Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 2695 ggr
rosbod
0

Vad är fakir och äggdeff?

Hoppas någon vill svara. Jag har sett att många ska pröva det när de har svårt att gå ner i vikt. Men vad innebär det? Recept?

andreas0
0

#0, Fakir innebär att man lever på enbart fett och protein, oftast från enbart animaliska källor (ej sådana källor som innehåller kolhydrater, så t.ex. mjölkprodukter går bort). Så man äter t.ex. bara kött och ägg, eller något sådant. 0-1 gram kolhydrater om dagen.

Från början betydde fakir att man enbart åt SSS bantarbiffar, dvs. pannbiffar som består av 2/3 fläskfärs och 1/3 nötfärs, och inget annat alls. Men begreppet har sedan dess expananderats till att mena all kost som innehåller enbart fett och protein.

Äggdef vet jag inte, men jag kan gissa att man enbart lever på ägg? Eller kanske enbart på äggmjölk? Någon annan som känner till begreppet får svara.

[Pennylane1]
0

vill   tillfoga smör , kokosfett eller ister till köttet och äggen!

ja de som äggdeffar äter enbart äggmjölk, eller andra äggrätter och smör.

Solpuss
0

Läs gärna tråden om tålamod. Att ge sig på fakir eller äggdeff innan kroppen "lärt sig" lchf verkar för mig onödigt. Ta det lugnt och se om vikten inte så småningom drar sig neråt innan du fakirar.

[Pennylane1]
0

#3 du kanske kan länka till tråden så TS slipper leta sig fördärvad?

(Att den kanske låg uppe när du skrev betyder inte att den ligger uppe när TS läser inlägget!)

Solpuss
0

Hmm…ja, så var det ju tänkt, men förvirrade människor gör så gott de kan. ;o)

Här är länken:

Tålamod - för din kropp

[Pennylane1]
0

well done! Kyss

Solpuss
0

*stolt* Kyss

HakanKrakan
0

Haha det låter inget roligt med "äggdeff"…

rosbod
0

Tack för svar. Jag ska nog vänta ett tag med det, verkar vääldigt enformigt! Glad

[Pennylane1]
0

ja det är inget för mig heller! Har väntat på viktnedgång ett år men jag orkar verkligen inte hålla på med vare sig fakir eller ägg deff (har testat fakir) antagligen måste jag bli UFO men det vill jag inte heller… få se om /när jag blir tillräckligt desperat

Pottan46
0

Men… kan man verkligen "leva" på äggmjölk? Får man i sig det man behöver, då?

Jag skulle nog kunna tänka mig att försöka, om det är ok för kroppen och verkligen gav resultat. För LCHF har hittills varit en besvikelse (ingen viktnedgång alls), och jag skulle gärna vilja bli lite snyggare till ett bröllop i augusti… Och ja, jag är desperat!

Nån som prövat och kan berätta?

[Pennylane1]
0

man får i sig i stort sett det mesta med ägg kompletterat med smör/kokosfett.  Tror det är c-vitamin det kan bli lite skralt med? Då får man ta lite paprika till.

Man måste upp i volym bara! Ca 10 ägg kompletterat med 15 gram smör per ägg tror jag blir rätt bra.

Pottan46
0

£12 Oj, tack. Det låter ju inte så himla svårt (lite tråkigt kanske - men det är ju pulverdieter också…) Billig mathållning blir det, dessutom.

Kan man ta en daglig C-vitamin (eller kanske multi-vitamin) brustablett?? Jag har en massa rör med brusvitaminer hemma, men de kanske innehåller socker, eller?

Mycket att tänka på…

[Pennylane1]
0

nja de innehåller väl sötningsmedel, beror på hur "rädd" du är för det!

Pottan46
0

Inte alls (hittills iallafall), men socker däremot…

[Pennylane1]
0

det lär ju stå på dina rör vad de innehåller, eller?