Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 2498 ggr
mumin61
0

Mumins tråd

Hej alla duktiga LCHF:are där ute. Finns det någon som kan hjälpa mej. Jag är ny på det här o har så många frågor. Kan man äta för mycket fett, o hur märker man det isåfall? Hur märker man om man äter för lite fett? Hur vet man hur mycket man ska äta (hur stora portioner), jag har svårt att räkna ut alla dessa % med fett , protein o kolh.

Jag har hållt på i 4 veckor. med ett litet avsteg i helgen när jag var i London då slank det ner 3 små öl o lite fish and chips. Jag håller verkligen strikt på vad jag äter men har inte märkt att jag gått ner i vikt eller att fettet omvandlas till muskler. Kan det bero på att jag äter något som innehåller för mycket kolh utan att jag vet om det? Eller kan det bero på att jag äter 20 mg prednisolon (kortison) / dag mot polymyalgi)? Jag tycker att det skulle börja märkas något nu eller är det för tidigt? När kan man börja förvänta något resultat? Jag tror jag läste någonstans att kokosfett är inflammationsdämpande, stämmer det? Isåfall kanske det kan hjälpa lite mot min sjukdom.

När man läser här ser man att en del använder sötningsmedel. Mitt sockersug har helt försvunnit men om man någon gång skulle "fuska" o äta något sött är det inte bättre då att äta vanligt socker om det är väldigt sällan o i mycket liten mängd. Det måste väl vara naturligare än sötningsmedel eller har jag fel…?

Oftast när jag blir sugen på något tror jag det mest beror på att jag vill tugga, mer än att jag egentligen vill äta något. Är det helt tokigt att ta ett tuggummi då (apotekets flourtuggummi). De innehåller kanske sötningsmedel o kolh men det måste väl ändå vara en väldigt liten mängd?

Jag har inte märkt av några problem med dålig andedräkt eller huvudvärk, eller något annat. Trött o svag i musklerna var jag redan innan. Så jag börjar verkligen undra om jag gör något fel. Eller kan man helt lägga om sin kost utan att det märks något.

Jag är så rädd att jag äter fel, det vore ju trist att äta en massa fett o avstå från annat, om man sen gör fel utan att veta om det. Jag tycker att något skulle hända så det märks att man lagt om kosten.

Det här blev visst långt. Hoppas som sagt att det finns någon som kan svara på några av mina frågor.

Kram på er!

lizaohman
0

Hej och välkommen, Mumin! Nu ska du få se att du får många tips och goda råd. Bl a att registrera ditt matintag på www.minmat.net några dagar och visa oss. Gratis medlemskap, men man måste inte registrera sig för att skriva in en dag (men går då inte att spara).

Fluor är väldigt giftigt. Vi som har ätit denna kost under en längre tid märker att vi blir känsligare och känsligare för gifter (fluor, E621, alkohol osv). Det är inte till någon fördel för dina tänder med fluor heller. Det finns bra tandkrämer på hälsokosten utan fluor.

Kokosolja kan du läsa om på denna sida:

http://www.forumfrisk.se/kost/index.asp?g=2&r=36

Börja så sakteliga med kokosoljan, så du inte blir illamående. Smör är också väldeligt bra och gott fett :)

Sötningsmedel är omtvistat. Flera är direkt hälsovådliga, men även de som är naturliga (Stevia, Sukrin) kan trigga kroppen att utsöndra insulin. Insulinet lagrar fett i cellerna. Inte önskvärt med andra ord.

Vitsen är att undvika kolhydrater och onaturliga livsmedel. Socker är bådadera.

Prednisol får någon annan svara på, men jag är tämligen säker på att jag läst att det kan förhindra viktnedgång.

Ha tålamod, och som sagt, visa oss vad du kommer fram till på www.minmat.net så finns det många som kan komma med råd om eventuella förändringar.

Lycka till!

mumin61
0

Nu har jag skrivit in allt jag ätit idag på minmat. Det stämmer inte riktigt för jag hittade inte brytbönor (50 g) så de är inte med. Och jag köpte Bratwurst på lidl som heller inte fanns i listan, så jag skrev in någon annan korv, men den jag åt hade färre kolh o mer fett. Fast det måste väl vara bättre då.

Nu är jag helt kass på det här med datorer så jag kan inte få flytta hit alla siffror, men så här såg det ut: 5% kolh 17% protein 79% fett 0% alkohol.

Jag har kännt mej sugen på något att äta hela fm, betyder det att jag åt för lite fett till frukost? Men när jag ätit lite till lunch försvann suget.

Är det verkligen så illa med ett tuggummi ibland? Vad gör ni andra när ni blir vansinnigt sugna på att tugga? Man kan ju inte äta hela tiden som jag gjort tidigare. Det är att tugga som jag saknar mer än att äta tror jag. Hur kan flour vara giftigt, det gav man ju till barnen när de var små. Undrar hur mycket man "förstört" barnen med mat o flour o vad vet jag, vad jag mer tutat i dem för bråte.

Jag har suttit o läst hela dagen på Kif. Jag blir lite ledsen när jag inser att jag har mycket emot mej: jag är kvinna (48 år) har varit långvarit överviktig, har ätit antidepressiv medicin,äter kortison, opererat gallan, värk i kroppen (så det lockar inte att röra på sej) och jobbar natt (så ibland blir det lite si o så med sömnen). Det kanske finns annat som jag inte läst om ännu som oxå gör allt svårare. Jag börjar undra om det överhuvud taget är möjligt för mej att gå ner i vikt. Finns det någon som har det liknande mej som det går bra för? Jag behöver nog få höra att det går.

Jag ska fortsätta att skriva på minmat för att ha koll på hur det ser ut. Är det bra om man kollar några dar o slår ut värdet. Lite orolig är jag för att jag måste sluta helt med kolh jag som älskar grönsaker. Jag ska oxå se om jag kan få hjälp med att lyfta över alla siffror från minmat till denna tråden. Jag har just lärt mej det här med datorer så det är fortfarande mycket jag inte kan göra. Men med lite envishet ska det nog gå med både dator o ny kost.

Kram på er

greensis
0

Tja, viktnedgång kan man aldrig utlova, men hälsovinster brukar vara garanterade - fast vilka man får är svårt att säga i förväg.

