Chokladmoussetårta
Hej! Jag gjorde denna supergoda chokladmoussetårta som kommer från Doktor Dahlqvists och Airams LCHF-kokbok. Jag vet inte riktigt hur mycket man får äta utav den varje dag… men HIMLA god var den!
150 g hackade nötter
50 g smör
4 ägg
3 dl grädde
200 g philadelphiaost
300 g choklad (70-85% kakao)
1 msk vaniljpulver (jag använde vaniljsocker… det är kanske lite aja baja…)
Socker motsvarande 3-5 msk, för den som vill (jag använde inte socker/sötningsmedel och den blev jättegod ändå!)
Lägg bakplåtspapper i botten av en ugnsäkerform (jag använde en sån där man kan lossa kanten). Blanda nötterna med smält smör och fördela på botten av formen. Grädda i 225 grader tills den har fått en gyllenbrun yta. Dela gulorna från vitorna och vispa vitorna till hårt skum. Vispa grädden hårt i en skål för sig och vispa till sist gulorna tillsammans med osten, vaniljen och ev. socker i en annan skål. Smält chokladen i vattenbad eller micro. Blanda chokladen med hälften av grädden. Vänd ner resten av grädden, ägg- och ostblandningen och slutligen äggvitorna i smeten. Var försiktig när du blandar i allt, att du inte rör för mycket för att bibehålla luftigheten. Häll chokladsmeten över nötbotten och ställ i kylen över natten!
[
Ja, du ska nog inte äta av den varje dag om du vill gå ner i vikt, men det är underbart att ha såhär goda saker att ta till på födelsedagen t.ex.. Bra tanke med nötbotten…
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
om du tog vaniljsockret och inte sockretså verkar det mindre ajabaja än originalet! 
Blir riktigt bra att servera till sonens konfirmation om ett par veckor - tack för tips!

Jag räknade för skojs skull på den där på minmat. Kom fram till ca 10 g kolhydrater per 100 gram kaka, beräknat på 150 g hasselnötter och 70% choklad
hur mycket fick du för hela kakan? Lättare att räkna ut portionsandelen om man vet det, än med 100 gram kaka.

nu har jag slängt filen men låt oss se, det blev 1180 gr kaka så runt 120 g i kakan.

Låter riktigt god. Bokmärker!
"You just have to belive…"
# 6 låter rimligt! Tack! Får man 10 bitar då så blir det 12 gram, får man ut 12 så blir det 10!