Ägg med gulare gula?? Vad betyder det?
Såg att de "reade" ut ägg med "gulare gula" på Hemköp… vad innebär detta? Har de färgat gulan eller är det naturligt, är det sämre/bra/bättre/att äta än mindre gul gula?? 
Det var en bra fråga! Undrar också om bruna ägg är nyttigare än sita?
De ger fåglarna mat som färgar gulan gulare. Äggen är billigare än ekologiska och faktiskt goda, men det är mycket tveksamt om de är lika nyttiga som ekologiska. Det gula ämnet är asthaxin och finns i en del hälsokostprodukter. Asthaxin är en torkad mikroalg som uppges vara en stark antioxidant för cellreparation och skydd.
Med rätt LCHF-kost har vi inte lika stort behov av antioxidanter, vars främsta uppgift är att bearbeta effekterna av härskna vegetabiliska oljor.
#1 Bruna ägg kommer från bruna höns, vita ägg kommer från vita höns.. alltså ingen som är mer nyttig än någon annan. 

Hm.. Känns inte vettigt att ge dom mat så gulan blir mer gul.
Mina höns går fritt ute, de äter insekter, gräs o allt möjligt de kan hitta. De äter körsbär o sitter i vinbärsbusken o smaskar. Gulorna på de äggen är nästan lika gula som apelsiner, på en del "köpeägg" ser man knappt skillnad på gulan o vitan. O så är hemäggen så mycket godare. Hoppas att de är lite nyttigare oxå.

Mumin, du säljer inte några ägg? :)
Vi köper "hemägg" av en bekant. Hälften av äggen är grön och hälften bruna. Lite häftigt med gröna ägg i äggkoppen. Tror det är Pärlhöns och Hedemora höns hon har. Äggen är något mindre, men gulan är stor och knallgul för hönsen går ute och äter det som höns ska äta.

Just nu har jag bara tre hönor som värper, en som har kycklingar o två som ligger o ruvar. Så har jag förstås tupparna (4 st) som inte gör annat än att försöka göra fler kycklingar. Så det blir inte så många ägg just nu. O äggen är pyttesmå för jag har dvärghöns. Så de ägg jag får är inte till salu o hade de varit det hade de varit dyra ( hi hi).

Hehe okej. Det var synd. :)
Tack så mycket för svaren, då vet jag. De hade special pris, om man spenderade 300kr fick man köpa 12 ägg med gulare gula för 1kr/ask. Käkar man så många ägg som vi gör i veckan välkomnar man ju extrapris. Men jag vågade inte eftersom jag inte visste vad det handlade om så jag betalade 2+kr per ägg istället och köpte ekologiskt…
Egna höns hade nog blivit mer ekonomiskt i längden med svårt med logistiken i lägenhet…