Välkommen hit, välkommen hem, förresten.Flört

Fabricati diem, pvnc!

Maggan71
0

När det gäller kolhydrater är det viktigt att ha koll på hur många gram kolhydrater du får i dig på en dag. De där 5 procenten på "min mat" ser kanske bra ut, men det säger inget om mängden.

De flesta håller sig till nästan inga kolhydrater alls. Personligen försöker jag hålla det till max 20 gram per dag.

Under 50 gram per dag gör sannolikt att du kommer i ketos - och då börjar fettet försvinna och andedräkten stinka. *skrattar*

Lycka till!!!

Ingenting är omöjligt. Det "omöjliga" tar bara lite längre tid... Flört

mumin61
0

Jaha, har jag kollat på fel siffror? Ska det vara de här man tittar på?

Energi kcal:2263,35

Proteiner:94,75

Kolh:25,67

Fett:199,49

Maggan, om du äter max 20 gr kolh/dag blir det "plats" för några grönsaker då?

Det är så svårt att veta hur stora portioner man kan ta, jag har så svårt för att äta sakta så det blir nog tyvärr lätt för mycket. Men jag ska verkligen försöka tänka på det.

Är det bäst att äta lite flera gånger eller mer få gånger/dygn?

Jag känner att jag verkligen vill ge det här ett försök, så jag vill ju att det blir rätt.

Konstigt men det är väl första gången jag önskar att lukta illa.

Kram

lizaohman
0

Mumin61: de flesta kolhydrater kommer från ovanjordgrönsaker och mjölkprodukter i vår kost. Det kan finnas en fördel att äta fler gånger per dygn. Bl a att man inte överäter när man väl äter, utan äter tills man blir nöjd, inte direkt mätt. Blodsockret håller sig också jämnare. Men det är ju individuellt vad som passar en som person och vilka möjligheter man har i jobbet.

Försök hålla kolhydraterna under 20 gram/dag. Tanken är att äta lika mycket protein som förut och fett istället för kolhydrater.

mumin61
0

Idag har jag inte kunnat väga maten för vi har varit bortbjudna. Tack o lov blev vi bjudna på mat som passade mej, så jag kunde äta med gott samvete o utan att känna mej till besvär. Det enda jag behövde utesluta var potatis o rostade rotfrukter. Kakan till kaffet gick så klart bort oxå, konstigt jag som brukar vara ett sånt kakmonster var inte ens sugen. Jag kan inte fatta att sötsuget är helt borta! Hoppas det inte kommer tillbaka, för just nu har jag inga problem med att avstå det söta. Grönsaker, däremot saknar jag.

Jag tror att jag ätit bättre idag än igår, för jag har tagit minimalt med grönsaker. Imorgon o några dagar framåt ska maten vägas igen.

Lizaohman, som tur är har jag möjlighet att helt o hållet styra mina mattider på jobbet så det får nog bli flera små mål på dygnet. Tror du det spelar någon roll vilken tid på dygnet man äter? Jag jobbar natt o har tidigare försökt undvika att äta på natten, men det blir ju ingen reda med maten dagen efter jobbet heller eftersom jag sover då.

Kram

lizaohman
0

Det är nog knepigt, mumin61, att utesluta mat under nattjobb, eftersom det är då du är aktiv och behöver födan. Den diskussion som förts här angående mattider har utmynnat i att det är väldigt individuellt hur man vill ha det. Det finns inget egenvärde i att ha regelbundna måltider. Det är väl något som vi människor hittat på för att det passar arbetsgivare t ex. Ät när du behöver, vänta inte tills du blir vrålhungrig. Det är nog en god regel. Det kan också se ut olika olika dagar. Särskilt om man har nattjobb :D

mumin61
0

Här kommer dagens resultat.

Energi Kcal 1101,15

Energi KJ 4603,60

Protein 48.55

Kolh 17,84

Fett 92,79

Ser det här bra ut, Jag vet ju inte alls hur mycket jag ska äta. Jag läser ju här att man ska äta till man blir nöjd, jag vet inte om det rådet är så bra för mej. Jag har svårt att bli nöjd, äter jag något jag gillar tar jag lätt om av bara farten. Jag hinner liksom inte känna att jag egentligen redan är mätt. Jag försöker äta sakta men, näää…

Jag får börja planera vad jag ska äta på nätterna när jag jobbar. Der kanske blir lättare att äta lagom då. Har jag inte med mer mat än vad jag ska äta så är det ju inga problem.

Jag är helt överraskad av mej själv, ikväll hade vi några kompisar här o vi bjöd på kaffe o kakor. O JAG TOG INGEN KAKA. Det är helt fantastiskt för att vara jag!!!

Kram på er

lizaohman
0

Ojsan hoppsan, inte för att jag vill komma med pekpinnar, men det är alldeles på tok för lite för en hel dag. Absoluta minimum är 1200-1300 kalorier fördelade som så (i runda slängar): 1-2 gram protein för varje kilo du väger just nu (en del räknar med målvikt, men det blir så lite ifall man är kraftigt överviktig att man riskerar att bli less på kosthållningen). Proteinintag är ju beroende på hur aktiv man är och hur stor man är. Du har ätit 48.55 gram protein, vilket skulle betyda att du är en liten kvinna som aldrig rör på sig, knappt andas. Kroppen börjar äta på musklerna, har jag fått lära mig, ifall vi inte matar den med protein i nog stor mängd. Många äter rätt mycket eftersom de är aktiva. Ett kaloriintag på 3000 är inte ovanligt. Fast vi räknar ju inte kalorier som så, endast en check så att vi inte äter för lite. Hungerskänslorna kan vara satta ur spel i början.

Kolhydratintaget är ju bra. Jag brukar tänka som så att jag ska ha 90-180 gram protein (väger 90 kilo) och högst 20 gram kolhydrater. Sedan fyller jag på med fett tills jag är nöjd. Det brukar bli 100-200 gram fett om dagen. Man kan säga att protein plus kolhydrater ska matchas av fett, så har man en bra proportion.

Duktiga du som inte tog någon kaka, applåder och bugningar, visslingar och da capo-rop!!

Själv har jag mens, vilket jag får en gång om året vare sig jag behöver det eller inte, och då blir det choklad varje dag trots tillskott av magnesium och kokosfett. Inget verkar bita på mensmonstret.

mumin61
0

Oj oj oj… Då har det blivit för lite idag oxå!

