Dumma frågor
Ibland poppar det upp stora frågetecken i huvudet. En del saker man undrar verkar så dumma så man knappt törs fråga. Men så tänkte jag att det kanske är fler än jag som går o funderar på nåt. Så jag startar en "Dumma frågor" tråd.
Jag läste i nån tråd att kokta morötter innehåller mer kolisar än råa. Är det så med alla grönsaker? Isåfall är det väl bättre att äta blomkålen rå.
Kan kolisar "smitta"? Jag brukar koka lite morötter till gubben ibland, men kan jag koka dem ihop med min broccoli utan att det kommer kolisar i broccolin?

Det är lika mycket kolhydrater i råa som i kokta.. skillnaden är att vi med hjälp av värme spränger cellerna och vissa biokemiska processer omvandlar näringen så att den är lättare att ta upp!
Mycket stärkelse är lagrad som Amylopektin och det är lite svårt för vårt ensym Amylas att spjälka.. när vi kokar stärkelsen omvandlas den till Amylos som är raka polysackarider som Amylasen lättare spjälkar!
Näe.. jag tror inte kolisarna smittar.. utan isåfall hamnar de i vattnet och det dricker du väl inte??
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Tack för det snabba svaret.

Du vet det är därför vi kan äta en hel del råa grönsaker.. men man skall även ta i beaktande att de kolisar som passerar igenom systemet ofta blir en kalasmåltid för bakterierna i tjocktarmen.. dom brukar tacka för detta med gasbildning och en del oväsen.. ofta inte så farligt för den som åt dessa men lite störande för omgivningen! 

Vilken bra tråd! Jag har också en "dum" fråga. Ibland använder jag öl eller vin i maten. Inte så att jag använder det i en sås, men ibland kan jag exempelvis hälla på vitt vin på någonting jag steker några minuter innan det är klart för att det blir väldigt god smak av det. Vinet kokar/steks bort, men smaken är kvar. Hur är det med kolhydraterna i vinet (eller ölen) då? Stannar de kvar i maten eller försvinner de på något mystiskt sätt iväg?

Vad gäller de vanligaste upprepade frågorna så finns alla svar i en egen tråd!
De frågor som inte är besvarade där kan man ju ställa här då!!
Sen till frågan om kolhydraterna i vin o öl blir kvar i såsen.. ja alkoholen dunstar ju bort och de kolhydrater som inte följer med vattnet upp i spisfläkten blir kvar i såsen!!

Jaha, då vet jag det. Tack :)

Uupps.. så kan det gå om man snabbt ögnar igenom en tråd.. ser att du inte häller det i såsen.. det är väl det man gör oftast.. torrsteker du så fastnar det ju i stekpannan.. vilket är synd på alla koncentrerade smaker som fastnat där.. man brukar ju hälla på någon vätska för att fånga upp alla smaker i såsen.. så slipper man buljongtärningarna!!

Nja, jag har så hög värme precis när jag häller på det att vinet/ölen kokar bort väldigt snabbt. Jag har testat att hälla på lite vätska av något slag i pannan men det smakar inte mer för det, så jag tror inte bränner fast i pannan utan på något sätt direkt sugs upp av det andra i stekpannan. Det blir i alla fall bättre smak så än om jag häller på vätska.

På sin höjd blir det en beläggning utanpå det du steker.. men så är det ju med den mesta smaksättningen.. i princip så är det bara salt som tränger in.. och det tar en tid.. därför som man marinerar några timmar innan tillagning!!

Ja, gott blir det iaf! Hoppas att det ångar bort lite kolhydrater av bara farten då 
Mumin61:
Jo, du har helt rätt: En kokt motor innehåller mer - för människan upptagbara - kolhydrater än en rå morot. Samma sak gäller lök. När dessa vegetabilier kokas så bryts vissa (i rå form osmältbara) fibrer ned till fruktos. Det är därför kokta morötter och stekt lök smakar sötare än den råa formen.
Gäller det bara morötter o lök, eller är det så med alla grönsaker o rotfrukter?
Kokt motor… Haha.
Hur som. Jag har lärt mig att gröna bananer är bättre än gula av samma anledning och att ska man äta pommes så är de kalla "mindre dåliga" än de varma. Borde gälla alla varianter av potatis.
Tomater ska ätas upphettade för då frigörs lycopenet som är så nyttigt. Hur det är med kolhydraterna där vet jag inte.
Men smakar det sötare efter tillagning än innan så kan man ju gissa kanske :)

Jaha, där ser man!! Åt fläsk och löksås för första gången sedan lchf och fick inte bara väldigt ont i magen. Löken var förädisk och förvandlade sig till mer kolhydratrik lök!
Hm,hm ingen mer löksås för mig igen p länge, länge, länge!!!

