att jag kan stå emot hans tryck mot mig, alltså tjatet om gott!!
Har försökt förklara om socker o så, det går in men suget finns ju där.
Har sett att vissa läskflaskor som coop själv gör har ganska lågt kolhydrat innehåll, mellan 9 -11 per 100 ml. Kanske bättre än vanlig coca cola?

#10…..aha…ska inhandla patron idag…..och mera hallon oxå….så det blir att prova ikväller…..
När mina barn var små så drack de aldrig saft…och gör inte det nu heller…..de var vana att dricka kolsyrat vatten när de var riktigt små….så på BVC när det frågade om vad de hade i nappflaskan …..så blev de bra paffa när barnen svarade kolsyrat vatten och inte saft……
vattnet var bara lite kolsyrat….och de ville inte ha något annat förren de blev lite äldre….. då blev det läsk….
men bara till helgen…..