Har läst alla SSS's, AD's, Litsfeldts böcker...yr!
Jag har nu läst alla ovannämnda böcker och tycker att jag fattat grundprinciperna, även om jag nog kommer att få återkomma till dem många gånger framöver innan kunskaperna "satt sig" och sitter i ryggmärgen.
Mitt intryck är att SSS och LEL har samma inställning, dvs mycket animaliskt fett och minimalt med grönsaker, medan AD är mer liberal vad gäller (ovanjords)grönsakerna.
I övrigt har jag några frågor med anledning av det jag läst, och jag undrar om ni kan ge svar på dem:
- är det OK att dricka kaffe på fastande mage, före frukost? GI-experter brukar hävda att det ökar förbränningen, men SSS skriver att man får vara uppmärksam på hur kaffe påverkar insulinutsöndringen och därmed fettförbränningen. Han rekommenderar också att man inte äter grönsaker som start på måltiden utan först efter att ha ätit något som innehåller fett, och då kanske det också är bättre att vänta med kaffe till efter frukostomeletten, när det antagligen påverkar insulinnivåerna i kroppen mindre?
- både SSS och LEL rekommenderar att man gör äggröra/omelett på ett ägg och resten äggulor. AD skriver att det bästa är ekologiska ägg p g a balansen mellan omega 3 och omega 6-fettsyror. Vad brukar ni göra; ta fler äggulor än -vitor för att få ett bättre förhållande mellan protein och fett?
- kokosmjölk förordas av samtliga, men även om det kommer från växtriket innehåller det mest mättat fett? Räknas det som vegetabiliskt eller mättat fett?

Kokosmjölk räknas som både vegetabiliskt OCH mättat, inte antingen eller.
Personligen tycker jag det är slösaktigt att hälla bort vitorna bara för att äggulorna är fetare, utan gör på hela äggen och tillsätter mer smör. Enda undantaget är äggmjölk, men det är för att jag tycker det blir slajmigt med helägg när man ska dricka det
inte av något teoretiskt skäl.
Fabricati diem, pvnc!
Jag "äter" två koppar kaffe med kokosfett och grädde. Jag tar med ett kokt ägg som jag äter med majonäs på vid niofikat. Detta funkar mycket bra för mig. 
Jag kan svara på din andra fråga, om ägg/gulor/vitor. Jag gör det inte utifrån några jättefina vetenskapliga uträkningar om näringsinnehåll och annat, utan utifrån min egen högst ovetenskapliga känsla när jag står där bredvid spisen och ska vispa ihop omelett/äggröra:
- Här har vi grunden, ett helt ägg. Smack ner med det i skålen! Här kommer nästa ägg…den där trista äggvitan häller jag av (lite slarvigt). Känns som att allt det näringsrika finns i gulan. Vad kan man göra av äggvita - jo, maränger!
Ekologiska ägg är säkert jättebra om man har råd…
Jag puttar också upp tråden om Michael Pollans bok "Till matens försvar" och hans kritik av "nutritionismen" alltså att se varje ingående näringsämne som fritt svävande i luften - så tänker vi nog alla nuförtiden…
men vitan har mycket protein den med, bara en tredjedel mindre än gulan , skulle aldrig falla mig in att slänga den iallfall!
Här slängs inga vitor! Jag vill ha hela ägget. Dels för smakens skull, dels för att jag tycker det är lite omoraliskt att kasta bort prima mat.
Undantaget förstås de som är oerhört känsliga för protein. Det finns säkert de som inte bör äta upp vitorna. Men jag hör inte till dem. 
är man oerhört känslig för protein kan man nog inte äta gulan som ju har mer av den varan
Men vitan - dvs så kallas den ju efter kokning - före är den väl mest genomskinlig slime - isch…
jag har aldrig märkt att min äggmjölk skulle vara slemmig… vden mixas och förlorar ju den konsistensen, tänk på när man hårdvispar äggvita, inte är det nåt slem då inte! Och vit blir den ju , utan minsta kokning, vaddå kallas den efter kokning? Den kallas väl vita i vilket tillstånd den än är?

