hungrig hela tiden!
undrar lite vad man kan göra för att minska hungern? Jag har precis kickat igång me lchf men ja e hungrig hela tiden (inte bara nu utan jag har alltid varit så) så nu undrar jag hur jag ska undvika att småäta men slippa vara hungrig? jag är hungrig/sugen så in i helvete o det är knappt en timme sedan ja åt fruksot 2,5 dl fil med linfrön.
eller är det så simpelt att jag ska äta igen nu?
Många som jag pratat med är alltid konstant hungrig första veckorna med LCHF, även jag var det. Jag åt konstant men gick ändå ned i vikt. Efter ett par veckor styrde det upp sig, kanske vid 3-veckorsgränsen som är svår för många att passera. Vid det laget kan man vara väldigt less kosten men vecka 4 så lättar det igen.
/Gluggen

Det är vanligt i början och brukar gå över så småningom. Det är bara att käka på och se till att äta mycket fett - byt gärna ut filen mot turkisk yoghurt som är fetare och mättar längre!

Ät mer till frukost, kära du!!!!!
Ägg, fet ost och smör. Fetta upp filen med lite grädde. Är du fortfarande hungrig efter det så ät lite till.
Här käkar vi tills vi är mätta, belåtna och glada. Och då står vi oss kanon fram till lunch! Skulle vi mot förmodan inte göra det smaskar vi i oss en skiva ost eller två.
Vi, säger jag. Borde ha bättre förstånd än att tala för mer än mig själv!
Pröva med lite mer mat ex stekt ägg i smör eller bär med grädde till. Ät när du är hungrig tills du är nästan mätt och van vid kosten. Skriv gärna upp första tiden att du kommer in i en vana.

nu kastar ja i mig lite turkisk yougurt med grädde
får se hur länge ja håller mig nu… känner att ja e kvar i light tnkandet med fibrer varierande kost osv a la tallriksmodellen :-D
jag åt jättemycket första tiden men sen minskade jag automatiskt på portionerna, grädde o fett är bra mot sug så snåla inte på fettet. jag var jämt hugrig o sugen förut men nu är jag det nästan aldrig. för mig så tog några månader att lära mig lyssna på kroppen. om jag äter dåligt på dan m lite fett så blir jag hugrigare mot kvällen. den bästa frukosten tycker jag är äggröra o bacon, det står man sig länge på :)
om jag har ätit nåt kolhydratrikt så kommer oxå suget efteråt som ett brev på posten.
ta d lungt bara o lycka till!

Känner igen mig, så var det också för mig i början. Nu äter jag frukost kl. 8 och kommer på vid 16-tiden att jag inte ätit något mer på hela dagen, utan att vara hungrig! Håller med de andra, mera fett!

jag känner lite att jag riskerar att äta för mycket. slafsat i mig 1 dl ty med grädde nu men är fortfarande sugen… detr vattnas i munnen och jag vill ha mer, men jag är inte egentligen hungrig… tror jag… 

skulle det vara en bra idé att göra en frukostdrink på turkisk yougurt grädde ett ägg?

Du ska inte slafsa i dig!
Du ska njuta av varje tugga och bry dig inte om att mäta upp det du ska äta. Häll upp direkt i en skål och sitt i lugn och ro och mumsa i dig. Skulle du bli mätt innan maten är slut så är ju inte det hela världen!
Smält smör, blanda i ägg under vispning tillsätt hett vatten. Vispa eller mixa hela tiden. Det blir ägg mjölk.Resept finns här någonstans eller ta av högt.
Sen kan du pröva med olika smaker i. ex kakao -vanilj -ev sötning. Kanel+
Pröva dig fram men ta mycket smör.

Eller byt ännu hellre till mer animaliskt även på morgonkvisten
Det skulle förvåna mig mycket om du är hungrig innan lunch på en redig ägg och bacon frukost 

dufva du skulle bli förvånad vad min hunger kan ställa till med 
lottalis jag slafsar definitivt inte i mig men jag är galet hungrig… men kanske beror d på att ja just nu är uttråkad… gör något annat ett tag och ser om jag glömmer bort maten…

Jag tror också det är bättre att äta mer kött och ägg och inte fullt så mycket mejeriprodukter.
#annica80
Jag tror inte du slafsar i dig mat gör det inte själv heller .
Att sitta här och läsa gör definitivt att man glömmer att äta också allt annat man planerat in. Jättesvårt att dra sig härifrån.

ja har märkt det! och definitivt eftersom det finns MASSOR att läsa om lchf 
funderar på om ja kanske ska träna men.. jag tar det sen…
Om du är hungrig så är det helt normalt. Kroppen vet vad den vill ha så lite på den. Dock i detta stadiet ska du vara lite försiktig med kolhydraterna i mejeriprodukterna (å bär och nötter etc) - dessa kan trigga sug. När du är i en hungrig period, så kör hårt på protein och ffa fett. Några skivor bacon stekes i 50g smör och sedan gör du äggröra på 2 ägg i allt stekflott. På detta sätt får kroppen det den vill ha + att den hungrig=jobbiga perioden snabbt går över.
Jag har märkt att jag hamnar i denna period när jag får mens. Jag hade oxå denna hunger när jag började på lchf och därför gick jag upp 2 kg eftersom jag antagligen åt för mycket mejeriprodukter.

mer animaliskt med andra ord… funkar skinka och äggröra med smör?
Du får prova dig fram å kolla vad som funkar för dig. Vi är alla unika och får olika resultat men jag tycker det är ett bra förslag.
Skinka, äggröra med smör låter alldeles utmärkt! Vill också understryka det någon redan nämnt, att suget kommer av kolhydrater och botas med fett. I fil och youghurt har du en hel del kolhydrater, så om du kan byta frukostmål, så är det en perfekt start på dagen!

