linneaennils tråd
Hej allihopa.
Jag startar härmed en tråd att skriva ner mina matbekymmer i, för att ni snälla LCHF-are ska kunna hjälpa mig. 
För det första har jag jätteproblem med att hålla en strikt diet. Jag gör undantag med en massa grädde, yoghurt, ost och LCHF-desserter alldeles för ofta. Dessutom överäter jag då och då, trots åtskilliga försök att sluta.
Detta har lett till att jag nu gått från 51 kg till 55 kg (är 166 cm lång). Mitt BMI är visserligen ok, och var nästan lite lågt innan, men mitt midjemått får inte bli större. Det är nu 84 cm, och jag har för mig att vid 85 så ökar risken för sjukdomar till följd av bukfetma..? Dessutom har jag redan diabetes typ 1, vilket försvårar viktnedgång ytterligare.
Egentligen är kanske inte viktnedgång vad jag är ute efter, men ett midjemått under 80 cm är nog ett rimligt mål. Hur jag sedan ska lyckas med detta vet jag inte säkert.
Jag har aldrig haft problem med vikten innan, men när den nu börjar skena iväg blir jag orolig. Tror ni att det räcker att dra in på mejerierna, eller ska jag även dra in på matmängden? (Jag postar ett inlägg med vad jag kan äta under en dålig respektive en bra dag här nedan).
Hjälp.
Den som tror sig veta allt
vet inte särskilt mycket
Vi är några st som ska köra fakir tillsammans nu i några veckor. Vill du vara med? Beslutsamhet är det enda som funkar.

En "bra" dag:
Energi kcal: 1514,10 Energi kJ: 6336,60
Proteiner: 103,92 Fiber: 0,62
Kolhydrater: 6,11 Vatten: 369,05
Alkohol: 0,00
Fetter:
Fett: 120,65 Kolesterol: 1129,40
E-mättade: 36,56 Mättade: 65,87
F-mättade: 6,48
15Gram Smör 80% fett
10Gram Salami svensk ca 33% fett
60Gram Ägg rått
150Gram Ost hårdost 31% fett
110Gram Ägg rått
10Gram Crème fraiche 34% fett
5Gram Smör 80% fett
210Gram Kycklingben drumstick kött m skinn
20Gram Broccoli
20Gram Smör 80% fet
En dålig dag (igenomsnitt 2 ggr/v), ibland oftare, ibland mer sällan
Energi kcal: 2965,60 Energi kJ: 12411,30
Proteiner: 135,16 Fiber: 5,00
Kolhydrater: 54,38 Vatten: 742,09
Alkohol: 0,00
200Gram Crème fraiche 34% fett
50Gram hallon
240Gram Ägg rått
100Gram Champinjoner stekta
150Gram Ost hårdost 31% fett
20Gram Smör 80% fett
60Gram Mörk choklad, >70 % kakao
100Gram Vispgrädde 40% fett
200Gram Kycklingbröstfilé u skinn
100Gram Broccoli
30Gram Smör 80% fett
(7% kolisar, 18% protein, 75% fett)
vet inte särskilt mycket

#1 P.g.a. sociala skäl (en mamma som tvingar mig äta grönsaker till kvällsmat) blir det svårt för mig att hålla strikt fakir. Men jag skulle ju kunna klara kanske alla mål om dagen utom ett i fakiranda - om det är okej? ;)
vet inte särskilt mycket
Hur kan hon tvinga dig? Det är väl bara att låta bli grönsakerna. Du väljer själv hur strikt du vill vara. 
Oj, förlåt, glömde bort. Fakirtråden är på "Vi som vill gå ner i vikt".
Försök att få välja bladgrönsaker i så fall, och möt henne på halva vägen, dessa är bättre rent näringsmässigt (om man tänker på kolhydraterna) och fortfarande ganska tillåtet!
/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend. (David Perlmutter)
Om du vill ha fint midjemått är det också bra om magmusklerna är OK. Man bränner inte fett genom att träna magen, men man får en fin muskelkorsett som håller inne magen.
Var mäter du midjemåttet?
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna

#6 Ja, i blad finns det ju inte mycket kolhydrater att tala om! Så det ska jag nog köra på.
#7 Ja, jag ska ta tag i träningen och se om det kan "dra in" magen lite. Jag kom på att midjemått kanske inte är vad jag har mätt, utan bukmått. Och det mäter jag vid naveln, lite nedanför.
Mitt midjemått är betydligt lägre.. Allt fett sitter liksom "nere" på magen..
vet inte särskilt mycket

Idag har jag i alla fall inlett någon sorts försök till fakir.. dessutom har jag försökt känna på hur hunger känns. Det är lite jobbigt, men troligen en bit i avvänjningen från att överäta.
Bara 3 mål mat idag alltså! Lunch, mellanmål och kvällsmat. Entrecôte, makrill och kycklingvingar. En riktigt utsökt dag smakmässigt. 
vet inte särskilt mycket