Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 3960 ggr
Catrin83
0

Festa med så få biverkningar som möjligt

Hej,

behöver era råd och erfarenheter. På lördag blir det restaurangmiddag o efterföljande party, med mellanlandning hemma hos en kompis.

Middagen räknar jag med att fixa i lchf anda men vad gör minst skada att dricka. Kan tillägga att jag bestämt mig för att det skall bli fest. Glad

Vill gärna ha råd från er med erfarenhet.

Tack!

lizaohman
0

Omväxlande vatten och torrt vin (rött eller vitt), så fixar du en helkväll.

Catrin83
0

Tack!

Inga förslag på med lite kollisar?

lizaohman
0

Vad menar du? Vin har inga kolhydrater, eller vill du ha drink-tips?

Sheena
0

vodka (med rolig smak) och vanlig typ ramlösa och ev massa citron/lime i.. eller fråga bartendern om nått sockerfritt.. de brukar tycka det är rätt kul med lite "utmaningar", så länge det inte är alltför sent på kvällen o de är stressade. sitter man kvar på restaurang ett tag efter middan e det perfekt att beställa in ett glas vitt och en skål oliver.. blivit en klassiker nu på vår "stammis"-restaurang. Tungan ute

lizaohman
0

Trevligt det låter med vitt vin och oliver - och lite lyxigt!

Sheena
0

japp, är det :) och en jäkligt bra smak-kombination oxå. hade jag aldrig trott när jag "bara" gillade öööl.. får ju dock inte va för sött vin.. tur att det är fredag imorrn.. hihi!!

[Pennylane1]
1

vin har inga kolisar? det stämmer väl inte riktigt? varierar mellan 0,5 och 0,8 för torrt vin i fineli och SLV:s tabeller,(halvtorrt hela 3 )  så mängden är ju lite avgörande..

Catrin83
0

Låter verkligen som en bra kombo oliver o vitt vin.

Tack!

[Pennylane1]
0

i kväll hoppas jag att jag får vin, ska på examensfest, min systerdotter blir färdig sjuksköterska, jag vet att det blir exotisk planka med potatissallad, tänker äta både frukt och lite potatissallad och så mycket av köttet jag kan med att ta Flört

sen är det tårta också, blir en liten bit där med… jag vet vid det här laget att det inte blir någon direkt effekt, står still på vågen oavsett om jag är strikt eller ej så what the f***!!

Ont i magen eller så brukar det inte heller bli alltså… om jag inte äter alldeles för mycket kolisar men det lär det inte bli iallafall

Catrin83
1

Hur är det med kolhydrater i tequila?

[Pennylane1]
0

noll, ingen sprit (ren) har några kolisar

Catrin83
0

Tack för ditt snabba svar. Skönt att veta att man med gott samvete kan hänga på ett tequilarace. Skrattande

[Pennylane1]
0

ja åtminstone vad kolisarna anbelangar! Flört Sen kan ju viktminskning stanna av av alkohol men du bör inte lägga på dig av det iaf!

Catrin83
0

Partajar inte särskilt ofta men vill ändå inte åka av banan helt om man säger så. Har hållit på med lchf från och till ett par månader o mår välldigt bra när jag skippar kolhydrater, vill därför i möjligmån slippa det extra sötsug som allt för mkt kolhydrater ger mig.

Hoppas på en helkväll på lördag.

nobban7
0

#10 Ta det lite försiktigt med citron/lime bara SkrattandeSkrattande

vinteralvan
0

Ha så kulSkrattande.

raphanus
0

Inte heller whisky har några digererbara kh, men alkoholen kan ändå göra att viktminskningen avstannar.

julia61
0

Vet inte om jag kommer ihåg rätt, men skulle man inte försöka att inte dricka i samband med maten, utan försöka dricka lite senare? Eller vad det fet mat en stund innan, ca halvtimme.

Med mitt svammel så låter det som om jag har varit på fest redan!!Skrattande

Ha en kul fest!!