Jag vill slå ett slag för mer protein till frukost.. youghurt är ju mest vatten trots allt.. altså gör som de flesta gjorde i början ägg o bacon.. numera äter jag inte så mycket bacon.. då mera färskt fläsk.. både fett o protein!
Rester från midagen gär aldeles utmärkt att äta till fukost.. för mig är frukosten den viktigaste måltiden på dan.. är den rejäl så äter jag bara lite vid efterföljande måltider och hunger hålls i schack!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Men jag blir mättare än någonsin på turkisk yoghurt med grädde i ganska liten mängd. Tar jag bacon och ägg måste jag äta så mycket mer för att bli mätt. Så fungerar det för mig!

alla har ju inte all tid i världen för att göra frukost.. finns det något sätt att göra alla dessa animaliska frukostar dagen före? idag när jag är "arbetslös" funkar det men sen då?

Midagsrester som man micrar borde väl duga?
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Hej Annica, du kan ju alltid förbereda kvällen innan.
Färsbiffar är enkla att göra, jag använder bara färsen, andra har i både ägg och grädde i smeten. Stek på dem i en panna och kör klart dem i ugnen 175 grader 20-25 minuter.
Jag brukar göra ett tiotal biffar på c:a 150g styck.
Kycklingfileér är också utmärkta att tillaga på samma sätt, man kan även vispa ihop en smaksatt creme fraiche som man häller över fileérna och gräddar i ugnen.
Fisk i alla former, jag föredrar stekt fisk, ugnen används mycket här :)
Jag förordar matiga frukostar, att försöka klara mig på några deciliter fil som du skrev om i ditt första inlägg skulle jag aldrig stå mig på. Som någon nämnde tidigare, ät dig rejält mätt och glöm inte att glömma kaloriräkningen.
Så mitt lilla matiga råd är att äta något av kött, fågel, fisk till frukost, tillsammans med ägg, smör (gör kryddsmör för variation tex) och majonnäs, eller gör en röra på majonnäs och något gott som tex tonfisk.
Bra stapelvaror att ha hemma enligt mitt tycke:
Kött, fågel, fisk. Smör, bregott, majonnäs, ägg, feta ostar som gräddost och brie har funkat bra för mig. Jag har dock skurit ner kraftigt på flytande mjölkprodukter och min uppsvällda mage har gett med sig efter det.
Så mao, middag 3 ggr om dagen har funkat jättebra för mig, prova gärna i några veckor jag tror du kommer vara både mättare och smärtare efter några månader 
OBS! Finns risk för matidétorka med denna kost och bara för att den funkat bra på mig så kanske den inte passar alla.
Lycka till Annica!

Jag märker med LCHF att jag inte behöver äta regelbundet. Jag kan dra i mig två paket bacon i ett svep till frukost och sen skippa lunchen totalt. Eller också skippa frukosten helt. När jag väl är inne i fettdriften blir jag inte hungrig överhuvudtaget, men så fort jag förfaller med någon form av kolhydrater kommer hungern på en gång.

hemma idag har jag fil 3% turkiskt youghurt 10 % grädde 40% philadephia (den högsta fetthalen ja hitta) keso gamla flora vad heter den nu,,…. margarin? bra start eller totalt fel?
Flora är fel. Byt ut mot riktigt smör eller möjligtvis Bregott.
Och jag kan mest instämma i vad som redan sagts, ät riktig mat till frukost. Fixera dig inte vid det moderna påfundet att frukostar skall vara en speciell typ av mat eller bestå av mejerier.

Jag tror Flora heter milda numera.
Annica80, många har baserat sitt ätande på fil och andra mjölkprodukter och har svårt att ändra på det. Min erfarenhet är att det ger förfärligt sug, så du bör minimera detta och istället äta feta saker som ger den goda mättnaden.
Det finns många sätt att göra detta snabbt. Har du en mikro lägger du 2-3 ägg i en skål och vispar med lite salt. In i mikron 40-60 sekunder och så vispar du igen. Och så in i mikron 40-60 sekunder till, eller tills det är klart. På med en klick med smör eller bregott och ät. Man kan också dofta över kanel.
Det tar inte lång tid och är värt besväret, för du blir smällmätt.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
Fil 3% har hög halt kolhydrater och mjölksockret ger sug. Turkisk youghurt är definitivt ett bättre val, men eftersom du är hungrig ofta, så är det nog mjölkprodukterna som skapar suget och det är bäst att avstå även från turkisk youghurt nu i början, tills du hittar balansen i kosten.
makrill i tomatsås, kalla ägg med majonäs 

#23 Frukost i förväg. Äggmjölk står sig snällt i kylen över natten. Skaka eller rör och värm eller häll i kaffe.
Annars brukar jag koka ägg kvällen innan
Fabricati diem, pvnc!
#23 Kallt kött kan man använda som smörgåsar, en stek som kan stå i kylen flera dar. 
Jag skulle aldrig bli mätt på fil eller yogurt, det äter jag som ev. efterätt eller liknande.
Fett kött är det som brukar mätta bäst, för mig iallafall.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!