bra sida med värden
http://www.fineli.fi/foodbasket.php?action=calc&lang=sv
här kan man verkligen kolla sammansättningen på livsmedlen
och även digererbara ämnen tillexempel
så mitt kaffe med kokosmjölk har inte fullt så många digererbara kolhydrater som de totala,,visst är det så jag ska tolka tabellerna
här kan man lägga ihop sin mat o se det totala värdet ,,av vad som helst o maträtterna ,,nu känns inte kaffet lika farligt som förut för det innehåller ju kolhydrater men inte så många digererbara
Ja, Grejen är alltså att det andra värdet på kolhydrater, det enligt differensmetoden, är ett skattat värde. När man mätt allting annat utgår man från att resten är kolhydrater. Då slinker det med en del annat också, syror och kanske alkohol i filmjölk t.ex. SLV använder merendels differensmetoden, men deklarerar inte vilken metod som använts för varje vara..

humhum oj så de lägre är sånt som verkligen är kolisar o de högre är lite av varje
eller???????
nu hänger jag kanske inte riktigt med ,men är det så

Jag har svart for att halla ner kolhydraterna, fast jag inte ater varken frukt, godis, brod, pasta, potatis. Men igar gjorde min sambo iordning en tallrik med finskivad stor bifftomat (ifran grannens tradgard), med hackad vitlok, appelcidervinager och olivolja. Jag at lite pa lunch och lite till middagen.Det ar svart att motsta, nar det ar sa gott. Det verkar vara for mycket eftersom vagen idag visade pa +0,4.
Ja, så är det. Digererbara kolhydrater är det riktiga värdet. Värdet enligt differensmetoden kan innehålla kolhydrater, syror och annat.
Kolla på t.ex. citron, så får ni se. Jag blev så besviken när jag kollade i SLVs databas och såg att citron innehåller nästan lika mycket kolisar som apelsin. Men det gör den alltså inte. 1.4-2.2 jämfört med 7,3 - det är skillnad det! Och citronsaft är gott på sommarn! Med stevia förstås. ;-)
Tack hemul för detta klargörande, jag har anat att det var så men har inte varit helt säker.
Själv använder jag fineli när jag söker på enstaka varor men blir lite osäker av all information.
SLV:databasen är bra eftersom man kan tanka ner den i excelformat, det blir så överskådligt.
Om det gick med finelis hade jag bytt direkt.
Numer pensionär i Nynäshamn

toppen toppen då är inte kaffet så hemskt