Goda knapriga kex!
Måste tipsa om dessa supergoda kex som jag stötte på i Icas buffetidning marsnr. Är perfekt för oss lchf-fantaster med mycket smör på :)
3dl linfrön
1/2 dl sesamfrön
1/2 dl solrosfrön
1/2 dl pumpakärnor
1 dl vatten
1 tsk kummin (alt. brödkrydda)
1 tsk salt
blanda ordentligt och platta ut tunt på bakplåtspapper på en plåt. Torka kexen i 3-12 tim.( beroende på ugn i 40 grader. Prova med digitalterm. de är klara när de går att bryta som knäckebröd.
TIPS! jag kunde inte få så låg temp. som 40 grader men det gick bra ändå. Jag vände på dom för att få dom att torka bättre.

Är det hela linfrön? Var de goda?
Hoppas vid gud att det är hela linfrön!!! Annars riskerar man cynidförgiftning på det receptet. SLV:s gräns för hur mycket linfrö man kan äta dagligen är satt till 2-3 msk har jag för mig.
…speciellt som det är så låg temperatur som 40 grader i ugnen. Jag har provat det receptet, det fanns med i en annan tidning för någon månad sedan. Men för mig blev det inte så lyckat, de smulade linfrön överallt, gick lätt sönder och satt ihop dåligt- men det är ju möjligt att jag gjorde fel på något sätt. Det är inte SÅ ovanligt när jag ska följa recept…
Tack för tipset beefreee67!
till Lottar8: det ska vara hela linfrön.
Det är sant att de lätt går sönder men det får man ta. Jag gjorde dom inte så himla tunna. Nästa ggn. ska jag ta ett ägg i få se om de håller ihop bättre :)

Jag har gjort kex oxå, men i receptet jag har så står det att det ska vara lika mycket vatten som frö. Sen får det svälla en stund innan man lpattar ut det på bakplåtspapper. jag har använt psylliumfrö istället för linfrö, det går utmärkt. Ett tips för att få det riktigt tunt är att ta ett bakplåtspapper ovanpå och pressa ut smeten med, då får man ett jämt lager med kex.
Till en plåt använde jag
1 dl psyllium
1/2 dl solrosfrö
1/2 dl pumpakärnor
2 dl vatten
Tack för tipset!
Ska prova det receptet oxå för jag har psylliumfrö hemma. Men är det inga kryddor i? vill att det ska smaka gott oxå..ler..
copia
Tycker det är bra med en liten sats så att jag kan provbaka! Gör du en stor platta som du sen skär i bitar, i så fall före eller efter det att du gräddat kexen?
Ugnstemperatur och gräddningstid?
Tack för receptet! Smörälskare
igilla: jag skar dom innan de blev så hårda och vände på dom samtidigt. Lägsta möjliga temperatur för de ska bara torka men tid kan jag inte säga för det beror på vad man har för ugn. I receptet står det 3-12 timmar och jag hade dom nog inne i ca 4 timmar. sedan fick de torka på eftervärmen till nästa dag med luckan på glänt. jag tycker dom är jättegoda!
Lycka till!
jag gjorde sådana från tidningen men det blev katastrof! Bara smulor, torkade hela natten men det hjälpte inte… sen smulade jag ner dem och körde i smör, ägg… ingen effekt… slängde dem…
#2 fast på denna sida på LSV står att förgiftning kan ske om man äter mer än 100 gram linfrö per dag… trots det rekommenderar man 1-2msk så det stämmer iofs… men det är väl för att de vill ha en säkerhetsmarginal… lika överbeskyddande och förmyndraaktiga som vanligt mao.
Jag äter nog mer än två malda matskedar linfrön dagligen… inte märker jag nåt obehag av det och ämnar så fortsätta.