låg ämnesomsättning
Fick vid en provtagning reda på låg ämnesomsättning och efter 3 månader en ny test som visade att Levaxindosen behövdes öka. Samtidigt togs kolestrolprov som visade ett värde på 8,4 min läkare sa att det finns iget samband mellan låg ämnesomsättning- högt kolestrol nu vet jag inte hur jag ska göra med LCHF
tacksam för råd
Ja, det finns ett samband mellan högt kolesterol och låg ämnesomsättning. Jag fick diagnosen hyptyreos år 2000 och mina kolesterolvärden var rätt dåliga. Enligt min läkare finns det ett samband, eftersom ämnesomsättningshormonerna påverkar hela kroppens funktionssätt. Mina kolesterolvärden normaliserades dock efter något år med Levaxin. Det var ett tag sedan jag testade värdena och inte sedan jag började med LCHF, men jag tror inte att du behöver oroa dig för hur det kommer att påverka kolesterolvärdena. Dina kolesterolvärden beror på en sjukdom, och förhoppningsvis kommer du med rätt dos Levaxin att få ordning på dem.
#0, Det finns ingen anleding till att sluta med LCHF för att man har låg ämnesomsättning.
Vad gäller kolesterolet så säger totalkolesterolet absolut ingenting. Det finns ingen vetenskap som visar att höjt totalkolesterol ger sämre hälsa. Vad man får kolla på är fördelningen på kolesterolet, så skriv gärna dom andra siffrorna också, så kan vi se lite mer detaljerat. Om du inte vet dom så ring till vårdcentralen och begär att få en utskrift på dom. Antagligen är det ingen fara. En av kolesterolets uppgifter i kroppen är att reparera skador, och har du en sjukdom så kanske kroppen behöver det högre kolesterolet för att rätta till saker och ting. Kroppen lägger kolesterolet på den nivån som det behöver vara, det är inget man ska försöka ändra på.
Om du vill ha råd av en läkare som är kunnig på området kan du alltid lägga en tråd i Docs frågelåda (om han inte får syn på den här tråden).
http://mikael.jansson.be/log/short-review-of-solved-the-riddle-of-illness
Medical Look-Alikes: Hypoglycemia and Hypothyroidism_
Another piece of evidence is that blood cholesterol is usually high in hypothyroidism._
_How to Prevent a Heart Attack -- Your Own!
My experience with many patients is that elevated cholesterol is often caused by hypothyroidism, even subclinical hypothyroidism.
[I. B. Friedland] concluded that thyroid hormone controls blood fat and cholesterol levels and recommended thyroid therapy in human beings with elevated fats in the blood serum.
_
_Some experts suggest "that patients with high cholesterol should be assessed for thyroid function before they are given cholesterol-lowering agents," continues the report.
Be Kind to Your Arteries!
The relationship between low thyroid function and high serum cholesterol level found by three researchers, E. F. Gildea, C. B. Mann, and J. P. Peters, indicates that a serum cholesterol level below 275 mg/l (7 mmol/l) practically excludes the diagnosis of hypothyroidism.
"On the average, the rise in cholesterol is approximately four times as great as the drop in metabolism."_