Sötningsmedel
Jag har sen jag började äta Lchf varit väldigt sugen på vatten med smak. Det är lite tråkigt att bara dricka vatten. Så idag när jag och sambon handlade fick jag med mig en Fun light cassias och det är mindre än 0,1 kolhydrater per 100 ml drickfärdig dryck.
Men det är ju sötningsmedel i den… Jag vet att man inte borde äta varken light-produkter eller sötningsmedel men jag vill verkligen ha vatten med smak. Jag säger inte att jag vill ha den absolut sötaste saften utan bara vatten med smak (gillar inte de klassiska smaksättningarna med gurka, citron, hallon).
Hur kommer detta med fun light påverka resten av min mathållning? Kommer det göra det?
Följ gärna med på min resa som förstagångsmamma, lärarstudent och från fet till normalviktig på min BLOGG!!
Jag vet inte hur Fun light påverkar dig men själv skulle jag inte dricka den. Den innehåller aspartam som är giftigt. Dessutom är det en hel massa andra tillsatser i dem som jag inte tror är bra. Personligen försöker jag äta så naturlig mat som möjligt eftersom jag tror att det är nyttigare för kroppen. Om jag skulle vilja ha smak så skulle jag nog lägga i några hallon eller droppa citron i vanligt kranvatten. Om man vill ha lite söt smak så kanske man kan söta själv med stevia eller sukrin.

citronmeliss i vatten…..lime i vatten……apelsin i vatten….gurka i vatten…..rabarber i vatten…..kan man göra för att få smak.
hjälper ju inte om TS inte gillar det som hon sa…
Hmmm…jag tycker det låter som om du egentligen vill ha vatten med sött i. Om du skall kunna bryta med socker och andra kolhydrater verkar det förödande att dricka sådant som Fun Light.
Du behöver någon sorts avgiftning först tror jag. Fun Light kommer absolut att trigga ditt socker/kolhydratbehov.
Vanligt vatten som är så himla gott!!!

Fun Light är ett utmärkt medel för att ha ihjäl myror
Det fungerar som ett nervgift på dom minst lika effektivt som något bekämpningsmedel man kan köpa.
Skulle jag måsta välja mellan pest och kolera så skulle jag mycket hellre dricka sockervatten än att chansa med den här kemikalien.

Du har förmodligen gjort det redan men testa loka och ramlösa, ramlösas mango är riktigt god :)
Det är nu inte alls säkert att sötningsmedel triggar igång någons sötsug. Testa du om du vill…
Jag tror att det är Lola päron som jag tycker är god…
Det är väl inte bara själva triggandet som är farligt? som jag förstått det så höjer ju aspartan och likande sött även blodsockret/insulinet och det vet vi väl alla att det är fettinlagrande, så vill man ner i vikt är väl det oerhört dumt att äta sötningsmedel, alla utom sukrin och stevia då enligt tester här på forumet.
det där att saker och ting som vi äter fungerar som utrotningsmedel till helt andra arter tycker inte jag är något bra argument iofs… vi tål ju olika saker som art. … ja jag kommer inte på något specifikt men vi kan ju inte äta allt som alla andra arter har som föda, det finns säkert sånt där som är som nervgift för oss.
Därmed inte sagt att det är bra med sötningsmedel men jag tycker det är ett fånigt argument helt enkelt! det finns säkert insekter som skulle dö om dom fick baconflott hällt över sig också.
Oh my Gooood ! Jag hällde flott över ett bi och det dooog! Vi måste genast sluta äta sånt!!

Tack för alla svar men jag är inte ute efter det söta men kanske smaken av saft. Svårt att förklara. Men jag drack lite igår och känner än så länge inte av något sötsug. Det har jag nog redan tappat.
Följ gärna med på min resa som förstagångsmamma, lärarstudent och från fet till normalviktig på min BLOGG!!

Vi har en sodastream maskin hemma och till den finns det smaker som man kan smaksätta vattnet med och då menar jah inte läskessenserna utan små glasflaskor med smak av citron/lime och citron/jordgubb om jag inte minns fel.
Det funkar för mig när jag är sugen på något med smak men hur det ser ut på innehållsförteckningen har jag ingen aning om 
Kanske någon annan som vet vad det innehåller?

