Hasselnöts-och chokladtårta
Såg på Leila bakar nu i veckan och hon gjorde en tårta där som såg helt underbart god ut.
Vad tror ni om det här receptet och byta ut sockret mot sukrin eller stevia?
Saftig choklad- och hasselnötstårta (glutenfri)
-1 kaka
Fler recept ur kategorin Svenskt & nordiskt: Julkorv » Rösti » Ärtsoppa på klassiskt vis » Hallongrottor » Karlsbader-bullar »

Foto: TV4
300 g hela hasselnötter
300 g mörk kvalitets choklad 70 %
1 msk kakao av god kvalitet
200 g mjukt smör
1 dl strösocker
6 st ekologiska ägg
5 droppar citron
smör till formen
florsocker att pudra på kakan vid servering
ätliga blommor och sidenband till garnering
När det står varmluftsugn i receptet men du bakar med vanlig ugn, höj temperaturen på din ugn med runt 20- 25 grader så blir det bra.
Gör så här
1. Sätt ugnen på 175 grader, varmluft (om vanlig ugn används, 200).
2. Mixa nötterna till ett fint pulver i en matberedare.
3. Bryt 200 gram av chokladen i bitar och kör den i mixern tillsammans med nötterna. Tillsätt kakao, smör och socker och mixa krämigt.
4. Separera äggen och tillsätt äggulan i smörsmeten och mixa.
5. Vispa upp vitorna i en torr och ren bunke till ett hårt skum tillsammans med 5 droppar citronsaft.
6. Vänd försiktigt ihop äggvitan med chokladsmeten, lite i taget.
7. Fyll smeten i en smord kakform av teflon med löstagbara kanter, bryt den resterande chokladen i bitar och stick ner dem i kakan.
8. Baka tårtan i mitten av ugnen i cirka 30 minuter, prova med sticka. Tänk på att chokladbitarna kommer att kladda av sig på stickan, trots att kakan är färdig.
9. Servera tårtan med lättvispad grädde eller vaniljglass.
På vilket sätt passar sockerdrottningens (som jag kallar Leila) tårta här !!?? Socker, florsocker, glass, banan, nutella??
(Sen verkar det lite dubbeljox på slutet 9 och 11 är samma)
aha byta ut sockret… ja det såg jag inte… blev bara chock(l)ad!
Det blir säkert jättegott - i alla fall med sukrin. Stevia har jag inte testat!
det får bli en väldigt liten bit för även utan socker blir det 182,6 gram kolisar i tårtan (har räknat med choklad med max 20 gram kh iper 100 gram) Givetvis utan annan fyllning som nutella banan och så.
Men för dom som inte är strikta kan det kanske funka!
Gott är det ju säkert.

Hon använder en hel massa socker, den där tösen! Kanske därför hon är så söt.
Jag skippar florsockret och kör bara på själva tårtingredienserna och äter den som en kaka utan nutella och banan! Kanske vispar en aning grädde till*funderar*
Jag har ju gudbevars förlovat mig och ska bjuda tjocka släkten på något gott imorgon.