Kcal: 1017.24

KJ: 4254.78

Fett: 80.89

Protein:56.46

Kolh:15.91

Jag var o köpte en påse fläsksvålar idag, får nog ta fram den o mumsa lite. Jag tycker jag äter så mycket mot vad jag är van vid, det känns konstigt att lägga x-tra smör på maten o det är som jag proppar i mej kött. Hur ska jag kunna öka på proeinet lättast? Jag läste någonstans att man kunde gå upp i vikt om man äter för mycket protein, det blir nog inga problem för mej. Jag skulle behöva bli av med 50 kg, o andas gör jag ju.

Jag tar gärna emot tips på hur jag ska öka intaget av protein lättast. Jag tycker jag äter så mycket nu o jag är ju inte hungrig så jag glömmer att äta (har aldrig inträffat tidigare). Det svåra är att räkna ut hur man ökar proteinet utan att öka kolh. Ska jag försöka äta mer rent kött?

På tal om mens kan den rubbas när man börjar äta LCHF? Jag har inte haft mens på ca 2 mån nu o det brukar komma punktligt. Men det kan ju bero på ålder oxå om den börjar oregelbunden, jag får väl vänta o se. Hoppas du har kortvarig mens, så det inte blir för mycket choklad. Men 1 ggn/år? Då är det nog inte så farligt med lite choklad.

Kram

lizaohman
0

Eftersom detta är en hormonbalanserande kost så upplever många störningar i menscykeln. Mest kvinnor, förstås Flört

Det kan ta ordentligt med tid innan det rättat till sig och det verkar som att kroppen lägger det där med fertilitet på hyllan under tiden som den balanserar upp allting som behöver balanseras upp i kroppen.

mumin61
0

Det är ju bara skönt att slippa blöda var månad så det kan gärna hålla upp länge!

Idag dricker jag äggmjölk till mellanmål för att få mer protein, det är ju inte jättegott men med kaffepulver i är det ok.

Jag tar som sagt gärna emot tips på hur man ökar proteinet utan att öka kolh. Ska jag öka fettet oxå?

Hur gör man när man äter något som inte står med i listan i minmat? Kan man räkna ut innehåll själv på något sätt? OBS jag kan inte räkna, så det får inte vara komplicerade uträkningar för då skiter det sig direkt.

Nu ska jag ta mej en äggmjölk, sitter man ute i lä i solen känns det faktiskt att våren är på väg.

Kram

lizaohman
0

Det kanske finns med på fineli.se ??

mumin61
0

Vad sur jag blir, satt precis o fyllde i minmat.se hela dags intaget. Sen vet jag inte hur jag bar mej åt för allt försvann, o min lista är så kladdig så jag inte ser vad det står. Ja ja  jag får väl ta nya tag imorgon. Jag tror att jag fått i mej lite bättre idag så det hade ju varit kul o se. Så är det när man är för dum för datorer. Kan man lägga in efterhand på minmat eller måste man skriva hela dagen på en gång?

lizaohman
0

Om du registrerar dig (vilket varken jag eller maken lyckats med, sidan krånglar) så kan du spara inregistreringarna.

mumin61
0

Fick lite tid över på jobbet inatt oxå, så jag passade på att kolla upp vad jag fick i mej igår.

Kcal:2266.49

Protein:122.77

Kolh:18.35

Fett:190.59

Kan det vara okey? Ska man verkligen äta så mycket? Eller är det för mycket? Det känns som om det är väldigt mycket.

Jag tror tom jag lyckades spara siffrorna på minmat. Jag får se nästa gång om det ligger kvar.

Imorgon har jag telefontid med min läkare, hoppas, hoppas jag kan minska på kortisonet då, tänk vad skönt om jag inte behövde ta det mer.

Kram

lizaohman
0

Du har inte ätit för mycket, törs jag säga utan att veta hur lång du är eller vad du väger :)

Funkade kosthållningen okey för dig, utan sug eller hunger eller illamående?

mumin61
0

Ja, det här med vikt o längd är ju rätt trist. Jag ser ut som en kub 160 cm o 112kg. Det är svårt att fatta att det gått så långt men nu måste det till förändring.

Jag har inte varit hungrig en gång sen jag började med detta, problemet är i stället att äta så mycket. Jag tycker inte jag gör annat än äter. Jag kan fortfarande inte fatta att det är ok o äta så mycket mat, det har jag aldrig gjort tidigare, fast det är klart då fyllde jag ju på med godis imellan målen.

Så torsdagens intag verkade bra. Fredag blev lite sämre vad jag kan förstå.

Kcal: 1230.52

Protein: 96

Kolh:21.87

Fett: 83.22

Tanken var att dricka lite äggmjölk på kvällen, men jag somnade i soffan, det brukar bli så när jag jobbat.

Jag blev lite ledsen efter att ha pratat med min läkare igår, sänkan är fortfarande alldeles för hög, så att dra ner på kortisonet var inte alls aktuellt. Däremot ska jag kanske byta ut det mot något annat som reumatiker får. Jag skulle ta lite nya prover först.

Imorgon ska vi iväg på utställning med våra hästar, det ska bli kul, men vad ska jag äta. Det brukar finnas en matservering som har typ pytt i panna o färdiga köttbullar med pulversås. Jag funderar på att göra en kycklingsallad men vad ska jag ha i den, mycket kyckling o lite grönsaker med en fet dressig. Kan der låta ok. Till fika tänkte jag göra räkröra, med ägg, räkor,majonäs,creme fraishe o ev nåt annat gott i.

Ha en trevlig helg

Kram

lizaohman
0

Lycka till på utställningen!

Kram o trevlig helg på dig också!

mumin61
0

Lördagens intag.

Kcal: 2213.38

Protein: 129.55

Kolh: 14.38

Fett: 183.02

För mycket protein? Det var svårare än jag trodde att få rätt balans på det. Imorgon struntar jag i att räkna, då har jag annat att tänka på ( jag kommer förstås att äta rätt men utan att räkna). Men på måndag kör jag på igen.

Jag bakade hallonmuffins till de andra att ha till fikat imorgon. Jag vet ju att de är goda, men ändå känner jag inte att jag måste ta en, konstigt men så skönt.