Catrin83
0

Tack för alla glada tillrop. Lovar att ha en helkvällFlört

Catrin83
0

När ni beställer drinkar på krogen, ber ni då om ngt sockerfritt eller något med så lite kolhydrater som möjligt?

Lite rädd att de skall titta snett på mig.

Efva
0

Ett tips är att grunda med fet mat innan du dricker alkoholen, så att du inte blir för berusad. Jag gjorde misstaget att dricka vin redan till förrätten när jag var nybliven LCHF:are, och blev berusad av första glaset och sen jättedålig på natten. Brukar nu äta fet ost eller liknande innan jag dricker vin och det hjälper.

Ha det så kul!

Catrin83
0

Tack!

Skall alltså se till att få i mig ordentligt med fett, mer än en vanligt lchf dag?

Efva
0

Ja, åtminstone har det hjälpt mig. Att äta något fett alldeles innan (eller så nära inpå som möjligt) jag börjar dricka. Sen blir det väl naturligt att du får i dig fett via restaurangmaten. Du kanske klarar av alkoholen bra ändå, utan fett innan, men det är ett tips så att du inte blir dålig innan kvällen knappt har hunnit börja.. Flört

Catrin83
0

Vore ju synd att missa något man sett framemot pga man är för snabb i starten.

Kommer att bli toppen.

earle
0

Rött vin är väl iofs minst lika bra som vitt. Så har jag lärt mig i alla fall, och min hastiga titt på Fineli nyss verkar bekräfta detta.

Men båda sorterna funkar alltså med lchf, låt vara att det kanske inte ger optimala viktminskningsförutsättningar de dagar det dricks.

Tänk på att vinerna bör vara klassade som torra. I stort sett alla "normala" röda viner är torra, vad gäller de vita framgår detta av hylletiketten.

Sprit är som nämnt ovan helt fritt från kolhydrater, så länge som det inte rör sig om likörer och dylikt. Själv tar jag mig en whisky tämligen ofta - vilket ger en sann guldkant på tillvaron, om ni frågar mig! Glad

Ät, drick och var glad! Trevlig helg!

nobban7
0

På http://www.systembolaget.se/hem/ kan man kolla sockerhalten i dryckerna

[Marja-Liisa]
0

Det kanske inte skadar med lite grann kolhydrater om man skall festa på riktigt, levern har ju fullt upp att hantera alkoholen och eftersom vi på LCHF inte har reserver kan man få blodsockerfall.

Så tänk på detta om Ni inte mår bra, ett par glas brukar det inte vara ngn problem. Ha så trevligt!!

raphanus
0

Jag brukar dricka bara diväteoxid på fest, och det brukar gå lika bra som etanol, för att inte säga bättre.

nobban7
0

#28 Oftast gör jag som du eftersom bilen brukar få följa med. Men även när den stannar hemma blir det minst vartannat glas vatten. Tror att det är just det där smuttandet jag gillar, inte så viktigt vad det är i glasetSkrattande

greensis
0

#28 Skrattande

Fabricati diem, pvnc!

[Pennylane1]
0

jag fixade utan problem två glas (3?) champagne och 2 flas vitt vin i går. Blev inte speciellt påverkad (ramlade inte under bodet iallafall Oskyldig)  blev lite fusk i övrigt med lite potatissallad, lite frukt och jordgubbar, ett par små tårtbitar, Har mått förträffligt både under och efter!

[Pennylane1]
0

haha… jag redigerar inte bort flas… för det såg ju lite kul ut… betydde INTE flaskor (eller flak) utan det skulle stått glas…

åt förreten några små krustader med räkfyllning också.  Och en tredjedels sån där vit brödpinne , tunn…

Catrin83
0

#32 felskrivningar är roliga.

Själv hade ja en toppendag igår, höll mig ifrån kolhydrater - inga sötsliskiga drinkar som jag i vanliga fall älskar. Förvänadsvärt gott att blanda med ramlösa istället för vanlig dricka.

Fick dock lite väl mycket av det goda, inte varit så roligt idag men det är det värt då det är sällsynt med bakfylla för min del. Tror även att jag åt lite för lite.

Tack igen för alla tips.