Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 1741 ggr
pmj79
0

tips om lchf-kost tack!

Hej.

Jag är ny både här på sajten och inom LCHF. Jag har läst på litegrann om vad man får o inte får äta, men känner mej lite vilsen ändå, så ja undrar om nån vill hjälpa mej lite med råd o sånt? några funderingar är:

Man ska hellst undvika "E" nr som är i maten om ja förstått rätt, och nu har ja kommit fram till att det inte e så mycket o välja på av färdiga produkter om man vill undvika det, typ i pålägg såser etc?! Några bra tips där på vad man får äta inom lchf?

Sen läste jag att man hellst skulle ha som mål att det max ska vara 5g kolhydrater av 100g i det man äter, och enligt vad jag kommit fram till när jag gått o tittat i butiken, så finns det t ex inget färdigt bröd som klarar den gränsen (om det inte bara är "varav sockerarter" som man ska kolla efter??) men jag gissar att det e totala mängden KH som ska va max 5g!? och ska man samtidigt hålla sej borta från konserveringsmedel (E nr) så verkar det ju helt kört……eller?

sen hittade jag tidigare en "kokbok" med lchf mat på nätet som var för utskrift, men nu hittar ja inte den längre:( nån som har några tips om några recept på nån sida som man kan skriva ut??

Tacskam för svar!/p-m

Maia
0

Hej, Per-Martin! Och välkommen ska du vara!

Jag rekommenderar att du läser lite om grunderna i LCHF i LCHF för nybörjare. Sedan kan du läsa Vanliga frågor och svar.

Grundtanken är ju att du ska utesluta stärkelse och socker så mycket det går och då ingår inte bröd i kosten. En del brukar köpa flatbröd (det tunnaste knäckebrödet) och lägga på en skiva smör (jodå!) och ett par skivor med ost.

När det gäller E-nummer så är det glutamat som är det viktigaste att undvika, men många klarar att äta både det ena och det andra i den vägen.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Zepp
0

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

greensis
0

5gkh/100g är en bra tumregel i början och för de som kan vara liberala. Då behöver man inte räkna så noga utan bara äta på.

För ett mindre antal personer behöver kosten vara så strikt att de hamnar på 5g kolhydrater totalt per dygn, det är lite överkurs för nybörjare.

Bröd,ja. Det enklaste är att helt enkelt hoppa över det.

Fabricati diem, pvnc!

MikkansNjutmat
0

Jag instämmer i att det finns många bra lowcarb/LCHF-bloggar där man kan få mycket inspiration. Detta med E-nummer är ju dock en "smaksak", om man tykcer att det är viktigt att undvika eller om man inte bryr sig så mycket om den saken. Det finns ju goda tankar bakom att försöka undvika det, och vissa är ju överkänsliga mot vissa tillsatser osv, men det gör ju varken från eller till i den kemiska processen i kroppen som sker när du äter kolhydrater. Du får inte en stabilare insulinkurva för att du inte äter ett stabiliseringsmedel som har ett E-nummer. Mitt råd till dig är att göra som du själv vill på den fronten.

Generella tumregler för mig sen jag började äta LCHF har varit bra med ägg och fett till frukost (t ex en svampomelett med spenat och ost, ägg och bacon, äggröra med groddar och färskost, ombyte förnöjer), jag har absolut inte slutat med grönsaker men håller mig till tumregeln max 5g/100g, så det blir en del gröna blad och örter, blomkål, broccoli osv. Kalla sallader med fetaost eller mozzarella och olivolja till en lättare måltid, en fisk eller köttbit med grädd- eller creme fraichesås till en tyngre måltid.