Kram

lizaohman
0

Ser jättebra ut!!

Aniara4
0

Lördagen ser jättebra ut! Jag är lika lång som du och vägde nästan lika mycket när jag började, och de första månaderna åt jag runt 3000 kcal/dag - och minskade jättemycket i vikt. Det viktigaste är att hålla kolhydraterna lågt, och så förstås att inte äta för lite så kroppen ställer inte sig på svält.

Jag jobbar också natt ibland, och tycker det är lite svårt med maten då. Man blir ju inte lika hungrig på natten heller eftersom ämnesomsättningen går ner. På mitt jobb finns en liten broschyr med kostråd för nattarbetare, och jag har tagit till mig en del av det som står - men inte allt! Det står ju t.ex. att man ska äta fil och smörgåsar och så kanske nån frukt fram på småtimmarna när blodsockret sjunker - ja, det är klart att det inte håller sig hela natten när man går på kolhydrater! Men jag tror ändå det kan finnas en poäng i att inte äta så mycket mellan 12 och 5 ungefär, som det står, och att tänka på att inte dricka för mycket i slutet av natten eftersom hormonerna som drar ner urinproduktionen på natten inte funkar på dagen, och då kan sömnen bli störd om man måste springa på toa.

Jag brukar äta en ganska ordentligt middag vid 22-23 när patienterna somnat (förhoppningsvis), och ta sista kaffekoppen med grädde vid midnatt, kanske något till också. Sen händer det att jag tar något litet om jag blir hungrig, en ölkorv eller ett kokt ägg eller så, men oftast står jag mig rätt länge. Däremot brukar jag bli rätt sötsugen vid 4-tiden, när man är som tröttast och mest frusen. Då är det otroligt gott med lite kokospannkaka med grädde och hallon!

Sen äter jag rejäl frukost med ägg och bacon eller korv innan jag går och lägger mig på morgonen.

mumin61
0

Fy vilken dag. Värk, värk, värk går på tabletter. Det var ett tag sedan jag mådde så dåligt (för ca ett halvår sen var det så nästan var dag). Yr o ont i huvud o kropp o mår illa, detta blir en lång natt på jobbet.

Jag har i alla fall lyckats o trycka i mej en del mat.

Kcal:1936

Protein:88.50

Kolh:15.62

Fett:169.36

Jag har med äggmjölk som jag ska dricka inatt. Och lite rester från middagen får det bli till frukost imorgon innan övrig personal kommer. Jag brukar inta äta middag så sent, jag brukar äta hemma ca kl 17- 18. Jag brukar klara mej rätt länge på det. Dricker bara en slät kopp kaffe innan jag åker.

Tyvärr så hjälper det inte att försöka låta bli att dricka på natten, jag får alltid springa på toa många gånger när jag ska sova, som tur är har jag inga problem med att somna om. Jag behöver oxå dricka en del när jag är på jobbet, vi har problem med luften här, man blir helt uttorkad. Alla dricker jättemycket o en del med allergier får problem så fort de stiger innaför dörren. Personal har fått sluta med linser o boende som klagar över kliande ögon. För att inte snacka om hur mycket lypsyl det går åt.

Ok, nu har jag gnällt av mej. Nu till något roligt, det gick bra i söndags på utställningen. Vi fick en hingst godkänd för avel. Mycket jobb ligger bakom så det är så kul när det lyckas.

Kram

mumin61
0

Aniara4, hur gjorde du när du fick i dej 3000 kcal/dag? Jag tycker det är jättesvårt att få i mej så mycket. Fast jag glömmer nog att "krydda" maten med smör. Är det bra att lägga i x-tra smör när maten är färdiglagad? Jag har inte gått ner något i vikt, men jag har iallafall inte gått upp heller! Jag tror absolut att det är kortisonet som stoppar en vikt minskning. Jag ser verkligen fram mot den dan jag kan börja dra ner på det, men som jag mår idag så är det inte att tänka på.

Kram

Aniara4
0

Jag var hungrig helt enkelt…

Sen åt jag nog rätt mycket grädde i början, då tickar det på rätt fort! Det blev jag tvungen att sluta med efter ett tag, när viktnedgången stannade av.

mumin61
0

Idag har det blivit fel, alldeles för mycket kolh. Men grönsaker är ju gott.

Kcal:2335.85

Protein:77.51

Kolh:34.04

Fett:210.78

Ser det här riktigt illa ut? Jag trodde jag hade fattat hur jag ska äta men det ser det inte ut som jag gjort. Blir det fel för er "vana" LCHF ätare oxå? Brukar ni skriva in på minmat o kolla eller lär man sej med tiden?

Kram

lizaohman
0

Nja, om man inte har diabetes, så gör en "slarvdag" inte så stor skada. Viktnedgången bromsas på sin höjd. En del är extremt känsliga för sockerintag (sällan man hör om reaktioner på grönsaker) och kan bli typ bakfulla, hehe. Visst blir det fel för oss vana fet-smaskare också, särskilt om man inte är bekant med livsmedlet man sätter i sig. Det är en god vana att kolla alla nyheter i minmat.

Jag registrerar i minmat och kollar dagsutfallet  endast vid avvikelser i den normala kosten.

mumin61
0

Idag har det gått lite bättre igen. Jag mår lite bättre oxå så jag har väl kunnat tänka igen. Fattar inte var alla kolh kom ifrån igår, men som sagt grönsaker ÄR gott.

Kcal: 2527.33

Protein: 123.33

Kolh: 12.01

Fett: 223.01

Ha ha.. Jag har faktiskt inte testat om jag blir "bakfull"på socker, än så länge har jag kunnat låta bli att prova. Men om jag faller för frestelsen får jag väl hoppas att jag blir riktigt dålig så jag inte gör om det.

Jag har suttit här o läst om Fiberhusk, är det bra? Hur smakar det? Var köper man det?

Jag har ett recept på falsk fläskfile, men det innehåller ganska mycket aromat. Har jag förstått rätt så är aromat inte så bra eller?

Finns det något bra tips på hur man reder sås utan mjöl? Jag brukar koka ihop grädde el creme fr. o ev reda med en äggula, men jag undrar om jag äter för mycket grädde. Det kunde ju va gott med lite rödvinssås t ex, men hur gör man det? Går det överhuvudtaget, Det kanske är bättre o strunta i såsen o bara dricka vin (ha ha).