Det gäller all stärkels som är i formen Amylopektin.. vid tillagning omvandlas den till Amylos.. som lättare tar upp!!
Gränsaker innehåller inte så värstans mycket stärkelse i formen Amylopektin.. utan där är det mer Amylos har jag för mig!
"Stärkelse, (C6H10O5)n, är en polysackarid som är den vanligaste kolhydraten i födan. Det finns bland annat i potatis, pasta och ris. Stärkelse består av molekylkedjor av glukos som kan vara raka (amylos) eller grenade (amylopektin). När vädret är gynnsamt producerar växterna mer energi än vad de förbrukar; överskottet lagras då i form av stärkelse. Stärkelse kan brytas ned till glukosenheter igen med hjälp av enzymet amylas."
http://sv.wikipedia.org/wiki/St%C3%A4rkelse
Vill härmed varna för att tro för mycket på detta med kall kokt potatis skulle vara bättre.. förvisso tar vi upp mindre av stärkelsen.. men bakterierna i tjocktarmen får sig ett skrovmål utan dess like.. effter två timmar sraylackerade jag toastolen!! 
Morötter och lök är nog de mest uppenbara i detta sammanhang. Det är möjligt att det finns fler grönsaker med liknande problematik men i mindre skala.
Med # 13 så går vi in på ytterligare ett annat ämne, Glykemiskt index och där gäller att kalla kokta potatisar är bättre än nykokta. Det handlar dock om någonting helt annat, nämligen stärkelsens 3D-struktur och hur lättnedbruten den är.
Buhu, fläsk o löksås som är så gott.

Vad gäller lök så håller jag med Skaldeman.. den innehåller så många andra bra ämnen som ger hälsofördelar så lök är jag mer frikostig med.. och allvarligt talat hur många gram lök brukar man inta under en måltid???
Tyvärr kan jag nog äta många gram lök under en måltid. Jag fick en fråga för några år sedan "om jag bara fick äta en sak under resten av mitt liv, vad skulle det bli?" Jag valde lök, är ju nästan beroende av det. Det får bli ändring på det!!!
Har gått o funderat lite på ditt svar. OM det nu är så att det "fälls" ut kolisar i vattnet när man kokar ex morötter, borde det inte bli mindre kolisar kvar i morötterna då?
Jag äter 1-2 stekta lökar minst 2-3 ggr/veckan. Till min förvåning har jag mindre besvär nu än tidigare (innan LCHF). inga gaser alls
.

Kolisarna i morötter är i form av stärkelse.. om du får grums av stärkelse i botten av kastrullen som när du kokar potatis så har moroten förlorat lite!
Vi pratar här om ynka promille eller procent av innehållet.. det blir mest hårklyverier.. så gå på innehållet som står på förpackningen eller i tabellerna.. de varierar iallafall beroende på sort, tillagning, årstid o annat!!
Ok jag bara tänkte om man kunde förstöra eller laka ut kolisar på nåt vis. Men det går naturligtvis inte. Då hade det ju inte varit nåt problem utan man hade kunnat äta allt.

#23 Om du lyckas laka ur kollisarna så har du troligen lakat ur alla vattenlösliga vitaminer, mineraler och smakämnen….och vitsen med att äta livsmedlet försvinner.
Ok, jag har en dumflummig fråga. När man har en autoimmun sjukdom angriper väl immunförsvaret sig självt? Vad händer då om man plötsligt får bättre immunförsvar?
Hur farligt är margarin? Jag var bortbjuden förra veckan, jag hade berättat hur o vad jag äter men som jag trodde hade de inte riktigt förstått vad jag menade. De hade visserligen ansträngt sej med att göra särskild sås (sky o grädde) till mej o de hade blomkål o broccoli. Tom frysta hallon o grädde istället för tårta till mej.
MEN köttet var stekt i margarin. För en del är ju smör o margarin samma sak!!!
Nu är vi bjudna på 50-års fest på lördag. Troligtvis kommer väl även den maten att vara tillagad med margarin.
Då är ju frågan, hur mycket förstör man genom att äta margarin vid enstaka tillfällen???
Jag äter i första hand LCHF för att bli av med värk o muskelsvaghet men om jag går ner några (40-50) kg på köpet är jag ju bara glad.

#26 Man dör knappast av lite margarin då och då….men själv totalvägrar jag av ideologiska skäl.

Här kommer ett flumigt svar;
Har man autoimuna sjukdommar så tror jag man har fel på imunförsvaret.. så om man blir friskare kanske denna felaktighet avtar???
Det finns ju många sorter av tomater, men är det nån som vet om nån sort är bättre vad det gäller kolisar? Jag gillar coctailtomater, men de känns lite sötare än "vanliga" tycker jag. Innehåller de mer kolisar då?

#29 Ja lite mer, men skillnaden är mindre än man kan tro.
OK. Då fortsätter jag med det. Det blir ju mindre med två små än en stor.