Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 1309 ggr
bambi111
0

Chokladmoussetårta

Hej! Jag gjorde denna supergoda chokladmoussetårta som kommer från Doktor Dahlqvists och Airams LCHF-kokbok. Jag vet inte riktigt hur mycket man får äta utav den varje dag… men HIMLA god var den!

150 g hackade nötter
50 g smör
4 ägg
3 dl grädde
200 g philadelphiaost
300 g choklad (70-85% kakao)
1 msk vaniljpulver (jag använde vaniljsocker… det är kanske lite aja baja…)
Socker motsvarande 3-5 msk, för den som vill (jag använde inte socker/sötningsmedel och den blev jättegod ändå!)

Lägg bakplåtspapper i botten av en ugnsäkerform (jag använde en sån där man kan lossa kanten). Blanda nötterna med smält smör och fördela på botten av formen. Grädda i 225 grader tills den har fått en gyllenbrun yta. Dela gulorna från vitorna och vispa vitorna till hårt skum. Vispa grädden hårt i en skål för sig och vispa till sist gulorna tillsammans med osten, vaniljen och ev. socker i en annan skål. Smält chokladen i vattenbad eller micro. Blanda chokladen med hälften av grädden. Vänd ner resten av grädden, ägg- och ostblandningen och slutligen äggvitorna i smeten. Var försiktig när du blandar i allt, att du inte rör för mycket för att bibehålla luftigheten. Häll chokladsmeten över nötbotten och ställ i kylen över natten!

http://bambi.blogg.se

[

](http://bambi.blogg.se)

Maia
0

Ja, du ska nog inte äta av den varje dag om du vill gå ner i vikt, men det är underbart att ha såhär goda saker att ta till på födelsedagen t.ex.. Bra tanke med nötbotten…

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

[Pennylane1]
0

om du tog vaniljsockret och inte sockretså verkar det mindre ajabaja än originalet! Glad

vrkvrk
0

Blir riktigt bra att servera till sonens konfirmation om ett par veckor - tack för tips!

Agyr07
0

Jag räknade för skojs skull på den där på minmat. Kom fram till ca 10 g kolhydrater per 100 gram kaka, beräknat på 150 g hasselnötter och 70% choklad

[Pennylane1]
0

hur mycket fick du för hela kakan? Lättare att räkna ut portionsandelen om man vet det, än med 100 gram kaka.

Agyr07
0

nu har jag slängt filen men låt oss se, det blev 1180 gr kaka så runt 120 g i kakan.

flikkan77
0

Låter riktigt god. Bokmärker!

"You just have to belive…"

[Pennylane1]
0

# 6 låter rimligt! Tack! Får man 10 bitar då så blir det 12 gram, får man ut 12 så blir det 10!