Hoppsan, jag tyckte väl jag såg lite suddigt ikväll, märkte just att jag glömt o putsa glasögonen de är ju flotiga hela tiden numera. Hoppas det inte blev för många stavfel nu när jag inte ser vad jag gör.

Kram

lizaohman
0

Det var verkligen bra värden du fått ihop. Om du minskat på mejerierna (utom smör) så borde det synas på vågen eller måttbandet snart. Det finns många som fortfarande vill ha något brödliknande och använder då bl a fiberhusk. Ger inga kolisar eftersom det bara passerar tarmen, men retar tarmarna, så det är till att inte ha IBS eller något liknande problem. Har själv aldrig använt det, jag gick in för att vänja mig av med bröd. Nån gång tar jag en liten FinnCrisp med leverpastej och smör, men annars klarar jag mig bra utan bröd. Blev lite sugen att testa något av nötbröden, kanske det man gör i mikron. Lät så enkelt. Varmt med smältande smör och leverpastej och ost kan det bli en höjdare.

Det går bra att koka ihop såsen med grädde. Det blir ju lite tunnare resultat men det är en vanesak. Man kan tillsätta en matsked färskost för tjockare konsistens. Rödvinssås - har man verkligen mjöl i det? Hur är det förresten med arrowrot? Ids inte kolla minmat just nu. Rödvinssås är ju gott, mums.

Jo, flottiga glasögon känner man till. Och spis. Och spisfläkt osv osv. Det är ett säkert tecken på att man är LCHF:are. Finns en jättekul tråd om sådana kännetecken (off topic förstås).

Aromat är visst riktigt ajaj, med massor av glutamat. Giftigt, beroendeframkallande och allt vad det var.

Godnatt, mumin61 - hoppas i morgon blir en lika bra dag!

greensis
0

#30 arrowrot innehåller stärkelse och funkar ungefär som potatismjöl, IIRC

Fabricati diem, pvnc!

mumin61
0

Det har verkar som om jag fått till det idag oxå!

Kcal: 2361.32

Protein: 107.81

Kolh: 13.69

Fett: 209.81

Jag brukar ha potatismjöl eller arrowrot i rödvinssås, men det är väl inte så bra nåt av det. Jag hittade ett recept på rödvinssmör idag, det kanske man ska prova istället, men det var kanske lite för mycket lök i (1,5 dl hackad scharlottenlök). Men det var iof till 4 portioner.

Dum fråga, men vad betyder off topic, jag har sett att det står OT vid en del rubriker men inte fattat vad det står för. Det är ju nästan farligt att börja kolla på alla dessa trådar som finns, man sätter sig vid datorn och vips har hela dagen gått. Jag får nästan ingenting gjort längre. Tur att barnen flyttat o gubben jobbar mycket. Hundarna tycker bara det är skönt att få ligga på mina fötter när jag sitter framför datorn, så de har inget emot det. Det finns så mycket roligt och intressant att läsa o det kommer ju bara mer hela tiden.

Kram

lizaohman
0

mumin61: OT (off topic) betyder ungefär "utanför ämnet"

mumin61
0

Idag fick jag nog inte riktigt ihop det, att det ska vara så svårt. När man äter sig riktigt mätt så tror man ju att det är rätt ok. Ser det allt för lite ut eller…?

Kcal: 1797.18

Protrin: 95.85

Kolh: 16.36

Fett: 150.26

Lizaohman, tack för att du orkar läsa mitt bladder o "kolla av" mina siffror. Det betyder jättemycket att få höra om jag äter ok el ej. Det här med siffror är nämligen ett mysterium för mej. Jag förstår dem inte, finns det inte ett namn på det? Som dyslexi fast det gäller matte o siffror istället för läsning.

Jag ska jobba hela helgen, så jag får se om jag hinner med o väga maten o registrera på minmat. Annars kommer jag igen på måndag med det. Jag vågar inte sluta riktigt ännu, Jag måste se att jag får det att funka först.

Idag har det snöat som "rackarn" var tog våren vägen, som vi hade häromdagen? Hönsen satt o tjurade i hönshuset o vägrade sticka ut näbbarna, de gillar inte snö! Men hundarna var överlyckliga, de älskar att busa o rulla runt i den. O jag som egentligen älskar hösten börjar faktiskt längta lite till våren.

Kram o trevlig helg

lizaohman
0

mumin61: du menar dyskalkyli.

Jo, det är lågt, men beror ju också på hur stor och/eller aktiv du är. Var du mätt, så är det väl så att det räckte just den dagen. Var aktsam på ifall du känner ett lätt illamående - det kan vara samma sak som hunger, nämligen. Prova alltid att äta nåt ifall det inträffar, innan du klassar det som "för mycket fett", vinterkräksjuka eller övermättnad. Det tar tid innan hunger- och mättnadskänslor är pålitliga.

Huva, vi har också snö. Faktiskt så mycket att de fina snödropparna är helt täckta :(

Trevlig helg själv - och kom ihåg att ändra till sommartid. Det KÄNNS i alla fall som ett steg på väg till våren. Cool

mumin61
0

Ja du, jag hittade en liten höna som lagt sej på ägg, det är oxå ett vårtecken.

Idag har jag varit hungrig för första gången sen jag la om kosten. Jag har inte mått jättebra denna veckan, mycket huvudvärk med yrsel o illamående o värk i kroppen. Därför var det lite svårt att äta middag, det blev mest cole slaw = för mycket kolh. = hunger. Det avhjälptes med kallt stekt fläsk o äggmjölk.

Fy så taskigt! När jag kom till jobbet igår kväll hade de ställt fram en STOR skål med små godis på bordet. Varför gjorde ingen det medans jag fortfarande åt sånt. Konstigt nog så är jag inte särskilt sugen på att äta av det, men jag får nog ställa undan den ändå. Jag kom på mej själv med att försöka ta en, fast jag inte är sugen. Sitter sånt i ryggmärgen, att man äter utan att tänka?

Dyskalkyli, ja så hette det. Alla siffror liksom halkar i hjärnan, det är rätt konstigt bokstäver har jag inga problem med. Utom när jag sitter vid datorn, men då är det fingrarna som halkar på tangentbordet!

