Mat i Estland /Tallin
Kommer åka till Tallin några dagar i juni. Nån som vet vad de har för typ av matkultur där? Jag tänker gulasch och såna grytor men det kanske är mer Ungern? Är det potatis som gäller till maten där? Har de gräddiga såser till? Hur ska jag göra för att få i mig fett?
När jag firade jul i Tallinn 2007 hade livsmedelsbutikerna tyvärr hakat på lighttrenden. Dock hittade jag en restaurang i Gamla Stan, där man i stället för potatis kunde få sparris till köttet.
Det finns ett Rimi i hamnen som lär vara bra, och det finns restauranger med internationell profil. På gatan Vene i Gamla stan finns den hanseatiska restaurangen Olde Hansa, som bland annat har björn på menyn. Turistfälla, men kul.
Prova gärna estnisk kvarg - kohupiim.
Ha det så trevligt. Själv åker jag dit den 31 juni.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus

Sparris äter jag inte. :/
Vad är kohupiim?
Kohupiim är kvarg - nånstans emellan crème fraîche och keso.
Skaffa gärna en karta över Tallinn. Sydost om Gamla stan, på Tartu maantee 52 ligger krogen Vana Villem, som har skinkstek, surkål och annan husmanskost. Potatisen kan du ju bara lämna på tallriken om du vill.
I Nationalbiblioteket sydväst om Gamla stan, på adressen Tõnismägi 2 kan man också få billig och god husmanskost.
Restaurangpersonalen i Tallinn kan oftast engelska, om det nu är det du föredrar, och kan säkert hjälpa dig, men du kan ju hålla koll på några av de inhemska orden.
Se efter:
Se upp med:
liha = kött
süsivesik = kolhydrat
kala = fisk
kartuli = potatis
kana = kyckling
leib (leiva-) = bröd
kapsa(s) = kål
pirukas = pirog
koor = grädde
kast(m)e = sås
rasva = fett
suhkur = socker
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus

Åh, tack så mycket! :D
Ska försöka hitta en karta och hålla utkik efter nämnda ställen.