Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-recept-på-bröd-och-brödbaserade-rätter
Läst 4336 ggr
My67
0

Dreglar efter en tjock skuren brödskiva...

med massor smör & honung på!

Har aldrig tyckt om nötter -men försöker lära mig…

Har hört någonstans att man kan använda dinkelmjöl?!

Lr finns det någon som har recept på något som påminer om dessa tjocka bröd skivor jag vill ha?.. Dock honungen skippar jag …Flört

jasinska
0

Har du testat att baka oopsies nån gång? Iofs inte så tjocka och kompakta som riktigt bröd, men funkar som macksubstitut. Kolla här finns lite variationer på oopsies på airams matblogg. Annars hittar du orginalreceptet här.

My67
0

Tack! Kvällen är räddad. Nu ska jag till ica & handla! Cool

Taktur
0

Vitt matbröd

200 g mald mandel

6 ägg

50 g smält smör

½ dl vispgrädde

10g fiber husk

1 tsk bakpulver

1 nypa salt

Blanda allt till en smet o häll i bakplåtspappersklädd avlång form

Grädda i 200 * ca 40 minuter

Jag får ut ca 18 skivor av brödet och varje skiva ger endast 1,18 Kh

Kan rostas. Bre på tjockt med smör , ost och spring förbi med honungen ( bara styk ut "lite lite") på brödet MUMS

My67
0

Hej!

Gjorde Oopsi´s men vet inte om jag gjorde något fel -tyckte inte att det var så jätte gott. För mycket "sockrfri maräng" smak.

Men har beställt bröd "online" på:

http://carbzone.se/

Det kommer hem imorr´n så vi får väl s hur det smakar.

//My

MdM-Cernita
0

Det vita är ganska hyftas som vanligt tråkvitt bröd. Finns i sörre Ica och Coop butiker iaf i storstäderna.

My67
0

men det måste väl kunna använda som rostat, toast & varma mackor?

Det finns inte i Karlstad. Jag har sprungit benen av mig i alla mat butiker…

MdM-Cernita
0

Finns inte i Nyköping heller men brukar ta med mej några från Stockholm att ha till extrafestligt. Varma mackor och rostat har jag provat, men skivorna är för små för smörgåsgrillen.

evha
0

Här recept på ett underbart gott lchf-bröd jag hittat på ngn lchf-sida med mina små förändringar som gjort det till familjen favorit!

Mixa ihop till mjöl: (krävs "riktig mixer")

200 g linfrö
50 g sesamfrö
50 g hasselnötter
50 g mandel
15 g fiberhusk2 tsk bakpulver
1,5 msk brödkryddor

Mixa (inte bara blanda) sedan ihop:
50 g smält smör
1 dl creme fraiche
250 g keso
6 ägg

Blanda ihop allt och häll i en avlång brödform klädd med bakplåtspapper, strössla över solroskärnor, pumpafrön, sesamfrö el dyl på brödet.

Grädda i 60-80 min (beroende på ugn) i 175 grader. Ta ut brödet ur formen och låt det svalna. Skär i tunna skivor.
1 skiva = ca 1 g kolhydrat

2 msk hela solroskärnor eller krossade valnötter i smeten innan du häller i formen ger ännu mer glans åt brödet.

Förvara insvept i handduk i rumstemperatur - håller lätt en vecka.

Skowne
0

#4 Hur smakade brödet du beställde? Blev lite nyfiken faktiskt.

My67
0

Skowne: Ska hämta det imorr´n. Men har stora förhoppningar. Förutom frukt är jag en sån där "mack-torsk", men jag jobbar i Norge i vanliga fall & där lever man ju på smörgåsar.

För övrigt så har jag väldigt svårt för nötter. Har aldrig tyck om det -inte salt, lr chips heller. Är lite feg & ska testa att baka på mandel mjöl mm. -men vet inte när. Har aldrig tyckt om sötsaker & mandel mjöl förknippar jag med mandelkub som man fick hos farmor & som var torra & äckliga… *SUCK*… Men jag ska ge det en chans. Snart!!!!

My67
0

Hej !!!!!

Nu har vi provsmakat både det mörk & ljusa.

skillnad från vanligt bröd är ju ganska stort ändå. Men det var klart godkänt.

Det mörka var asgod som "ägg & bacon" mack. & det ljusa har vi rostat och det var gott.

Synd bara att det inte finns i Kd. Men man kan visst snacka med hälsokost butik & kolla om dem kan beställa det.

ha en det gött!