Fibrex kolhydratshalt
Snälla kan någon hjälpa mig med detta.
Jag har ett paket Fibrex hemma och det är ju fiber från sockerbetan. Nu är det så att på näringsdeklarationen står det att den innehåller 5,5 gram kolhydrat per 100 gram men så är det 67 gram kostfiber. (??)
Hur går detta ihop????
För jag vet ju att man kan dra bort mängden kostfiber från kolhydratsmängden och på så sätt få fram nettokolhydrater. Innehåller Fibrex inga kolisar då då?? Det står även:
"Kostfiberhalten är 73 % enligt differensmetoden. AOAC-metoden ger ett lägre värde (67%) p.g.a. hög halt löslig fiber."
Vad exakt pratar dom om här? Differensmetoden? AOAC-metoden? Jag är rätt så ny på LCHF så om nån snäll och vänlig själ vill/kan hjälpa mig med detta så vore jag jättetacksam!
Tack för mig! 

Fibrer är kolhydrater men mest i en form som vi inte kan spjälka och ta upp.. och på livsmedlen skall anges osmältbara fibrer såsom fibrer och smältbara som kolhydrater!
Anatagligen så har de två olika metoder för att beräkna hur mycket av just de fibrerna som vi kan ta upp!??
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

I SWE anges inte kolhydraterna med fibrerna medräknade utan siffrorna är "färdigberäknade".
Jag kan inget om de olika mätmetoderna, men tycker inte att 10% skillnad gör något, utan konstaterar lungt att det är för mycket för att jag skall stoppa det i munnen.
#1 Ta upp???? Fibrer!?
Du menar kanske "som kommer in i munnen" och sedan ner i tarmen…..och övriga fibrer ramlar utanför munnen?LOL
Näe, Pasi, du tänker på att "ta in"… inta….
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
På paketet finns ett resept till köttbullar. Till 400g blandfärs rekomenderar de 1/2dl fibrex. 1/2dl vägde jag till 22g eller 1,21g fiber.
Så äter du köttfärs på 400g med 1/2 dl fibrex får du i dig 1,21g fiber. (inga andra ingredienser är medräknat) bra som variation av kosten.
Har själv använt det en gång i Ålandspannkaka 1dl / sats, mindre smak av kokos.
Jag har inte hittat fiberhusk ännu.

Jag var mest inne på hur man definierade vissa kolhydrater såsom fibrer.. och mycket riktigt.. gränsen är inte knivskarp vad jag kan läsa!
"Kostfibrer bryts enligt definition inte ned av kroppsegna enzymer under passage genom tunntarmen. Kostfibervärdet är bestämt enligt Association of Official Analytical Chemists (AOAC), 14e uppl. 1985 (Suppl. 1), metod nr 43.A14-A20. Värdet för kostfibrer inkluderar också lignin och resistent stärkelse."
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=12482&epslanguage=SV
En del resistent stärkelse ingår med andra ord och om jag inte har helt fel så kallas detta även för Amylopektin.. vilket kan brytas ner till vissa delar till Amylos via Amylas.. det är nog mest hårklyverier detta.. men iallafall!! 
Kan man använda det när man håler sig under 20kolhydrater /dag eller…..?

Varför måste du ha fibrer i köttbullarna??
Du vet.. man får gå på värdet på paketen eller i tabeller.. även om de är osäkra.. ena gången är det lite mer.. andra gånger lite mindre.. man får nöja sig med att få ett bra uppskattat värde på sitt dagsgenomsnitt!!
Jag har alldrig vägt något.. bara höftat, för att kolla att jag inte ligger helt tokigt!
Man kan ändå inte lita på det som står på paketen.. hur kan det komma sig att det ständigt är exakt 15% fett i köttfärsen??
Det där är bara ett värde som man kommit fram till genom statistiska metoder.. det är hyfsade genomsnitt!!!
Tacka vet jag Göna Gårdar.. de uppger om jag inte mins fell.. 13-17% fett.. värdet varierar!
de blir saftigare med fibrex efter som det kan binda vätska är väl svaret på varför man använder det.
22 gram blir ju lite drygt 1 gram kolisar på hela satsen eftersom khangivelsen gäller de kolhydrater man behvöer räkna med…
På 100g, 5,5g kolhydrater. (1/2 dl väger 22g)
Skall göra köttbullarn nu till alla innan sonen åker i jobb. Vet ej hur de smakar. Hittade en ananas paj, jag skall ändra innehållet lite så..se vad det blir.
hmmm har jag räknat fel menar du? Tror inte det?
JO 1,21 kolh, blandar bort mig själv…..varit inne på en annan länk om "inteligensbefrielse". Ett inlägg där kanske..

jag kanske också måste in på den länken för jag fattade inte att du skrev fiber ISTÄLLET för kolisar, jag bara bortsåg från siffran du skrev där…

Yessss den kom med hihihi! 

Kanske ska säga att varje påse kostade 41.50 kr oxå
Är det billigt/dyrt?
#gyllenetider
Tack för bilden!
Jag bor på fel sida av viken.
Har planerat komma över i sommar så då skall jag passa på om jag inte hittar den här. Priset…jätte dyrt här skulle jag ge ca:4.15 för det.
€ förståss
Jag köper Lindroos husk på apoteket det funkar precis lika bra. En stor kartong med säkert tre liter. Kostade kanske 2-300 minns inte, men tror det blir betydligt billigare.

Lottalis:
Hehe ingen fara. Tänkte väl du menade euro. 4.15 KRONOR hade ju varit DÖBILLIGT!! 
Pennylan:
Visste inte att dom hade det på apoteket oxå?? Då borde man ju kolla. Tack för tipset!

#Lottalis:
Du får MER ÄN GÄRNA dela med dig av ananaspajen om du kommer fram till nåt bra! Jag ÄLSKAR ananaspaj. Den traditionella då då men kan man komma på en som är snål i kolhydrater så vore det ju skitbra!! 
nej !! Fel! Jo jag tor det finns på apoteket , men det var en annan grej (bulkmedel ) jag köpte där! Husket jag köpte var på hälsokosten… *förvirring is my middle name**

Här i Enköping har vi fiberhusk på Ica Maxi och på Coop forum och då kostar en påse ca 25 kr, är inte helt säker på priset men det var under 30 kr i alla fall på maxi.
#gyllenetider
Pajen blev inte så bra blev av någon orsak
..mörk
,,,,svartfläckig
. Den var med kvarg och ananas. Så nu har jag inte ingredienser hemma att jag kan göra den igen. Men snart
.
Hade innan lagat en lika till de andra men vanliga ingredienser den blev i alla fall bra.

Lottalis:
Jag har hittat fiberhusk där jag bor (Västra Nyland) - om det var i K-butiken eller i S-market kommer jag inte ihåg. Finns det inte kan du alltid fråga om de kan beställa hem.
# 24
Tack!
Skall kolla vid K- ännu, Prismorna hade det inte men har haft, hörde jag av gluten intolerant person.

#Pyre-lena:
Oj under 30 kr?? Då ska jag definitivt kolla på vår ICA MAXI nästa gång jag ska ha dom. 41.50 var lite mastigt nu när man läste det ju. Men hälsokostbutikerna kan ju ta i princip vad dom vill så…
Tack!