pangasiusfile Recept sökes
jag köpte idag pangasiusfile billigt på willys men har ingen aning om hur jag ska tillaga denna, ni får hemskt gärna ge mig många olika recept och det får gärna innehålla inlagda räkor och musslor då jag har massor av sånt då mina man jobbar i Norge och tog hem ett gäng

Jag lägger 4-5 fileer (tinade) i en form och blandar en burk CF med saffranssmak med 1-2 dl vanlig CF och brer det på fisken och in i ugnen ca 25 min i 225 grader. BUSGOTT!
Det är också gott att panera fisken. Det ska funka med malda fläsksvålar men jag har ej provat det ännu.
eller panera med ägg, finmald mandel och ordentligt med svartpeppar o lite salt och stek. Krävs rätt mkt smör i stekpannan för att mandelpaneringen skall bli fin. Gjorde jag senast nu ikväll.. åsså gräddsås med lite citron o massa dill i till. Supergott!!
eller panera med ägg och kokos och stek i mycket smör och övriga kryddor. Oslagbart.
Jag brukar vara steka dom i smör rakt av, sen salt o peppar!

Tinade pangasiusfiléer i botten på en smord ugnsform, salta och peppra, strö över dragon och ev. smulad fiskbuljongtärning (beror ju på om man äter köpebuljong eller inte…), på med räkor eller kräftstjärtar, finhackad vitlök och skivade champinjoner, häll över grädde och så in i ugnen, lagom varmt och lagom länge… kanske 175 grader i 20-25 min. Strö över hackad dill vid servering.
Jag föredrar dock att använda hoki, tycker att pangasius har så lustig konsistens. Men det funkar säkert med det också.
Jag köper ofta denna fiskarten, jättegod. Panerar med ägg,sesamfrö salt och citronpeppar, steker i olja och smör. Serverar med färsk kokt broccoli och kall sås på majonäs, turkisk joghurt hackade rödlök, lite salt och svartpeppar
Familjens favorit finns här hos Ann Katrins matlådor

PANGASIUS I VIN
Det här behöver du:
1–2 FISKFILéER PER PERSON, T.Ex. PANgASIuS
CA 2 DL TORRT VITT VIN
CA 1 DL VISPgRÄDDE
(EN LITEN bIT AV EN FISKbuLJONg-
TÄRNINg)
1 TSK SAMbAL OELEK
NågOT gRöNT, T.Ex. SOCKERÄRTOR OCH TuNT SKIVAD RöDLöK
KRyDDOR EFTER SMAK
Så här gör du:
Tina fisken om den är frusen. Jag brukar vända den ett par gånger i smör i en stekpanna. Salta och peppra.
Slå på vitt vin så att fiskarna knappt täcks. I en vanlig stekpanna krävs det ca 2 dl.
Låt fiskarna sjuda tills de är vita inuti. Vänd dem någon gång. När man kan dela filéerna med stekspaden är de klara. ett visst motstånd ska det vara.
Lägg filéerna på rejält heta tallrikar, dra upp värmen för fullt och koka ner vinet till häften. Tillsätt vispgrädden och koka samman. Jag kryddar såsen med en tesked sambal oelek och smakar av.
Strax före serveringen slår jag förvällda sockerärtor och tunt skivad rödlök i pannan. Slå sås och grönsaker på den varmhållna fisken.
Tips!
Färserad squash är gott till. Gärna min variant med svampstuvning. Se recept på sidan xxx.
Har du ingen svamp kan du använda lite av fisken. Hacka en bit fisk, stek med lök och red med grädde och crème fraiche. Krydda med en knivsudd sambal oelek. Det blir också en utmärkt fyllning.
(Ur min nya kokbok. Det blev lite mysko eftersom jag klistrade från pdf-en.)
/SSS
den fisken har jag aldrig någonsin stött på!

Pangasius är en odlad sötvattenmal. Finns i frysdiskarna till kanonpris. Rena rama sjötungan!
Sten Sture
tack , får spana efter den, men kanske den är ovanligare här i Värmland?

Jag steker den rätt upp och ner i smör tinad och avtorkad kryddad med endast Eldorado Fiskkrydda till det spenat. Toppengott med majonäs till.

vispa upp ett ar ägg o blanda i nån god riven ost, vänd fisken i detta o stek i smör , inte för hög värme, det e gott med tomat salsa o broccoli
lägg en klick philadelphiaost på den, och räkor, krydda efter behag och rulla ihop… häll över grädde och hush in i ugnen. Supergott…
#12 Finns i nästan alla affärer här i Värmland också! Pekås bl.a.

