Grädd Hallontårta - SKITGOD
Hej!
Jag bara MÅSTE dela med mig av en sååååå god tårta, asså det är helt sjukt vad god den är. Kom på recepet för några dagar sedan, men har hämtat lite inspiration från andra recept!
Grädd Hallontårta med mandelbotten
Recept för 2-3 personer
**Ingridienser till botten:
**
-2 äggvitor
- 1 msk sukrin
- 1,5 dl fint mixad sötmandel
Vispa äggvitorna till hårt skum tillsammans med ev. sukrin eller annan sötning.
Vänd ner mandeln försiktigt med slickepott.
Bred ut i en avtagbar kantform eller pajform. (smörj noga innan med smör)
Skjutsa in i ugnen ca 20 min a 175 grader eller till den blir gyllenbrun.
Ingridenser till krämen:
-3 dl vispgrädde
- 1,5 msk sukrin eller mer om så önskas
- 1 tsk vaniljpulver
- 2 äggulor (en tredje om du har)
- ca 1 dl turkisk yoghurt (ta lite i taget o smaka dig fram till rätt smak.
Gör såhär:
Vispa grädden hårt (inte smör…), vispa ner sukrin och vaniljpulver. Vispa gulorna för sig & vänd sen ner i grädden. Tillsätt nu den turkiska yoghurten i omgångar och rör runt. Smaka dig fram till en god smak.
Lägg smeten på den avsvalnade mandelbottnen, om du hinner - låt den stå i kylen nån timma. (godast är den ju som alla andra tårtor dagen efter… men vem orkar vänta?! Om du har lite tid, ställ in i frysen ca 10 min. (det gjorde jag.
Garnera med ev. 2 rutor hackad mörk choklad samt björnbär & hallon (eller andra bär om så önskas)
Man kan såklart göra flera bottnar och på så vis få en större tårta, och varva med mosade hallon/grädde mellan bottnarna och sedan bre på den här krämen överst på tårtan. Låt fantasin flöda! 
Synd man går på fakir >:
Denna låtar fasligt god *dreglar*
Bokmärker, att ta fram när det ska bli festligheter- midsommar kanske? Tack för receptet!

toppen recept!! Tack för det.
Vänliga hälsningar Stephan

Bokmärker på studs.
Fabricati diem, pvnc!
men bara två-tre personer? Är rätt lik min hallonpaj med vaniljkräm som jag lagt in nånstans och den räckte fint till fem!

Det här nånstans som du nämner ang din hallonpaj, verkar vara stört omöjligt att hitta! Nu måste jag väl erkänna att jag letar lika bra som barnen på mitt jobb. Dvs att jag kollade på överskrifter och inte i trådarna. Jag vet, jag vet..jag är laaat!
Men skulle sötaste lilla frk Pennylane1 kunna tänka sig att leta fram receptet..? Pretty please?*ber på sötaste sätt*

Varsågoda!! :D Är bara kul o dela med sig!
Jag gjorde denna igår när jag va sjäv hemma o skulle kolla twilight - men då gjorde jag på 0,5 dl mald mandel istället för 1,5 dl. och 1 dl kokos. Det blev skitbra!! så om ni är noga med kollisarna kan ni ta lite mindre mandel. Jag tyckte det blev typ godare med lite kokos i också. mmmm…. <3
#5 haha jo men den är så fasligt god att man orkar äta mkt av denna och den är väldigt läskande och inte så tung, utan en lätt sommartårta!
=)
Kan man använda hasselnötter istf mandel? Jag har flera kilo hemma…

#8 ja det tror jag skulle fungera utmärkt!!
# 6 inte konstigt att du inte hittar för det gör jag inte ens själv!
har säkert lagt in i nån annans tråd eller nåt!
Jaha receptet ja, tog två - tre (minns ju inte exakt!) äggvitor lite sukrin. vispade , vände ner mald mandel kanske 100 gram. Bredde ut i en form och så kokte jag vaniljsmörkräm på äggulorna , lite sukrin en skvätt (kanske 0,5 dl?) grädde och kanske 100 gram smör. Vaniljpulver och så om den inte blir tjock nog (eftersom jag aldrig mäter så värst noga) har man i lite husk. Sen när bottnen är gräddad brer man över krämen och garnerar med hallon! Lätt som en plätt!!

Bokmärker oxå direkt…..
Blir såååå frästad ……men får vänta till nästa helg….

Tackar ödmjukast! Tur att du hade receptet i skallen! Det är bra med sådana..skallar, menar jag.
haha jaaa, skallen är full av sånt och väldigt lite annat!

Ohh, blir inte du förvånad över hur mycket 'onödigt' det får plats där, medan tvättider liksom bara glider ur minnet genom örat eller nåt!
ja det är högst märkligt!!!
Bokmärker och sparar till högtidligheter.
Tack! :o)