Böckerna är skrivna av olika persomligheter för det första.. med olika sjukdomshistorier bakom sig..vilket gör att de antagligen focuserar på lite olika sätt.. men metoden är den samma och skall anpassas till individen.. det är överhuvudtaget absudt med allmänna kostråd och mest en anomali!!
Utgångspunkten är hur våra kroppar fungerar, vad dessa behöver och är annpassade för genom evolutionen.. och hur skadad vår metabolism är!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Fast det där med Skaldemans grönsaker - jag uppfattar det så att han under sin viktnedgång åt så grönsaksfritt som möjligt dvs endast pyttelite för dekoration.
När han inte ville gå ner mer i vikt så la han till mer grönsaker - ja jag tror till och med han skrivit någonstans att han är den som äter mest grönsaker i huset.
Jag har själv för ett tag sedan infört det där med yttepyttelite grönsaker som Skaldeman gjorde. Äter bara kött, fisk eller fågel typ samt smör och lite grädde och dekorerar bara med ytterst lite grönsaker.
Detta gjorde jag eftersom det gick väldigt trögt och jag var rädd för att lessna. Det gav resultat väldigt snabbt och nu har jag verkligen fått igång "fettbrasan"
. Vågen pekar nedåt igen och jag kan riktigt känna hur förbränningen satt fart - blir så där härligt varm inombords! 
När jag gått ner det jag vill kommer jag, precis som Skaldeman att tillföra lagom med kolhydrater igen i form av bra grönsaker.
Ang. ägg i t ex omeletter så använder jag hela ägget.

Äggvitan innehåller mest bara vatten. Utöver det så finns det bara lite protein vilket inte ens kan tas upp till 100% och vissa av dem binder upp näringsämnen 8biotin och järn).
Själv äter jag så mycket mat att proteinbrist knappast existerar trots hög fettprocent, snarare tvärtom…och då kan man gott hälla bort vitan som ändå inte tillför nåt.
men vaddå bara lite? Det är ju 10 % protein jämfört med 15,5 i gulan? enl. fineli

Ja, den innehåller bara lite protein av inte allt för hög kvalitet, inget annat(vitaminbefriad proteinkälla)….proteinernas motsvarighet till strösocker om man torkar den.
en del mineraler har den allt! *envis*

Var i ägget sitter kolhydraterna då? Det står ju oftast 1.4 g kolisar på äggpaketen..
Den som tror sig veta allt
vet inte särskilt mycket
Jag har för mig att Skaldeman är betydligt striktare, framför allt med mjölkprodukter, än vad Annika D är. Litsfeldt vet jag inte.
Jag tycker att dina frågor är bra men kanske lite överkurs för nån som inte hållt på i flera månader. Det viktigaste är att få bort kolhydraterna.
Fett kött är bäst att fokusera på som grund i maten.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
# 15 enl fineli har inte ägg alls så mycket, 0,2 i gulan och 0,4 i vitan… SLV skriver 0 i gulan och 1,4 i vitan… skumt!

#17 Typiskt
Jag blir så less på att alla innehållsförteckningar anger olika siffror. Vad kan man egentligen lita på?
Jag undrar också vilken typ av kolhydrater som kan gömma sig i ett ägg. Stärkelse? 
vet inte särskilt mycket
förresten så (enl fineli) så är det ju 2/3 vita i ägget och 1/3 vita så man hivar ju bort 60 % av proteinet om man kastar vitorna
# 18 sockerarter enl fineli

#19,14 Hehe, envis!?
Det är nog vanligare med vitaminbrist än proteinbrist i västvärlden….man stoppar i sig allt för mycket näringsbefriade produkter.
Vitan är att jämföra med kött som man först har extraherat ut vitaminerna ur för att sedan mixat det med lika mängd vatten. En fördel till köttet som mig veterligen inte innehåller några proteiner avsedda att förstöra näringsupptaget.
Vitans främsta uppgift är att skydda den enormt nyttiga gulan (motsvara vitaminextraktet från köttet
) från att bli uppäten.
Jag säger inte att man skall eller bör kasta vitan…bara att den nte har nåt värde i min kost.
jajaja tjöta!! 
Pennylane, ursäkta, jag fick hjärnsläpp om benämningen på vitan!
Och Pasi, hihi, kul att mina totalt ovetenskapliga känslor inför omelettillagning kanske har lite vetenskapligt stöd! Jag har någon gång kallat vitan för gulans krockkudde…
#0, Vill du dricka kaffe på morgonen så gör det. Hur det eventuellt påverkar viktminskning vet jag inte, men jag kan inte tänka mig att det ger en sådan stor skillnad att effekten förstör eller hjälper för mycket. I värsta fall får du väl ta något fett i kaffet istället för att dricka kaffet svart. Lite av kokosfettet du nämnde till exempel.
Jag brukar ta med äggvitan, men så har jag lite bacon eller något liknande till samtidigt så det blir "tillräckligt" med fett i alla fall. Men jag håller med Pasi i att äggvitan inte tillför mycket av nytta. Vill man ha den så ta den, men om man inte tycker att äggvita är något speciellt gott så kan man lika gärna kasta den.
Man kanske kan tycka att det är slöseri, men det är inte mycket av värde i dom. Ska man vara så noga så får man nog se till att spara äggskalen och äta dom också, för det är väldigt mycket kalcium och andra mineraler i äggskalen, och det vore ju synd att kasta! (obs. ironi)
Det är nog kokosfett som rekommenderas, inte kokosmjölk, eller har jag sett fel? Kokosmjölk innehåller en del kolhydrater, så även om man kan ta lite sådant bör man inte ha för stora mängder, men koksofett är bara rent fett.
Kokosfett räknas både som vegetabiliskt fett och mättat fett. Det är en av väldigt få vegetabiliska fettkällor som inte är dåliga. Du kanske menade om det räknas som animaliskt fett? Det gör det inte.
Äh, ni får dividera era siffror bäst ni vill - jag hävdar ändå att vitan är halva ägget och det äter man upp. Basta.
Jag hörde en gång en religionslärare jämföra kristendomens ganska obegripliga treenighet med just ett ägg. Fadern är den innersta kärnan, Sonen är den synliga utsidan och Helige Ande är skalet som omsluter alltihop. Tre, men ändå ett.
Jag har inga problem att slänga Helige Ande i komposten, men Fadern och Sonen fortsätter jag att äta, oavsett proteinmängd. 