Och ICA. I Värmland.
hittade på Coop här på Hammarö idag!
Pepparrot!!! Bara koka den i saltat vatten, ösa på en hel massa smält smör och en driva pepparrot. Och så lite broccoli och annat gott till…
annars är det inte helt olikt torsk, allt du gör med torsken kan du göra med pangasius

Jag lägger fisken fryst i en kastrull, häller på grädde så det täcker, låter detta sjuda tills fisken är klar, kryddar med pepparot, salt och svartpeppar, klart! Görgott!
hmm oj oj oj vad recept så roligt :)
Ska absolut äta mera fisk hemma nu , tänkte försöka få in det i vardagen minst 2ggr/vecka så jag får ju testa lite olika recept här :)
Eller läs i min blogg:skogs-tolvans blogg
Fast dessa var ju färdiggjorda. 2 veckor senare, gjorde jag sådana själv, med laxfärsfyllning, mums!

Idag lade vi dessa fiskar i en ugnsform. Grädde blandat med creme fraiche….röd lök…..citronpeppar…in i ugnen….toppade med gräslök innan servering. MUMS, gick att äta barfota !!! Min svamp-ätande sambo tillsatte smörstekta kantareller….
Hittade på en randig pangasius idag, tyvärr har jag ingen vidare koll på mängder:
mixa lax (en sån där portionsbit man kan köpa fryst kanske är lagom, men jag hade nog lite mer, nu när jag tänker på det) med grädde (kanske en halv dl), ett litet ägg, örtsalt och peppar
lägg laxsmeten på en pangasiusfilé och lägg en till ovanpå (som en dubbelmacka) jämna till så gott det går, dela den ev i bitar så den blir mer hanterbar…
sjud i saltat vatten, ta upp och skär snygga skivor
servera med broccoli, spenat eller så och nån god sås, jag hade bara smält smör och pepparrot, men ska prova med alla möjliga såser, för det här var både gott och rätt enkelt!
Och barnen var impade!
Angående panering, så brukar vi för detta ändamål ibland använda Pofiber (jodå, vi har provat med pangasius).
Visst, jag vet, det är gjort av potatis. Men: Pofiber innehåller 12g kh/100g, och 1 dl av det väger inte mer än 17 gram. Så inte blir det så värst mycket av det hela… Dessutom undrar jag om kolhydraterna ens är smältbara, de är ju fibrer (fast jag är ingen jätteexpert på detta, ska erkännas).
Hur som helst funkar det, det var mest det jag ville säga… 
funderar på om man kan använda Fibrex om man mixar det? det är mindre med kolisar, jag har inte använt pofiber, är det fint eller grovt?
Det beror förstås på vad man jämför med, men jag tycker att Pofiber är ganska fint - det ser ut precis som Fiberhusk.
Varför då inte använda den kolhydratlösa Fiberhusken, tänker kanske någon nu? Jag har visserligen inte provat, men kan inte tro att det skulle gå väl att panera med. Det består ju av pulvriserat psylliumfröskal och sväller samt blir geléartat i konsistensen när det blir blött…
ja fast jag undrar om det inte blir lite knastrigt när man steker? Det behöver ju blötläggas lite för att inte knastra. Nu använder jag bara husk och inte fiberhusk. Jag använder det att baka med, eller tar det i vatten och dricker om jag är hård i maggen.

Sten Sture, fisken finns även hos de flesta akvariehandlare, då säljs den under namnet hajmal

Den säljs faktiskt under namnet hajmal i frysdisken också, det står båda namnen. Latinska och svenska alltså.

Ah, för en gångs skull hittar man alltså inte på något annat säljanpassat namn på en "konstig" fisk.

Jag har gjort Raringens mandelfisk på den med extremt gott resultat.
Lägg filéer i en ugnsform, salta ev. Blanda en trea grädde med en 1/2 till 1 burk ajvar och häll över, svartpeppra lite. Gratinera. Supergott!
hur stor burk ajvar?
Näringsvärde
Per 100 gram
Kalorier: 95 kcal
Kilojoule: 400 kj
Protein: 2 g
Fett: 4 g
Kolhydrater: 13 g

Pangasius är ingen favorit för mig. Med tanke på att de flesta i detta forumet vill äta bra "ren" mat så tror jag fler håller med mig.
Finns mycket information på internet om hur dessa fiskar odlas och om de gifter som (ev) finns i dem.
fy sjutton! Har köpt min sista kan jag säga!
(Första länken "not found" och i den andra får man ta bort l:et i början)

Fixat länk nr två, den första vill dock inte.
Nytt försök här, lägg till l sist i adressen på "not found" annars.

Vill någon hjälpa mig med länkarna?

Tack PL1.