Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 2468 ggr
Besika
0

"Ät mindre frukt"

Min farbror har fått diabetes… över 20 i blodsocker och ska ta 4 sprutor/dygn varav en långtidsverkande.

Diabetessköterskan hade sagt att han ska äta som vanligt, men "mindre frukt"!

Han har ätit otroligt mycket frukt och gått ned mycket i vikt trots att han ätit som han alltid gjort. Så vi har misstänkt diabetes.

Jag sa att det ju finns sätt att bli bra, men att han då får sätta sig in i hur allt fungerar.

Rekommenderade Diabetes. Inte.

Hoppas han läser, lär och ändrar kosten…

Wildrat
0

Man kan ju alltid hoppas. Min mamma vet hur man ska göra men kan inte äta LCHF eftersom "jag inte klarar mig utan frukt". Sockerberoende? Det är tragiskt att hon ska behöva bli dödssjuk innan hon ändrar sin kost.

Mala09
0

Hej!

Jag har diabetes 1, sedan 1990.Nu tar jag Lantus långtidsverkande insulin morgon och kväll.Mina bästa råd till din farbror är:

1) Les alla LCHF böcker och DR BERNSTEINS diabetes solution.(på engelska)

2) Insulin är nödvendig nu,han behöver det-och fokus måste vara på att få et normalt värde.Om han kan sluta beror på om han är typ 1 eller 2.Tro inte att han har dårlig helsa om han tar insulin.Högt blodsocker er "giftig" på eventuelle insulinproduserende celler som finns kvar.När han får bra blodsocker,blir han mer kännslig och kan redusera.Och om man följer lchf kan man som jag, even med typ 1-ta bara långtids doser som är mycket mer praktisk eftersom man kan bli trött på injesering hela dagerna och risken for känning.

3) Ät inte spannmål.Kan vara individuellt, men for min del har allt blivit jättebra när jag slutade med det.Kolla Basallergier,en bok på internet av Annika Lagerholdt.

4) Fett från ost yoghurt smör etc, är mycket praktisk och bra.Even grönsaker kan höja blodsockret mycket.Min kropp reagerer med att öka blodsockret när jag inte äter tilrekklig med fett.Så viktig att akta att man äter tilrekklig fett.Mer viktig att ha mycket fett enn jättelite kolhydrater,for meg iallefall.Tror leveren registrerer att man har lite energi och produserer glukose om så-jag tåler mer frukt til ex.om jag också har smör.F.ex äpple bakad i ugnen med kanel och nötter (smör och rapsolja salt.)

Och han är antagligvis jättetrött nu, ha respekt for det.Men kom ihåg att med diabetes kan man sakte bli vand med att må under normalt bra,med trötthet konstant etc-och tro det är "normalt".Inte för man endrar det kan man se vad man kan istället.Inte innan man blir riktig "frisk" fattar man hur sjuk man har varit.

5) Behandla infektioner om nödvendigt,psykiske problem och eventuelle allergier eller tannproblemer.Stresser kroppen, går blodsocret upp.

Fint at du vil hjälpa honnom!:)M