Kram

mumin61
0

Hurra eller…?

Kan det vara så det börjar vända? Har tidigare inte märkt nåt på vågen eller måttbandet. Men vägde mej på jobbet inatt o det visade -1 kg. Hoppas, hoppas fast 1 kg är kanske vad man normalt går upp o ner hela tiden. Kanske inte värt att ta ut nåt i förskott.

Eftersom jag har jobbat hela helgen o tyckte det kändes lite jobbigt att väga maten o skriva in i minmat, har jag ingen koll på hur jag ätit i helgen. Det kanske funkar ganska bra ändå, man kanske äter vad man behöver utan att känna sej stressad av att mäta o väga hela tiden. Jag tror jag provar att inte väga maten några dagar till o ser hur det går. Det går ju att väga en dag då o då istället o bara kolla så det inte barkar iväg helt.

Så var snart denna helgen över o det ska bli skönt att gå hem o sova. Ska jobba 2,5 timme till sen var det klart. Gäsp!!!

Kram

mumin61
0

Nu var det några dagar sen jag mätte o vägde maten, men jag tror jag har fått ihop det ganska bra. Idag var det kanske lite för lite protein Men jag har ju varit mätt o nöjd. Den enda gången man blir riktigt hungrig är ju när man sitter framför datorn o läser vad alla har ätit för gott.

Vilka goda recept man hittar. Vad ni kommer på, här finns visst hur många idefulla o påhittiga människor som helst. Tack för alla tips.

Konstigt jag hade gått ner 1 kg för några dagar sen men nu har det stannat igen, men men jag har ju inte gått upp iallafall. Jag lär väl hinna fylla 97 år eller nått innan jag gått ner det jag vill. Men vad kvittar det , när man äter så gott som jag gör nu.

Kcal: 1556.30

Protein: 86.51

Kolh: 8.35

Fett:131.52

Ha en trevlig helg!

Kram

mumin61
0

Nu har jag ätit utan att väga o räkna några dagar. Jag har ätit till jag är mätt o jag har hållt mej mätt länge. Så jag trodde det var tillräckligt. Men idag tyckte jag det var dags att göra en koll på minmat. Oj så fel det är, eller är det det när man är mätt o nöjd. Ska jag äta nåt mer idag? Vad händer om jag inte äter mer? Är det för jag äter för lite som varken våg eller måttband visar mindre någongång? Är det bara jag som är för dum för att klara det här?

Kcal:1085.31

Protein:70.91

Kolh:10.40

Fett:84.42

Plus att jag ätit ca 50 gr sås på sky o cf o philadelphia, glömde väga innan jag rörde ihop det.

Nu behöver jag verkligen hjälp o råd. Jag känner mej helt villrådig.

Jag åt 2 kokta ägg o några skivor stekt fläsk till frukost o till det tog jag kaffe med kokosfett i. Sen var jag mätt ända till ikväll. Då åt jag ugnstekta revben, broccoli, lite sparris, cole slaw o sås. Nu är jag så mätt så inte skulle jag behöva äta mer idag. Men ska jag det ändå?

Jag tar gärna emot tips på nåt gott att äta på kvällarna,men inte ost jag har försökt att inte äta så mycket ost o mejeriprodukter o nötter. Synd för det är ju gott.

Jag som tyckte det gick så bra. Det går kanske bättre i helgen med den goda påskmaten. Jag har lite svårt att förstå att jag äter för lite, jag har ju alltid varit den som ätit mest, längst o oftast av alla.

Glad Påsk o många påsk kramar

mumin61
0

Nu har jag ätit utan att väga o räkna några dagar. Jag har ätit till jag är mätt o jag har hållt mej mätt länge. Så jag trodde det var tillräckligt. Men idag tyckte jag det var dags att göra en koll på minmat. Oj så fel det är, eller är det det när man är mätt o nöjd. Ska jag äta nåt mer idag? Vad händer om jag inte äter mer? Är det för jag äter för lite som varken våg eller måttband visar mindre någongång? Är det bara jag som är för dum för att klara det här?

Plus att jag ätit ca 50 gr sås på sky o cf o philadelphia, glömde väga innan jag rörde ihop det.

Nu behöver jag verkligen hjälp o råd. Jag känner mej helt villrådig.

Jag åt 2 kokta ägg o några skivor stekt fläsk till frukost o till det tog jag kaffe med kokosfett i. Sen var jag mätt ända till ikväll. Då åt jag ugnstekta revben, broccoli, lite sparris, cole slaw o sås. Nu är jag så mätt så inte skulle jag behöva äta mer idag. Men ska jag det ändå?

Jag tar gärna emot tips på nåt gott att äta på kvällarna,men inte ost jag har försökt att inte äta så mycket ost o mejeriprodukter o nötter. Synd för det är ju gott.

Jag som tyckte det gick så bra. Det går kanske bättre i helgen med den goda påskmaten. Jag har lite svårt att förstå att jag äter för lite, jag har ju alltid varit den som ätit mest, längst o oftast av alla.

Glad Påsk o många påsk kramar

mumin61
0

Oj vad hände där? det var inte riktigt meningen att det skulle bli bubbelt.

mumin61
0

Jaha nu är påsken slut. Jag har inte haft ork o tid att väga maten, men jag tror ändå jag har ätit rätt bra. Mycket lax, ägg, skinka o sånt har det blivit.

Det jag ätit som jag inte borde var av den krämiga choklad tårtan, som jag hittade receptet på här på Kif. Min son fyllde 25 år så jag hade lovat att fixa tårtan. Visst var det gott men som väl var räckte en liten bit o jag har inte varit sugen på mer.

Trots att det känns som att vi haft huset fullt av godis i helgen har jag inte tagit en enda liten bit. Jag får höra att jag är duktig, men det är jag inte, jag är helt enkelt inte sugen.

Fortfarande visar våg o måttband inget minus, så lite trist börjar det bli. Men vad jag läst här kan det tydligen ta lång tid innan det börjar märkas något. Om det någonsin kommer att göra det. Tydligen går inte alla ner i vikt. Jag som har så många kilo som borde bort. Men blir jag av med min värk skulle jag bli jätte lycklig. Ni som haft värk o blivit hjälpta med LCHF tog det lång tid innan det började ge resultat?

