Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 5208 ggr
Emmisha
0

Bra recept på vaniljglass??

Hej!

Tänkte göra vaniljglass ikväll, men vet inte vilket recept ja ska ta, så har ni något supergott som ni vill dela med er?

Vilket är erat bästa recept på vaniljglass?? Vad gör det för skillnad om man kokar grädden eller inte? Ska man ha mascarpone i? Vore jättetacksam för svar!!

Ernst76
0

Som jag har fattat det så behöver man bara koka grädden om man ska ha socker i (så att det "smällter").

Ernst76
0

Jag brukar "höfta" lite. Ta 2-3 dl grädde, 2-3 äggulor, lite vaniljpulver och sjud i en kastrull så det tjocknar. Vispa 2-3 dl grädde tjockt (ev lite stevia) och blanda ihop med den första "smeten" (avsvalnad). Kör i glassmaskinen 30-40 min eller ställ in i frysen (rör om ibland).Glad

[Pennylane1]
0

tror det var Pasi som har skrivit sitt glassrecept här nånstans och vad jag minns så var det varken nåt sjudande eller nåt kokande

Pasi
0

Nä, jag kör den enkla metoden som tar max 3 minuter och producerar den underbaraste vaniljglass man kan tänka sig.Oskyldig Ingen vits att krångla till sin tillvaro om det inte ger vinning (glassmaskin/kokning osv).
Vispar 3dl grädde…blandar i 3äggulor, 1-2msk socker….lite vaniljpulver, stång eller vaniljsocker….och stoppar i frys.
Blir godast med 2 msk socker tycker jag….men även 1msk funkar.
Finns mängder med helt fantastiska smaksättningar att prova den dagen man tröttnat på vanilj.

Emmisha
0

Åh TACK för era fina recept, ska prova något i helgen, hann inte den kvällen då ja skrev.. =( Återkommer ; )

frukaos
0

Nu är det inte "äkta" vaniljglass men jag bjöd just mina arbetskompisar på en snabbvariant där man tar frusna bär och mixar med grädde och ev. lite mascarpone. Blir en supergod mjukglass som även mina arbetskompisar gillade (dom typ slickade skålen). Enda nackdelen är att den smälter lite snabbare än vanlig vaniljglass.

Icegirl
0

Jag vispar ihop 3 äggulor med litet sötningsmedel, vaniljpulver och tillsätter sedan vispad grädde och oftast marscarpone efter smak.

Kör det sedan i glassmaskin och kör till mjukglass som smälter ganska lätt, men ska nu på sommaren testa att frysa in det som blir över och ta fram efter behov.

JAUS
0

Ta ett vanligt vaniljglass recept och byt bara ut sockret mot samma mängd sukrin.

mikaelj
0

Pasis glass (med bild!) gör man bäst i en shaker, om man inte har glassmaskin.

[mejja]
0

pasi

åt pasis glass idag för första gången o den var helt underbart god!! hade lite jordgubbar till o det gjorde ju inte saken sämre :) ska göra en större sats näsa gång!

JAUS
0

Har man äggmjölk över så är det ju bara att blanda i lite vanilj och slänga i glassmaskinen.

elisabeth83
0

hur länge ska pasis glass stå i frysen innan man kan servera den? jag har ingen glassmaskin.

mikaelj
0

Tills den är tillräckligt hård. Ta upp den och försök röra om. När du inte kan röra runt längre är den färdig.

Brukar ta 3-4h.

elisabeth83
0

oki, bra då vet jag :)

passar på men en till fråga:

kan man förvara den i frysen länge eller bör den ätas inom någon dag?

Pasi
0

Jag har en platt plastburk jag använder…då räcker det med 1-1,5 timma i frysen.

#14 Du kan förvara den länge.