Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 2011 ggr
Solpuss
0

Snabbt svar önskas

Sitter med ett glas äggmjölk med vanilj och kakao. Fick inte bukt på min hunger i dag, så nu testar jag min frukostmättare - den snälla äggmjölken.

Det jag vill ha hjälp med, alldeles precis just nu (18.42 6/6) är följande:

Sugen på en skvätt alkohol.

Tror du att jag kan hälla i lite whiskey i äggmjölken??

nobban7
0

Absolut! Skrattande

greensis
0

Borde bli som äggtoddy.Tungan ute

Fabricati diem, pvnc!

Maia
0

Berätta hur det smakade!!!

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

[iovis]
0

Borde smaka smaskens! Sorry att det dröjde, har du hunnit hälla på?

Solpuss
0

Tusen och ett tack!

Nu vågar jag. Tungan ute

*skuttar ut i köket och hämtar flarran*

greensis
0

Jag menar, Irish Coffee och Kaffe Dom/benedictine är ju smaskens med ungefär samma ingredienser, så vad kan gå fel i att prova??

Fabricati diem, pvnc!

nobban7
0

Själv har jag testat vaniljvodka i varm äggmjölk - jättegott!

Luccy
0

Obestämd Jag som slutat med alkohol…………………suck hur smakade det???

Solpuss
0

*ler, bara ler*

Brukar ju göra Irish tea med yogi, men var ändå av ngn anledning tveksam till äggmjölken…

…men det smakar smaskens. ;o)

Rekommenderas varmt.

Smorblomma80
0

Efter det att jag börjat med LCHF så kan jag inte dricka alkohol mer… blir på snusen för ingenting. Tycker inte det är gott längre heller. Obestämd

Hoppas din lilla drink smakade smaskens!

Luccy
0

Hm jag håller mig till lite rödvin då nån gång ibland, för eg har jag inget behov Skrattande

Solpuss
0

Rödvinsälskare har jag varit hela mitt vuxna liv, lite av finsmakare…

men efter fyra månader lchf, tycker jag inte att det är gott längre!! Otroligt.

En god single malt med hälften vatten i, smakar dock fortfarande lika gott som innan. :o)

Den här varma drinken känns gott avslappnande och alldeles lagom.

sepersl
0

Jag är oxå rödvinsälskare av hög karaktär. Det ska vara tunga röda viner. Sådana som man bara luktar på korken och inser att baksmällan är nära. Sådana viner tycker jag om. Men, har oxå insett att jag inte är lika begeistrad längre. Avnjuter det dock, fast mycket mera sällan och det räcker med ett glas.

Varför har det blivit så här? Någon klok som vet eller vågar gissa?

Solpuss
0

Mmmm…

Så röda att de nästan är lila.

Ja - varför har det blivit så här?

Smorblomma80
0

Jag ger mig på en gissning:

Nu när vi har renat kroppen med LCHF så reagerar vi starkare på gifter så som alkohol.  Ett typ av förgiftningssymtom från kroppen kanske!
Jag menar nu när kroppen är i balans så vill den inte rubba den.

greensis
0

Här är ytterligare en rödvinsälskare (rödvin ska vara kompakta nog att man i det närmaste dricker det med kniv och gaffel!) som tappat smaken.

Första halvan av första glaset är jättegott, andra halvan är helt OK. Fyller man på är första halvan av andra glaset drickbart, sedan händer det att jag häller ut resten.Förvånad

Min TEORI (helt ovetenskaplig) är att levern mfl organ rensats ur efter ett antal på på LCHF - jag har bl a blivit mycket mer känslig för mina p-piller - och därför får spel av alkohol. Sedan är ketossmak i munnen inte gott ihop med rödvin…

Fabricati diem, pvnc!

Solpuss
0

Första halvan av första glaset är jättegott, andra halvan är helt OK. Fyller man på är första halvan av andra glaset drickbart, sedan händer det att jag häller ut resten.

Minsann. Exakt så är det för mig också!

Har också tänkt att det har med levern att göra, men för min del även med smaksinnet, eftersom whiskey fortfarande funkar okej.

Samtidigt - när jag funderar vidare - dricker jag ju inte alls lika mycket alkohol när jag tar en trea whiskey som när jag ger mig på andra halvan av andra glaset…

Smorblomma80
0

Det låter väldigt rimligt!

För det är inte bara med alkohol man reagerar, det finns andra saker med. Mitt smaksinne har förbättrats oerhört,  flera av mina allergier har blivit bättre…  bland annat

[Pennylane1]
0

hmmm… amoretto… för sött antagligen men en liiiten slurk i äggmjölken ? Skulle inte göra ont alls!

Smorblomma80
0

Ja, det skulle nog inte heller vara så dumt…

Walnewra
0

Meeeh, Jag har BLIVIT rödvinsälskare sen jag började LCHF FlörtSkämsOskyldig

Smorblomma80
0

Hmm.. vitt vin är sötare kanske… eller upplevs sötare? Därför gillar LCHF:are ett kraftigt rödvin bättre ???

