Smörost - vad är det?
Hittade en produkt som heter Smörost på 100gram.se (sajten som jag nyss la' upp en tråd om)…
Det enda näringsinnehållet på denna smörost som anges är 23 gram fett/100 gram smörost.
Jag är så nyfiken på hur denna smörost används…? Som pålägg? Som smör? Eller…?
Och hur smakar den? som smör? som ost? Eller…?
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
Med tanke på informationen som anges är det vanlig, inte så fet, ost. Se till fetthalt och ingredienser.
Aha, tack! Då var det inte så spännande som jag trodde…
Ost.. :)
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
Tja.. vi kan ju se det så här; att "smör" har så bra klang att man dänger till med det på en i övrigt inte så spännande produkt.
Det kanske är menat att användas som smörersättning för de fettskrämda.
Jag fortsätter med min Gräddost! :)

Smörost är det samma som gräddost (fel översättning från tyska till svenska) och de 45% fet är jämförd med torr massa. Därför är det effektift bara 23% fet i.
Vänliga hälsningar Stephan

#6 Men är det verkligen fel översättning? Jag köper nåt på LIDL som heter Butterkäse och det betyder väl smörost?

Tyvärr finns Butterkäse inte längre hos våran Lidl
Ja, det stämmer vad du skriver, men Butterkäse är egentligen här i Sverige gräddost.

Jag tror att det är en ny LCHF-produkt.. såklart att det är meningen att du skall ta smör på osten!! 
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Och jag som trodde det var ett nytt modernt uttryck för potkäs!!!
#9 - Aha… Smörost = en ost som man ska bre smör på…!
Då kanske det finns Ostsmör också….??? som man kan bre på Smörosten…

På tal om ost, så avskydde vi Stureost före LCHF, verkligen en äcklig produkt tyckte vi. Så var den då på extrapris häromdagen och all annan ost var hutlöst dyr. Så vi köpte den, ska ju ändå bara vara på omeletterna tänkte vi - och den har mycket hög fetthalt (38%). Gissa om vi blev snopna, den är apgod, tala om förändrade smaklökar! Både smält och au naturel. Rekommenderas!

Stureost smakar super bra - tycker jag. Men också annan gräddost, som Åseda eller Wernersson.
Jag undrar om det inte är en benämning på bredbar ost.
Här i finland har vi Viola som jag tror att vi kallar så.
Gamla finska supergoda Koskenlaskija tillverkas av
Valio nuförtiden, så den borde finnas i Sverige.
Den är fet och god, väl värd att prova.
Jag lyssnade på en struntläkare (med det anrika efternamnet Bernard) som var gäst hos Ellen deGeneres. Han kräktes grodor om hur viktigt kolhydrater är osv, jag slutade lyssna aktivt när han satte igång, MEN jag snappade att han talade om att vissa livsmedel faktiskt reagerar kemiskt med kroppen (eller tvärtom) så att vi skapar ett beroende. Socker, choklad - och så långt var jag med, men sen sa han "ost". Kommentarer?