En snabb fråga
Jag har förstått att för lite kalorier kan stanna upp viktnedgång, men kan man gå upp i vikt av det? När kroppen börjar "spara på energin"?
Den som tror sig veta allt
vet inte särskilt mycket

Jag törs svara ja på din fråga. Innan jag började med lchf så åt jag väldigt lite kalorier men gick upp i alla fall. Förmodligen för att de kalorier jag åt kom från kolhydrater. Jag var ju fettskrämd precis som så många andra!
Det är väldigt olika, du måste undersöka och se vad som funkar för dig.
#0, Om man har en förstörd ämnesomsättning (t.ex. på grund av upprepade bantningsförsök) och äter mycket kolhydrater, eller om man t.ex. har mycket stresshormoner i kroppen, så kan man gå upp i vikt fast man ligger på en låg mängd kalorier.
Men äter man lågkolhydratskost och är frisk i övrigt så lär man knappast gå upp ovavsett om kaloriintaget är för högt eller för lågt.

Har ingen aning om varför men jag har lagt märke till att om jag äter något som inte "tillhör" denna kost så känns det i kroppen som om jag tappar mer än om jag följer strikt LCHF.
Det blir inga mängder av annan mat, inte ofta heller. Men känslan finns där varje gång. Det kan vara en pyttebit tårta, en kanelbulle på nått kalas- men isf att känna mig tjock och plöffsig infinner sig en ganska angenäm aning av "magerhet"! Inget sug triggas igång heller.
Kanske är det rent psykologiskt eftersom jag inte drabbas av dåligt samvete de få gånger jag gör avsteg.