En helt ovetenskaplig gissning bara…

greensis
0

#22 Jag gillade kraftiga rödvin i många år innan jag började med LCHF. Tycker vita viner är blekna och rinner ned för fort - ett fylligt rött är mer att smutta på och kräver typ biff m bearnaise, ugnsbakade tomater & brytbönor, eller militanta ostar.
(Nej, jag har aldrig varit sockerberoende. MYCKET och GOD mat, däremot…SkämsCool)

Fabricati diem, pvnc!

Smorblomma80
0

Hi hi… vem gillar inte mycket av god mat??Skrattande

Nä, jag filosoferade lite bra.  För jag har inte  varit så förtjust i rödvin  innan men föredrar det före vitt nu när jag har börjat med LCHF. Inte för att jag dricker särskilt mycket av det heller…

Luccy
0

Har vi mognat, jag menar bara viner är ju bättre ju äldre o mognare dom är. Kan det gälla oss åxå Kyss

Lottalis
0

Så klart!FlörtSkrattande

Hade hittat ett visst rödvin som vi alltid hade med mat. Nu mera blir det mer sällan pga mediciner. Ställer upp som chafför i stället. Som i kväll!

greensis
0

#26 Heh, det känner jag igen!

Vi hade sommaravslutning med jobbet - och jag körde hellre 10mil (enkel väg) än att avslöja hur illa jag tål alkohol numera, och att jag därtill blivit kinkig med hur det smakar. Alternativet hade varit att snacka mig in hos någon annan som körde.

Fabricati diem, pvnc!

Smorblomma80
0

Fniss fniss
Kan ligga något i det där med åldern. Skrattande

[Pennylane1]
0

jag gillade inte rödvin innan  och alldeles speciellt inte om det var strävt… det gör jag inte nu heller… Vita är godare definitivt, eftersom torra vita har mindre kolisar än dito röda så kan det inte bero på sötman heller

Solpuss
0

#26 & 27  Exakt så.

Ska på jobbavslutning nästa vecka. Tänker köra eftersom jag inte vill visa min sluddrande nuna dagen efter om jag dricker mer än ett par glas vin…

#28 Ålder? Vill jag inte kännas vid. ;o)

#29 En flaska kallt, vitt,torrt bubblande funkar. :o)

valkyrja
0

Jag älskade vin innan LCHF, gillar älskar fortfarande rödvin (eller rose) men jag märker att jag inte kan dricka lika mycket. Tex. kan inte dricka tills jag känner av det (berusningsvis alltså). Jag mår illa innan dess. Inte så farligt illa, men tillräckligt för att jag inte skall ta ett andra gras (eller tredje om de första tvåslank ner innan kroppen sa emot).

Gör inget tycker jag. Trivs bra med att dricka mindre - bra för plånboken också. Glad

Solpuss
0

Så sant. Så klokt. :o)

…men jag har inte kommit så långt än. Hoppas liksom fortfarande att det där goda, röda glaset ska smaka som innan, och inte surt och platt…

[Pennylane1]
0

rose funkar för mig med! OCh en box vara sååå länge… måste nog inhandla en !

Solpuss
0

Och så plötsligt längtar man till nästa helg. Kanske sol, bubbelvin och två jordgubbar?

Smorblomma80
0

Mmm… det låter gott. Kanske värt att bli lite på snusen för. Tungan ute

Aliki
0

Här är en till som gillar rödvin. Nu lagom till sommaren har jag hittat en Roséfavorit. Casas Patronales från Chile. 185:- för en jättefin 3- litersdunk. Innehåller mindre än 3 gram socker / liter.

Då tar den slut!!…slut?…Ja, slut hos leverantören!!

Köper då istället ett jättegott, torrt bubbelvin. Carrington Vintage Brut från Australien…..mmmFlört kallt och gott. Stängde halva flaskan med en vanlig plastkork från IKEA och dagen efter hade den fortfarande tillräckligt med gott bubbel kvar…Jätteglad! Trodde jag hittat ett alternativ till min slutsålda rosé….Kollade på systembolagets innehållsförteckning 14 gram socker/liter.

Ja jäklar!!…undrapå att jag inte gått ner något i vikt sedan "balkonserveringarna" öppnade…Cool Men jag går ju iallafall inte upp i vikt, så jag tror nog väljer att dra ner på grädde och ost nu över sommaren….

Solpuss
0

*skrattar*

Ja, aldrig får man vara riktigt nöjd. ;o)

[Pennylane1]
0

fast… 14 per liter är ju 1,4 per 100 g som vi vanligen räknar… inte MYCKET mer än annat vin

Aliki
0

Ja, just det!! Luriga där på systemet…

….men en flaska är ju nästan en liter, ingen UFO-dricka direkt.

1,4 x 7,5 (dl) = 10,5

Alternativet är endast 1 glas eller ett torrare vin.

Här ska njutas av sommarkvällar med grill och vin !!Cool

Aliki
0

Rosévinet (som är slut):

Mindre än 3 gr./ liter = 0,3 gr / dl

0,3 x 7,5 (dl) = 2,25

Med "fakirkost" i övrigt… Flört Tja!! inte illa!!

Solpuss
0

Det får ju finnas gränser vad gäller att avstå livets goda… *ler finurligt*