#24 Kokosfett - kokosnötboskap, alltså?
I den fortsatta diskussionen om vitornas vara eller icke-vara, så hälsar jag att de gånger jag testat på minmat har jag en tendens att äta protein i underkant, ser inte poängen med att slänga något jag lika gärna kan äta som är proteinhaltigt och smakar i princip likadant.
Fabricati diem, pvnc!
Andreas - ja, det var kokosfett (-olja) jag menade, att steka i m m
Ehm, Anna B72, har du ätit LCHF länge?

#25 Jag antar att du resonerar likadant runt den treeniga kokosnöten resp den treeniga avocadon eller varför inte även fisken (skinn, kött och ben)?
#29 - Jamen nu är ju ägg liksom en symbol. För livet och fruktsamhet och sånt. Jag tycker nästan att hela LCHF-rörelsen kunde ha ett ägg som symbol!
Kokosnötter vet jag inte riktigt hur de är beskaffade - har inte de bara skvalp i mitten? - men avocado känns inte riktigt lika sakralt som ägg. Å andra sidan, när man fick lära sig att hönsägg kommer ut ur KLOAKEN blev man nästan ateist på kuppen.
Sen är jag nog egentligen alldeles för sekulariserad för att se något religiöst i mat över huvud taget. Jag har aldrig ens trott på alla de där "Jesusbild-i-rostat-bröd"-historierna! 
Åter till topic - ät HELA ägget! *bedriver kampanj*
jag är med!
Fast jag åste bekänna en sak! Jag slängde en äggvita en gång! MEn sen fick jag ångest! Och jag har inte gjort om det!

#31 Det har hänt mig med. Ingen kul känsla, den där äggviteångesten.
vet inte särskilt mycket
nej fy! Jag förstår inte hur folk kan vara så förhärdade att dom klarar av det!
Underbart! Första gången i mitt liv jag kallats "förhärdad"! Trodde jag var en sån där vanlig mesig typ, en trist hygglig en, men min stillsamma morgonritual förvandlades häpnadsväckande fort till rena svarta mässan… *ler snett, så de spetsiga hörntänderna syns*

Anna B72, ursäkta oss alla, det här är en rätt vanlig företeelse på Kif - trådar "kidnappas" till diverse olika resonemang!
Hoppas verkligen du får ut något av våra lätt förvirrade inlägg!
MatMask - började med LCHF 27 april.
Sorry, det ska vara LatMask (var
Mat- en freudiansk felsägning???)
Haha, jag har blivit kallad både det ena och det andra - MatMask låter inte alls fel - ser framför mig alla dessa feta metmaskar i en enkilos kaffeburk - ack ja -
Men det är skönt att höra att du har hållit på med LCHF i sisådär en månad!
LCHF är en kost som fungerar om man kombinerar teori och praktik!
Läser man bara teorin, låter det i mångas öron helt vansinnigt!
Om jag skulle slänga vitorna och ersätta det proteinet med kött skulle jag nog inte ha råd att äta LCHF över huvudtaget. Äggvita är en billig och utmärkt proteinkälla.

#40 Håller med att äggvitan är billig, då den faktiskt följer med gratis då man köper äggulor
…men utmärkt proteinkälla vet jag inte, dessutom näringsbefriad.
För att ersätta äggvitans protein i 1 kg ägg behövs ca 300g kött…..just nu är jag på väg att äta just det, 3-400g kött (6-8:-) med smör…gott!
Vad är det för fel på äggviteprotein? Bara man värmer upp vitan ordentligt så är det väl helt utmärkt. Jag tycker det är för dyrt att kasta bort majoriteten av proteinet från ägget.