Kram

Millan6
0

Hejsan! ja du värk är inte lätt leva med, själv är jag reumatiker och började med denna kost i går…..har som du minst 50 kg att gå ner

kan jag tappa 20 kg blir jag överlycklig, jag har inte kommit in i riktigt hur jag ska äta men det kommer väl med tiden, jag har svårt för fett…gillar inte det feta på köttet osv.

nu har jag en fläsfärslåda står i ugnen ska bli mums,,,med "feta" grönsaker till

lycka till på din väg

hälsar

Milla

mumin61
0

Tack Milla!

Nej värk kan få en att tappa lusten till det mesta vissa dagar. Men, jag hoppas verkligen att LCHF ska hjälpa mej att må bättre.

Jag tycker fortfarande det är svårt att veta hur jag ska äta. En del skriver att man ska äta mycket fett, men sen har jag ju sett att en del skriver att man ska hålla igen på både det ena o det andra.

Jag tänkte försöka med att inte äta så mycket mejeriprodukter o ost. Så nu har jag bara sånt i såser o röror till maten. Jag försöker att inte äta så mycket nötter heller. Det är svårt för har man väl tagit en nöt vill man gärna ha mer.

Jag tycker det är olika på fett o fett. Det feta på t ex en fläskkotlett har jag lärt mej äta nu, det är t om gott om  det är väl stekt. Men jag försökte äta det feta på helgskinkan nu i påsk, där gick min gräns, fy så otäckt.

Äter du kortison? Jag äter 20 mg prednisolon/dag. Min största önskan just nu är att kunna sluta med det.

Lycka till du oxå o låt mej gärna få veta hur det går för dej.

Kram

lizaohman
0

Hej!

Du lämnade följande "redovisning":

(plus 50 gram sky, vilket är ca en halv deciliter).

Kaloriintaget är under svältgränsen, vare sig du har hungerskänslor eller inte. Protein och kolhydrater ska tillsammans vara lägre än fettintaget, vilket du fixar, så fördelningen är okey. Men proteinintaget är för lågt. För att inte kroppen ska äta på muskelmassan i stället för fettreserven, så ska proteinintaget vara minst 1 kg av nuvarande vikt (enklast att räkna så).

Om du har problem med att få i dig mat, så prova med att äta oftare eller tillsätt lite kolhydrater eftersom det stimulerar aptiten. Bra kolhydrater i form av broccoli eller annan grönsak.

mumin61
0

Hej Liza!

Jag måste verkligen försöka äta mer. Nu har jag inte vägt maten på några dagar igen, så jag ska göra det imorgon. Jag förstår inte hur det kan bli för lite, jag som alltid ätit mer än alla andra. Lite kanske sitter i huvudet (att man ska hålla igen lite, det är svårt att tänka bort), men sen är det nog så att jag glömmer att äta. Jag är ju inte van vid att vara så mätt o "osugen".

Igår var jag på bröllop. Vi fick så god mat men det var inte buffe så jag fick peta över bröd o potatis till "gubben". Sen hoppade jag över både efterrätt o tårta. Ändå var jag helt nöjd o mätt.

Idag vet jag att jag ätit lite lite, men jag funderar på att ställa mobilen på larm i morgon så jag kommer ihåg att äta. Jag behöver nog ha en ät- o sovklocka precis som skalman för jag kan ha svårt för att komma i säng i tid oxå, men nu är det nog dags iallafall.

Kram o godnatt

mumin61
0

Oj jag glömde säga att jag äter lite grönsaker varje dag, det blir broccoli eller blomkål mest. Undrar om jag ska ta lite mer av det, jag har varit orolig för att jag äter för mycket sånt eftersom jag tycker det är så gott o så tycker jag att det kan vara svårt att äta bara kött o sås, så jag vill gärna ha något till. Hmmm… imorgon SKA jag väga maten o äta lite mer.

lizaohman
0

Ja, det kan vara en idé att tillfälligtvis öka på ovanjordsgrönsakerna för att stimulera aptiten och sedan trappa ner när viktminskningen kommer igång. Man kan gå ner i vikt även på över 20 gram kolisar per dag. Det där är väldigt individuellt. Nu lider du ju av värk (som säkert blivit värre under omställningsperioden) så då är ju inte grönsaker ens bästa vän. Äter du någon fisk? Om fisk inte är favoriten, så kanske du skulle överväga Krillolja, för att öka på Omega-3 (egentligen balansera upp förhållandet mellan O-3 och O-6). Du får väl inte i dig några vegetabiliska oljor, förutom kokosolja förstås?

Oroa dig inte för om du kommer att gå ner i vikt, det kommer du absolut att göra, men först ska kroppen stabilisera sig och det märker du av genom att värken kommer att minska och menstruationen blir mer regelbunden. Då kan du minska på medicinen, vilket gör att kroppen kommer att få lättare att göra sig av med fettreserven. Att äta fler gånger per dag kan vara melodin för dig och en liten matklocka kanske är en god idé, för som sagt, har man inte övertygat kroppen om att det vankas goda dagar, så är den njugg på att släppa på fettreserven. Många tycker att man ska äta när man är hungrig och sluta när man är nöjd, vilket är helt rätt givetvis, men hungerskänslorna kan vara satta ur spel i början och då får man leka Skalman Tungan ute

Har du fått några hälsovinster ännu?

mumin61
0

Igår vägde jag maten o tycker att jag fick till det bra.

Kcal: 2345,87

Protein: 114,79

Kolh: 20,72

Fett: 201,59

Jag äter gärna fisk o tycker det är gott, men jag har en dotter som aldrig tyckt om fisk. Därför har vi aldrig ätit fisk så ofta, tyvärr hänger det i även nu när hon flyttat hemifrån av gammal vana. Det ska jag försöka tänka på att ändra. Var köper man krillolja?

Olja använder jag inte så mycket av det blir lite till någon dressing ibland o då blir det oliv- eller rapsolja. Jag steker alltid i smör. Jag använde alltid smör förr, men för ett par år sedan bytte jag det mot flytande margarin för att vara nyttig. Nu har jag fått byta tillbaka till min mans förtjusning, han är "bonnason" o har alltid valt bort lättprodukter o margarin. (Däremot vägrar han att sluta med potatis o bröd.) Så nu får jag höra "vad var det jag sa" hela tiden.