Oj!! Jäklar..men det kan det förstås vara värt en sådan här gång..med en liiiten bit för mig och större till de andra!
Hmm… iof. en parantes men precis det där tårtfatet på bilden har jag och det är pyttelitet. Jag har precis mätt det och det är bara 13,5 cm i diameter på den plana ovansidan 
Så OM kakan på bilden består av samma sats som receptet här ovanför ger (inte säkert dock, de kan ju ha bakat av bara en del av smeten för att få tårtan att passa på fatet för bildens skull) så måste man ta en _jätteliten_ form om inte kakan ska bli helt platt.
Bara nämnt som observandum för den som tänker baka kakan och vill ha den i samma höjd som på bilden 
VH!/Kricko.
EDIT-PS: Glömde en sak… STORT GRATTIS till förlovningen! 
Men herregud! Förlovning!! Gör tårtan och NJUT! En liiiten bit! Med massa grädde!'
GRATTIS!!!!!
det brukar ju anges storlek på formen, gjorde inte sockerdrottningen det?
Ingen aning, Penny. Jag har inte läst annat än det som står här i tråden. Men reagerade direkt på bilden för att jag ju vet hur litet det tårtfatet är.
Jag använder dem till festdukning på mina tjejers högtidsdagar om jag gör tex. en egen "mini-portions-tårt-bakelse" till födelsedagsbarnen.
Trevlig kväll! /Kricko.
jag frågade förstås inte dig, utann tänkte att annasanna kunde svaret.
Ursäkta då.
De kan inte finnas i flera storlekar månne? Faten? Nu frågar jag dig kricko 
Det är ju mycket grejer i så det verkar bli en rejäl smet?
Nej, det fatet kommer från "Lisbet Dahl" och finns bara i en storlek. Vilken anges till 15 cm i diameter. Men det är mätt vid "dukfållens" underkant. Själva ovansidan av "fatet" (på mina två iaf) är inte mer än 13,5 cm.
oj! Det verkar otroligt att all den smeten skulle kunna rymmas i en så liten form, även om den är högre, så de måste gjort en liten för fotograferingens skull då?
Troligen är det trixat lite, för bildens skull. Antingen bara en del av smeten eller så har de "stansat" ut en passande mängd färdig tårta. För även jag tycker att det verkar helt otroligt om en smet på 6 ägg och 3 hekto av vardera choklad, nötter och smör därtill skulle rymmas på det lilla bakelse/pralinfatet.
Isf. skulle nog den tårtan likna en skyskrapa i större utsträckning 

Åhh..tack för gratulationerna!
Jag gjorde tårtan i en vanlig storlek på springform(kan det vara 23 el 28 cm i diameter eller nåt?) Den blev lite platt, men inte pannkaksplatt..och jag råkade köra chokladsmeten för länge i mixern, så tårtsaten blidde stenhård! Tur att jag hade en glasstårta i frysen, så gästerna fick i sig lite iaf! Men snygg blev den som skådebröd iaf!
Btw, Springsteen var gäst på mitt förlovningsparty i fredags! Eller..ok, det var jag som var på hans konsert, men man kan väl säga att han hade party för mig då? Hmm..kanske inte..men det låter bra!

hur kan man köra för länge i mixern? Jag menar vad skulle det ha för betydelse? Du kanske inte vände ner äggvitorna försiktigt nog? Så att luften gick ur dom?

Jag vet inte riktigt vad jag gjorde för fel, men knas blev det iaf! Smeten blev liksom hård redan i mixerstadiet.. Inte alls bra..men jag är lika glad för det!
jo ja, men … kanske inte den som försöker följa receptet och som inte har någon glasstårta att ta till!
… vore ju bra att finna orsaken..
om man häller konjak i smält choklad kan det bli stenhårt… det har jag gjort någon gång, chokladen verkade reagera med spriten på nåt sätt… men här var det ju inget sån't… hmmmmm

*skrattar* klart man blir tjurig då. Glasstårta är alltid bra att ha!
Jag ska testa att göra den här tårtan en gång till..innan jag dör! Tror jag! Jag återkommer med rapport, även om det kanske tar en 40 år ungefär..
*sätter mig skönt tillrätta och väntar*

Kanske jag ska skicka en god bok till dig..och kanske köpa mossmedel*mental anteckning*
ja tack! 

Ibland, bara ibland, kan jag vara riktigt godhjärtad!!
menar du att du gjort tårtan REDAN!! 
Åh vad det där verkar gott!!!! Blir ju en del kolhydrater även utan socker, men en bra LCHF tårta när det är något verkligt festligt verkar det ju vara! Man kan ju ta 86% choklad i stället för 70% så blir det ju genast lite mindre kolhydrater…. *dräglar*

Jag råkade se när Leila bakade denna kaka på tv igår eftermiddag. Den var helt normal i storlek. Inte alls liten.
#27 Dom har säkert skurit av kanterna för att få den att passa på det fina fatet…..

Icke! Jag menade mitt inköp av mossmedel såklart!
Jag tillhör skaran som älskar mööörk chokelad, så jag gjorde den med 86% och förutom att man kan ta ihjäl en hund i kalvstorlek med den, så var smaken heeelt underbar! mmmmm…
attan!!!
# 28 rejäla kanter då när den på bilden bara är typ 12 cm !
(om fatet är 13,5 man ser ju kanten tydligt!)
#31 Japp, kanterna fick väl kameramannen smaska i sig! 
hoppas han inte var en hund!
#33 *garvar!*