Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettfrågelåda-minmat
Läst 1767 ggr
barbamams
0

riktigt grön!

Hejsan!

jag är som ni kommer att förstå alldeles grön på det här, men tänkte ge det en chans. Jag har varit inne här flera gånger och letat info om olika saker och nu undrar jag:

Kan jag äta glass? naturligtvis begriper jag att jag inte kan göra det särskilt ofta, men hur illa är det? Vilken sort ska jag satsa på? Kan man göra bra glass själv å något vis, kanske!

Det är så svårt att få hem fika gäster och inte kunna bjuda på något som jag kan hålla dem sällskap med. Tar tacksamt emot alla fika-förslag!

nyborjare08
0

Hej och välkommen! Glad

Njää, köpeglass är nog inte att rekommendera - den innehåller för mycket socker. Men egen glass kan du säkert göra, med sukrin eller stevia eller pyttelite socker och bär. Ett bra tips är annars att hålla sig till livsmedel som innehåller mindre än 5% kolhydrater (= < 5g/100g). Då har man en bra start. Det är också smart att försöka hålla sig ganska strikt till kosten den första tiden så att kroppen får lugn och ro att vänja sig och att ställa om till fettförbränning.

Sen om du klarar att göra avsteg och ändå äta glass, det kan bara du själv avgöra. Vissa (som jag) är så sockerberoende att ett litet avsteg kan stjälpa hela lasset, så att säga. Och det kan också funka så att när du väl har ställt om till fettförbränning så smakar vanlig glass inte gott längre! Det är för sött! Glad Själv får jag huvudvärk om jag äter något med socker i nu för tiden!

Ostbricka till fikat är en höjdare! Lite kex till dina kompisar och ost (med smör) till dig!

Edit: det ska vara MAX 5% kolhydrater här ovan. Fel av mig! Glad

mazen
0

Här kan du läsa lite om köpglass. Läste någonstans att vaniljsmaken kommer från rötad gran

http://www.aktavara.org/Guide.aspx?r_id=28787