Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: övrigt
Läst 980 ggr
Trollpyret
0

En lite udda fråga om näringsupptag

Jag håller på att baka kladdkaksmuffins just nu (dock inte till mig, jag bakar åt andra) och lyckades för en liten stund sedan få upp en hel del kakao i näsan. Under tiden jag stod och nös och andades ut kakao över köksbänken började jag fundera på om det är möjligt att ta upp näringsämnen och socker via slemhinnorna i exempelvis näsan. Vissa substanser kan ju bevisligen tas upp av kroppen på det sättet (knark av olika slag till exempel), så hur ligger det till med mat? Någon som vet? Om så är fallet kan vi väl konstatera att jag nyss frångick mitt fakirande big time…

Trollpyret
0

*puffar*

Pasi
0

Ja, vissa vattenlösliga substanser kan tas upp av slemhinnor.

Glukos borde funka i näsan tycker jag, även om risken finns att det rinner ut med ev snor…så upptaget blir kanske inte så stort.Skrattande
Misstänker att stärkelse och strösocker måste spjälkas innan det kan tas upp, vilket borde innebära att du fortfarande kan räknas som riktig fakir….fast jag vet inte säkert.

Branneli
0

Tänk, vilka tankar som kan fara igenom huvudet Obestämd…..

LatMask
0

Oj! Jag har ett väldigt nära förhållande med mina nässlemhinnor…De är väldigt känsliga…

Jag har t o m en medicin som jag intar helt via näsan! Men ärligt talat, sånt handlar om att medicinen ska "hamna på rätt ställe direkt"!

Jag tror faktiskt inte att man kan ta upp "lite grövre" substanser, som t ex socker o dyl via nässlemhinnan!

Trollpyret
0

Smidig färdkost om det skulle vara så. Stoppa upp något i näsan och åk! :D Eller inte…

Branneli
0

Jaa, näsan reagerar ju med nysning av peppar & maskindiskmedel, har jag erfarit !!

Obestämd

[Pennylane1]
0

big time var väl en HUGE överdrift Skrattande

monsunrain
0

Vilken tur att det inte funkar på andra hållet heller då Flört

http://www.youtube.com/watch?v=PVzYDCNngJ0

Trollpyret
0

Men jösses! Ja, där är ytterligare en anledning till att inte äta spaghetti om inte annat. Luriga små rackare de där Tungan ute