Istället för pasta
Jag var sugen på köttfärssås, men vad äter man till när man har valt bort pastan?
Jag kom ihåg ett recept från Allt om Mat på en saffranspasta som förutom tagliatelle även innehöll strimlor av zucchini, morot och purjolök i. Så jag tänkte att prova med enbart dessa ingredienser.
Resultatet blev faktiskt riktigt bra och det passade bra ihop med köttfärssåsen.
Jag gjorde så här:
1 hel Purjolök strimlas på längden med en kniv i ca 12-15 cm långa strimlor.
2 morötter strimlas med en vanlig potatisskalare. Om det är kraftiga morötter kan man dela strimlorna på längden med en vass kniv.
2 stora zucchini skalas runt om och skivas i breda skivor med en osthyvel. Lägg skivorna på skärbräde och strimla med en vass kniv.
Koka allt i saltat vatten ca 5 minuter och låt rinna av ordentligt i ett durkslag.

Jag har gjort liknande men med vitkål, det blev OK men jag tycker det blir lite sött. Purjo och morot blir ju också sött. Däremot zuchini bör gå bra!
Agneta
Ja det där har det tipsats om tidigare här! MItt tips är att ta en burk med böngroddar, det ser väldigt spagettiaktigt ut!
Sen finns det också spagettipumpa som ser ut som spagetti alldeles av sig själv! Bara att gröpa ur och koka!
Tack för tipset! Låter supergott!
Själv brukar jag steka vitkålsstrimlor i MYCKET smör till köttfärssås. Fungerar alldeles utmärkt.
Nästa gång ska jag prova din idé. Bra att ha flera receptvarianter.

Man kan köpa strimlade bambuskott på burk och steka dem i smör och ha lite vitlök på. Det blir mums och påminner om pasta i konsistensen.
Vad är det för fel på att äta bara köttfärssås? Krydda på ordentligt med chili och kanske lite mörk choklad så har du en chili som inte går av för hackor. Absolut inget jag ens skulle kunna tänka mig att späda ut med annat 

Fina långa skärbönor funkar också, även om de fortfarande är lite stela.
#5 Ibland vill man ha variation i konsistensen. Ren köttfärssås är gott, men det kan bli lite slabb och barnmat över det.
Fabricati diem, pvnc!
Jag har en sån här osthyvel som är som ett rivjärn, den är perfekt att strimla zucchini med!
FInns det pumpa i spaghettiform alltså? Eller förstod jag fel nu?
#8, Stämmer bra, spaghettipumpa heter den och är jättegod :)
Blir långa trådar av köttet när den kokas.
Har sått spaghettipumpa, men det kom förstås frost första natten jag planterade ut dem i trädgårdslandet:(
Fast dessa trådar tror jag finns där även innan man kokar pumpan, köttet inuti består av "spaghettitrådar".

Jag har faktiskt lagt ner det där med köttfärssås eftersom jag inte kom på något bra spaghettisubstitut. Nu gör jag två varianter istället; köttförssoppa (krämig och matig) eller köttfärsfrittata (köttfärssås-omelett m.a.o.) och jag saknar inte spaghettiköttfärssåsen.
Min inlägg hjälper inte till alls med TS' fråga, men jag tog mig friheten att skriva det ändå.

japp så är det!
#9 Vart kan man köpa denna spaghettipumpa-sak?
Borde man inte kunna köra färsk mozzarella genom sån där spaghettipress?
#13 Tänkte också föreslå mozzarella. Brukar använda mozzarella när jag gör lasagne.

Jag gör både ostsås och köttfärssås precis som innan LCHF och istället för pasta tar jag efter humör något av följande:
- rå strimlad vitkål
- kokt broccoli
- kokt blomkål
- kokta haricot verts
Jag finstrimlar isbergssallad och det blir supergott…..lite fefferoni till det också så är middagen verkligen en toppen middag.
till lasagne går det finfint att varva med färdigskivad ost, gouda som coop har, den smälter inte helt utan blir nästan precis som lasagneplattor
Hej
Jag tycker köttfärssås är en av mina LCHF favoriter.
Jag gör en köttfärssås med att bryna lök och köttfärs, sedan kokar ihop med krossade tomater, vitlök, kryddor samt rejält med grädde,
Det äter jag till strimmad rå rödkål (har jag inte rödkål tar jag vitkål eller sallat), CF och reält med riven ost.
#13, vet tyvärr inte, har bara ätit mormors egenodlade..
# 13 finns ibland i somliga välsorterade grönsaksdiskar. Har sett på hemköp i Karlstad.