Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 7553 ggr
SaLut
1

Frysa ölkorv?

Som rubriken lyder: Kan man frysa ölkorv?

Ja alltså… Inser ju att det rent teoretiskt sett måste vara fullt möjligt! Men behåller de samma goa smak och främst konsistens?

Fanns ett gäng med kort datum på "min Ica" men vågade inte köpa mer än ett par som jag hinner äta innan bäst före datumet gått ut…

[iovis]
1

Det blir säkert jättebra men inte så länge, nån månad eller så går det säkert bra, det härsknar även i frysen om det får ligga för länge, eller hur!?

lizaohman
1

Den är ju tillagad korven, dessutom både saltad och rökt (antar jag) så du kan lugnt frysa in den i upp till 3 månader. Konsistensen lär inte lida av det.

SaLut
1

Toppenbra!

Då blir det till att rusa till affären imorgon igen och hoppas på att det finns kvar ett gäng Skrattande

rifla
1

går hur bra som helst att frysa korven och du behöver inte vara rädd att det ska härskna även om fläsk inte ska vara fryst mera än 3 månader. men har du kallare än -18 så går det ännu bättre. tina upp dom långsamt.

när jag gör ölkorv så får de hänga några dygn innan jag röker dom i kallrök. men jag har korv som hänger i 3 månader i garaget innan vi äter den och sen klarar den sig 6 månader till..men jag har ju inga tillsatser i minaCool

lizaohman
0

Gör du egen korv, rifla??? Mumma mumma mums. Säljer du eller är det bara för husbehov??Tungan ute

[Pennylane1]
0

jag har även fläsk fryst i "evigheter" (flera år) det har aldrig härsknat, fast min frys är lite kocko och håller väldigt kallt (25 grader) även på lägsta!

Ernst76
0

#4 Snälla Rifla kan du dela med dig av receptet? Jag skulle själv villja göra egen ölkorv. Vad använder du för fjällster? Hur länge hänger dom innan du röker dom och hur länge kallröker du dom?

elocinave
0

varför ska fläsk inte ligga i frysen i mer än 3 månader?

Är det magert kött kan det väl ligga längre. Det är fett och kryddor som gör att ett livsmedel inte håller sig så länge i frysen…

…eller är jag nu helt ute och cyklar?

lizaohman
0

Jag vet inte på rak arm vad som gäller vid infrysning, det där med 3 månader är något jag använder mig av själv. Det finns rekommendationer på 1 månad också har jag läst. I vilket fall som helst så är ju fläskkött inte magert kött, elocinave !!

[Pennylane1]
0

jag tycker att sådana här rekommendationer ofta är väldigt snålt tilltagna. Man får väl bedöma när man tinar om det är härsket elelr ej.

rifla
0

det finns flera trådar här som det finns korv recept, göra korv? är en sedan jultråden.

jag gör korv för hemma bruk men säljer till bekanta. vill starta upp eget korveri men just nu räcker inte pengarna tillObestämd

lizaohman
0

Hur länge behöver man umgås för att bli bekant med dig Tungan ute

rifla
0

"12 lite svårt att skicka korv, men vart bor du?

lizaohman
0

Jag bor i Norrköping, men sån tur har jag väl inte att du bor här också Gråter