Har en bordsvatten Mixerman hemma, det står inte mer än att det är aromer i. Äpple/Lime är det här. Inte speciellt mycket information minsann! Men gott!!
#11: Är det Mywater-smakerna du menar? Har bara testat citron/lime, och den består av naturliga oljor från skalet av lime och citron, så den är nog ok. Men jag tycker att den blir "fet" i smaken, föredrar att pressa lite citronsaft i bubbelvattnet.
**Surface of Velvet
**Core of Steel
jag har den andra, också, alltså båda , vad jag förstår ska det vara vara naturliga aromer

Prova att brygga en stor kanna av något aromatiskt te (Himlagott tex). Kyl och servera med isbitar, kanske något sött i.
Annars är ju c-vitaminbrus (fullt med goja men inte kolisar) en räddning vid fruktbegär eller längtan att byta smak i munnen.
då kan man väl lika gärna dricka fun-light?!

Är det sötningsmedel i alla C-vitaminbrus tabletter. Finns det någon utan sötning men med smak?
Fast blir det lika mycket sötningsmedel när man tar en brusare mot ett glas fun-light?
Jag hoppas att brustabletten ger mindre för jag törs inte dricka fun-light!!
de vete katten!
#17 Jag har inte hittat några utan sötning. Förr tog vi ofta det när vi var förkylda, det har vi slutat med nu och märker inte att vi blir sämre.
Om du behöver extra C-vitamin, varför inte ta vanliga tabletter? Eller pressa citron eller lime i vatten? Jag tror inte det är bra för tänderna heller med C-vitamin i brus.
citronsyra som oftast många vitamin piller innehåller sägs kalka ur sklettet…

Japp de smakerna menar jag. Kom inte på vad de hette, min smak tog slut för några veckor sedan och sen dess har jag inte köpt någon ny.
Jag kan nog hålla med dig om att den känns lite fet men det verkar ju vara någon sorts olja, så känns det om man får det på händerna iaf.
citrusskal är ju oljerikt och jag tror det är delvis (?)pressat ur skalet.

Det kan ju vara en förklaring. Om man får det på fingrarna och sedan smaker så smakar det ju väldigt mycket citronskal… beskt och starkt.

Citrusskal är jättegott men om man har anlag för allergi ska man nog vara försiktig, för 20-30 fösökte man ersätta lösningsmedel i färg och handtvätt med citrusskalsolja och många målare blev riktigt allergiska.
Håll dig undan alla sötnings medel. Socker kanske är dåligt för att det triggar sötsug men sötningsmedel är ännu värre. Den söda smaken i kombination med att kroppen inte får det socker som den förväntar sig gör att man lägger på sig ännu mer som för att kompensera förlusten.
Din smak kommer förmodligen att förändras med tiden så att den söta smaken hamnar långt ner på listan. Jag föreslår att du utmanar dig själv i att upptäcka 'nya smaker' kanske prova något beskt i vattnet?
Nåt som jag gillar är timjan i vatten eller som te.
Det där är väl inte på något sätt bevisat?
Jag går då inte upp i vikt av vare sig sukrin eller coca cola zero som jag dricker ibland…
nej det stämmer inte alls för alla, min man dricker soda streamers cola light eller andra lightdrycker nästan varje dag och han går stadigt neråt. Att det inte är nyttigt är en helt annan femma. Men det finns ju inte säkra BEVIS för det heller. Att det dödar myror tycker jag inte bevisar farligheten för människor ett enda dugg.

Jag tror inte alls på att aspartam är farligt men om det påverkar vikten vet jag inte. Jag dricker några glas i veckan med funlight och blir inte sugen av det…
Har även hermasetas i kaffet… förföker dock dra ner.
#6 Ramlösa innehåller ju fluor, vilket är minst lika farligt som syntetiska sötningsmedel. Om man ska köpa mineralvatten är Loka, som inte innehåller giftigt fluor, att föredra.