Några större hälsovinster har jag inte märkt av ännu tyvärr. Värk, huvudvärk, muskeltrötthet o yrsel bl a kommer o går olika dagar som tidigare. Men jag känner mej lugnare o mer till freds psykiskt, jag blir inte irriterad lika lätt som innan. Magen är lugnare oxå, jag känner mej skönt mätt på något vis inte proppfull på gränsen till illamående som innan o så är jag ju mätt längre. Men det bästa är nog att suget har försvunnit, det är så otroligt skönt att inte rota runt i skåpen på jakt efter något gott. Tänk att kunna gå förbi godishyllan i affären utan att ens tänka på det o kunna ta en slät kopp kaffe när alla andra måste ha kakor. Det är verkligen underbart o jag trodde aldrig att det kunde bli så för mej.

Tusen tack för dina goda råd jag sätter verkligen värde på all hjälp jag kan få.

Jag undrar hur ni alla här gör när ni har kontakt med läkare. Berättar ni hur ni äter? Jag har fått en ny läkare på reumatologen, henne har jag bara träffat en gång o pratat med i telefon en gång så jag vet inte riktigt hur hon är egentligen. Därför är jag lite tveksam till om jag vågar berätta för henne. Hon ska ringa mej nästa vecka.  Eftersom jag inte gått ner något i vikt eller känner mej bättre från värken kan det kanske vara svårt att försvara att jag valt att äta så här. Hur gör ni?

Kram

mumin61
0

Nu har jag inte registrerat på minmat på ett tag. Jag fick för mej att det skulle vara bättre att bara sluta grunna så mycket o äta när det behövdes. Eftersom jag känner mej lite pressad o stressad av att väga maten. Men inte har det hjälpt. Men jag fortsätter väl som vanligt så länge, för nu har jag beställt Skaldemans bok "Ät dig ner i vikt". Jag får se när den kommer om det är något jag ska ändra på. O de lär det väl va.

Jag antar att jag gör nåt fel eftersom jag inte går ner nåt, iof går jag inte upp heller o det är ju ett litet framsteg. Nåt annat som tyder på att jag gör fel är att jag inte märkt av några "övergångsproblem". Men det är klart många av de problem man läser om här är ju sånt som jag haft besvär av redan innan (huvudvärk, muskelsvaghet osv). Så det kanske är så att jag tar fel på "övergångsproblem o min sjukdom.

Det står mycket här om insulinresistens. Är det något som man kan kolla själv? Vad jag vet så har det aldrig tagits några prover på mitt blodsocker, det är i vilket fall ingen läkare som sagt något om det. Jag har funderat på att köpa något sötningsmedel (rabarberna har ju kommit upp). Jag har inte ätit något sött sen jag började med LCHF. Spelar det någon roll vilken sort man köper? Har läst om stevia o sukrin (hette det så), men undrar om det går lika bra med något som går att köpa i vanlig affär. Vilken sort är i så fall bäst?

Ha en trevlig helg

Kram

mumin61
0

Snälla! Finns det ingen som kan svara på det här med sötningsmedel. Spelar det nån roll vad man tar när man inte har diabetes? Kan det vara ok med lite, lite vanligt socker nån gång väldigt sällan? Vad händer mer än att det stoppar upp viktminskningen (som för övrigt inte ens kommit igång). Eller är det bättre att köpa nåt sötningsmedel i vanlig butik, isåfall vilket? Eller är enda alternativet Stevia eller Sukrin?

monsunrain
0

Hej Mumin61.

Jag har själv slutat med all sötning så jag är väl inte idealet att svara egentligen. Men jag tror att de som använder Stevia och Sukrin gör det pga att det är framställt på naturlig väg istället för de sötningsmedel som är kemiskt framställda. Det du skall tänka på för din egen del om sötman drar igång någon form av "sug" hos dig. Och skulle jag absolut göra rabarberpaj så hade jag (nu svär jag i kyrkan) tagit en gnutta vanligt socker istf de kemiska hemska pulvren. 

Som det är med alla andra avsteg, du skall må bra av att göra dem, njuta fullt ut, annars skapar det bara ångest och det är inte bra. Sedan går du tillbaka till din lchfkost igen.

Lycka till :)

mumin61
0

Det är ju det att jag inte ätit nåt sött sen 15 februari när jag började med LCHF. Därför vet jag ju inte om det drar igång nåt sug. Men det har gått så bra hittills så jag TROR jag skulle fixa det med.

Hmmm… men tänk om jag inte fixar det. Det här tål nog att noga tänka över innan jag gör nåt.

Tack för det snabba svaret

Kram

mumin61
0

Nu har jag ätit LCHF i ca 4 månader. Jag tycker att jag mår så bra av den här mataen så jag tänker inte sluta. Men jag undrar lite över det här med vikten igen. Lite har jag gått ner ca 5 kg, så det går ju väldigt sakta. I förra veckan pratade jag med min läkare, o eftersom min sänka börjat gå ner till nästan normal får jag börja minska på kortisonet. HURRA! Från 4 tabl (20 mg) till 3 1/2 tabl om dagen. Det kommer att ta lång tid innan kortisonet är helt borttaget.

Jag läser så mycket här på KiF om att mejeriprodukter kan sabba en viktnedgång. Tror ni det hjälper att dra ner på det eller ska jag lugna mej o se om jag kan få dra ner mer på kortisonet. Jag är ju inte jätte glad över tanken att behöva utesluta CF, grädde o ost. Visserligen äter jag inte överdrivet mycket av det, men om man inte kan använda det så försvårar det ju matlagningen betydligt.

Jag har ju inte jätte bråttom med att gå ner i vikt, bara jag gör det såsmåningom. Så vad tror ni ska jag fortsätta som jag gjort, o "vänta ut" kortisonet eller tror ni jag behöver ändra om nåt i kosten.

Jag är oxå världens lataste, har inte vägt o registrerat på minmat på jättelänge, måste nog skärpa mej lite med det.

Läkaren sa att jag svarade bra på nya medicinen (Methotrexate). Men den skulle inte ha effekt förrän efter ca tre månader o när jag pratade med henne hade jag bara tagit den i tre veckor. Så jag tror att jag svarar bra på den nya kosten.

Kram