Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 5459 ggr
lillbobo68
0

God kladdkaka

Jag har provat mig fram lite efter ett bra recept efter ha köpt Bake Pro och det blev rätt bra. Ungarna 16 o 17 år + kompisar har godkänt den.

2 stora ägg

1 dl sukrin

125 gr smör

1 dl Bake Pro

4 msk kakao

2 krm ekologoskt vaniljpulver

1 krm salt

Smält smör och låt svalna.

Vispa ägg och sukrin pösigt.

Ha i smör och övriga ingredienser och vispa ihop.

Häll i en smörad springform. Jag brukar ta pofiber som ströbröd.

Grädda ca 12-15 minuter i 175 grader.

Servera lite avsvalnad med massor av grädde!

1 dl Bake Pro innehåller 2 gr kolhydrater. Vet inte riktigt hur det är med sukrin. Är det någon som vet vad det totala kolhydratsinnehållet på denna kaka blir så skriv gärna.

Glad sommar önskas er alla!

[Pennylane1]
0

sukrin har inga kolisar, , så det är i princip bara bake pron och kakaon, kanske ca 4 gram för kakaon, men det är en uppskattning. (enl fineli har kakao 11 gram/100)

kricko1
0

lillbobbo - vad är "Bake Pro" och "pofiber"?

Glad sommar till dig med, lillbobo! /Kricko.

[Pennylane1]
0

bake pro är ett proteinpulver, var skrev hon po-fiber? det är potatisfibrer iallafall.

lillbobo68
0

Bake Pro är mycket riktigt ett proteinpuler avsett för bakning. Jag köpte mitt på hälsokosten. 1 kg för 300:-.

Pofiber köper jag på Ica. Innehåller 12 gr kolhydrater/ 100 gr. Det blir bara några få gram till att bröa en form. Det går nog utmärkt att bara smöra formen och inte bröa den.

kricko1
0

"Häll i en smörad springform. Jag brukar ta pofiber som ströbröd."

Där!

Okej, potatisfibrer alltså… vad är då det egentligen och på vilket sätt är det bättre än ströbröd (eller mannagryn som jag själv brukade använda)?

VH!/Kricko.

kricko1
0

lillbobbo - Ahaaa, tack för svaret!

Vad är Pofiber eg. ämnat till, är det tex. tänkt som ströbrödsersättning för glutenintoleranta eller något ditåt?

Och på vilket sätt funkar Bake Pro egentligen.. är det tänkt som ngn. form av mjölersättning eller smaksättning, eller vad är annars vitsen med ett proteinpulver till bakning?

VH!/K.

[Pennylane1]
0

och jag som läste inlägget flera gånger men pofibrerna slank förbi iallafall! Förvånad

[Pennylane1]
0

pofiber är väl ungefär som Fibrex (som är gjort på sockerbetor) till för att göra bröd saftigare och tillföra fibrer då… fibrerna struntar jag i men det BLIR faktiskt saftigt för det håller väldigt mycket vätska, jag använder husk som gör ungefär samma sak håller mycket vätska och dessutom fungerar som gluten, det blinder ihop också.

Ströbröd och mannagryn är ju spannmål som de flesta (här åtminstone) ju vill undvika. Har mer kolisar också.

kricko1
0

Jo, förstås är det kolhydrater i ströbröd och mannagryn.

Min tanke var väl närmast om det även är det i "Pofiber" mtp. namnet (potatisfibrer)… men kanske inte då?!

Kanske dumma frågor, men jag är rätt dåligt underrättad om de här ersättningsprodukterna för spannmål vid tex. glutenintolerans, då jag hittills aldrig har haft ngn. anledning att använda sådant i min matlagning.

Tack för hjälpen! /K.

[Pennylane1]
0

jo men det är bara fibrerna ut potatisen (resp. ur sockerbetorna i Fibrex) som används,  och jämfört med ströbröd och mannagryn som borde ha 60 gr kolisar minst (på 100 gram) så är det stor skillnad!

stod härovan  kh innehållet i pofiber, det är ju en femtedel ungefär och i Fibrex är det  5,5 gram/100! Och då är det ändå från sockerbetor som sagt!

[Pennylane1]
0

och de är ju inte framtagna som ersättningsprodukter för spannmål utan för att förbättra bakresultatet genom att det blir saftigare plus för att tillsätta fibrer.

nettan112
0

Skrattandesmaskens, denna kan ju vara något till kvällskaffet på midsommar afton….. när alla andra fikar på bullar på em så tänker jag ta med mig ålandspannkaka och fika på. Brukar göra den i en rund silikonform och då blir den ganska hög, delar den i tårtbitar och den är ju såååå smaskens. Glad

[slamslams]
0

Tips, bröa formen med mald mandel / nötter.

[Pennylane1]
0

fast hasselnötter har mer kolisar och mandel har inte så värst mycket färre kolisar, men det kanske är nyttigare…