Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 2055 ggr
mammaru
0

Lite mindre fett?

Jag har funderat på det här med fettmängden. Tänk om det är så här (i alla fall för en del av oss) att när man börjar med den här kosten så är det extra bra att få i sig en hög andel fett, därför att man då måste kompensera de gamla matvanorna, hunger och kanske kvarvarande sockersug.

Men sen, när kroppen ställt om sig, så kanske det inte är lika viktigt att äta så där hög andel fett. Då kanske man kan dra ner lite på fettet?

Jag gick först ner 7 kg och sedan upp 4 kg. Fast jag ser smalare ut. Men sen händer det inte så mycket mer. Nu tänker jag skippa extra-fettet ett tag. Alltså, de där extra klickarna creme fraiche eller majonnäs. Däremot tänker jag fortsätta att äta bacon, feta ostar och dricka standardmjölk.

Vad tror ni om det?

[Pennylane1]
0

du får väl hålla lite koll på minmat eller så så att du inte får i dig på tok för lite… du måste ju ersätta kolisarna med något annars blir det för lite kalorier. Och proteinet är ju inte bra att överäta.

Zepp
0

Jorå.. så som du säger kan det säkert vara för några.. jag skall dra en annan hypotes till.. när man gått ner några kilon så behöver man mindre enegi då med.. ibland äter man samma matmängd av gammal vana!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Pennylane1]
0

men det är lätt att man hamnar på för lågt ändå… jag kan ligga på bara 1100 kcal när jag kollar vad jag har fått i mig, är inte så värst hungrig för det mesta… det kan ju inte vara så bra… går ner gör jag inte heller och har inte gjort med den här kosten. Tror det kan bero på det lika gärna, eller hellre, än tvärtom…

Pottan46
0

#3 Bara 1100kcal och ändå ingen viktnergång?? Låter helt  otroligt. Det är ju jättelitet!  Förvånad

[Pennylane1]
0

ja fast det är ju inte var dag, men ibland när jag lagt in så har det varit så… Grejen är ju att man inte går ner om man äter för lite och kroppen tror att det är svält på gång…

MimLan
0

#4 Det är inget konstigt med att inte gå ner i vikt om man äter för lite. Normal reaktion av kroppen.

arosmannen
0

Jag inbillar mig generellt att de som inte går ner i vikt eller har problem helt enkelt slarvar med kolisintaget samt äter för liten mängd av det som vi ska äta, fettförbränning är något vår kropp är expert på så länge kolisarna inte finns med i bilden.

Mejeriprodukter innehåller för mycket kolisar om man dricker flera glas om dagen, har grädde, CF i maten, keso till  osv, allt kan lätt adderas ihop till ett överintag av kolisar.

Visst blir kosthållningen lätt tråkigare utan mejeriprodukter men det är inget man dör av, jag lovar Skrattande

OBS!

Nu är jag ju ingen expert och detta är mina egna intryck av lågkolhydratkost sett ur ett kort 10-veckorsperspektiv, där jag själv varit den enda försökskaninen.

[Pennylane1]
0

jag ligger nästan alltid på ca 3 % kolisar när jag checkar av

arosmannen
0

% kan dock vara missledande om man äter en större mängd så överskrider % lätt den viktmängd/kolhydratintag man tänkt sig?

[Pennylane1]
0

nu anger ju minmat även gram, jag hör till de strikta, runt ca 10 gram, i stort sett aldrig över 20.

jag är medveten om att ajg antagligen hör till dem som måste köra UFO men det har jag inte lust med… det får ta sin tid istället, har hållit på 11 månader snart.

Pottan46
0

#10 Vad är UFO?

Misstänker att det inte har så mycket med flygande tefat att göra… Flört

flikkan77
0

UFO betyder Under Fem gram kolhydrater Om dagen. Man är ganska strikt alltså… Glad

"You just have to belive…"

Wildrat
0

Pennylane1, använd MinMat för att planera din mat och försök få i dig ungefär lika mycket mat varje dag och då minst 1600kcal och se om det går bättre då.

chilisalsa
0

Generellt kan man säga att om man går ner 10kg i vikt så minskar energiförbrukningen med 100kcal om dan. Visst varierar det från person till person men det handlar inte om stora variationer… typ max 10-15%. Sen är ju vanans makt vad gäller mängden man äter enormt stark… Så nog kan det vara befogat att hålla lite koll om man ändrat mycket i vikt.

Medarbeterare på Kost

[Pennylane1]
0

Wildrat, jag har som sagt ätit LCHF i nära ett år och vill verkligen inte hålla på och köra minmat varenda dag! Det får istället ta den tid det tar. För det MESTA tror jag jag ligger bra i mängd. Jag mår iallafall väldigt bra.

[Pennylane1]
0

Det jag ville var bara att förklara för TS ( som motvikt till Zepp som ju verkar förutsätta att de flesta överäter ?) att det kan vara bra att kolla av lite grann så hon inte hamnar så. Det var väl mer förr som det blev sådär för min del nu har jag nog lärt mig. Just genom att kolla av ibland. Och ibalnd när ajg inte tänker på vad jag äter så kan jag hamna lågt fast jag kan uppskatta det rätt bra nu utan minmat.

lizaohman
0

Dr Annika Dahlqvist skriver på sin blogg att när hon nått sin idealvikt, så drog hon ner på fettet en aning.

Zepp
0

Man utgår från sig själv när man bedömmer andra.. och jag kan gladeligen äta dubbla portioner.. oså e jag väluppfostrad.. äter alltid upp all mat jag lagat till!! Oskyldig

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.