Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: off-topic-ot
Läst 12225 ggr
flikkan77
28

Förhöjt Kalciumvärde i blodet

Låg på sjukhus för några veckor sen och då togs det ett rutinprov och de upptäckte att jag hade ett lätt förhöjt kalciumvärde. Tydligen så var det inte så mycket men jag ska ändå ta ett nytt prov denna veckan.

Är det någon som vet vad det kan bero på? Och vad man gör åt det?

Hade en mormor som hade väldigt skört skelett och jag har för mig att just det kunde vara ärftligt.

Blir nervös så här i förskott för det kan ju vara så att kalciumet är normalt vid nästa prov.

"You just have to belive…"

lizaohman
4

äter du tillskott av magnesium?

flikkan77
0

Nä, det gör jag faktiskt inte, borde jag det?

Äter just nu omega3, b-vitamin och d-vitamin som tillskott. D-vitaminen är mest för att burken ska ta slut för nu kommer ju solen! Glad

lizaohman
0

magnesium och kalcium ska balanseras mot varandra.

Mjölkfrämjandet skriver en del om detta, läs:

http://www.mjolkframjandet.se/__data/assets/pdf_file/0018/2583/Magnesium.pdf

flikkan77
0

Okej, det visste jag inte. Men ska jag äta mer magnesium då… eller mindre? Får ju bara i mig det som är i kosten.

lizaohman
0

har du upplevt onormal trötthet?

flikkan77
0

#5 Det där har jag svårt att svara på för i samma veva som blodproven togs började jag med en ny medicin där en vanlig biverkning är just trötthet. Plus att jag går på ganska starka ångestdämpande…

Men visst, jag är onormalt trött. Svårt att veta vad källan är bara…

gluffgluff
0

D-vitamin gör att man lättare tar upp mineraler som kalcium och magnesium. Dessutom, om inte tillräcklig mängd kalcium finns i kosten, så tas det från skelettet. Så om man äter stora mängder D-vitamin, så kan det vara en bra idé att äta mycket ost, eller ta klaciumtillskott. Magnesium är också bra, men det äter du ju.

Kan du få D-vitaminstatus också, så du ser om du ska gömma burken till hösten?

flikkan77
0

#7 Får fråga dem när jag tar blodprovet, om de kan kolla d-vitamin också.

Ost äter jag minst 100 gram om dagen, men det kanske är fel mängd. Vad svårt det blev nu!

Magnesium äter jag faktiskt inte…

Vet inte om jag får i mig tillräckligt med kalcium via kosten. Mår lite psykiskt dåligt just nu och har inte orkat väga och räkna maten på ett tag, får kanske se till att ta tag i det ordentligt igen.

gluffgluff
0

#8: Nej, så slarvigt jag läste… 100 g ost borde absolut räcka för kalciumbehovet, tycker jag.

Du kan ju testa med magnesiumtillskott om du vill, om du blir lite lös i magen och det är lite gråaktigt så har du tagit mer än du behöver. Annars tror jag att det finns en del i nötter och mandlar (fast jag vet inte hur bra det tas upp i kroppen).

flikkan77
0

#9 Mandlar äter jag rätt mycket av… alldeles för mycket till och med så dem hade jag ju tänkt sluta med. Inte för att jag kan skylla min viktuppgång på bara dem, men de hjälper nog till.

Ska ta blodprovet någon gång nästa vecka och sen höra hur svaren bli. Kanske är jag som stressar upp mig helt i onödan med.