Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettoff-topic-ot
Läst 2789 ggr
Marylojs
0

LowCarb för husdjur!!

Hej! Jag har hittat ett nytt foder som verkar högst intressant. Det håller på att lanseras i Sverige nu, en kompis snokade reda på återförsäljaren och har redan beställt en säck. Tydligen ska de ha stor lansering på Stora Stockholm (hundutställning) i december. Jag funderar på att prova, helt klart…
http://www.acana.cz/orijen/about/

Margareta
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Låter spännande.
Vi räknade på hundmat för ett tag sen och min mans ledarhund (labbe) fick byta från RoyalCanin till Eukanuba eftersom det var betydligt högre protein/fett och lägre kolhydratvärden…

Numer pensionär i Nynäshamn

Marylojs
0

Gud vad söööööt! Jag har tidigare gett färskfoder, men gav upp det. Det funkade hur bra som helst, och vovven älskade det (han är riktigt kräsen), men med min minimala frys var det bara inte hållbart. Nu ger jag RC, det enda torrfoder hittills som han äter. Ska bli spännande att prova det här nya.

Chocolate
0

Vår förra hund hade stora hudproblem och tillslut var det bara Eukanuba som hjälpte. Hudutslagen försvann och pälsen blänkte. Men reflekterade inte då på vad den innehöll, bara på att vi blivit rekommenderade den och att den hjälpte. Fast dyr var den. Vår nuvarande hund har aldrig haft sådana problem och därför fått ett billigare foder, men antagligen inte lika bra, har inte funderat över detta förren nu när ni skrev om det.

Airam1
0

Jag har kört Eukanuba till mina katter i flera år. Dels för att deras hud och päls blev så välmående och dels för att det blir så lite skräp i kattlådan…

Margareta
0

Våra katter får en massa olika foder eftersom de är så kräsna, jag har svårt att hålla vikten uppe på dem. De äter Eukanuba, Hill´s och Royal Canin + lite blöt mat…

Numer pensionär i Nynäshamn

navarro
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min krasna lilla vovve alskar svinkammen, som jag gjorde idag, det var lite vita broskomraden, som jag skar upp till honom. Annars ater han varken Royal Canin eller Eukanuba, han gillar bara det billigaste fodret som butiken har. Sa han far detta samt kycklinglar, kycklinlever, lammlungor etc. Sakert skammer vi bort honom, men nu har vi slutat med choklad, som han fick en liten bit varje dag forut, ungefar 1/10-dels bit, men tydligen ar det farligt for hundar. Apropa djur, vill jag tipsa alla som har hastar och som gar ute och kanske far hudakommor. Jag hade ett sto, for 10 ar sedan, fran fol till 10 ar, da vi slappte henne till en grupp hastar och dar hon mar battre. Har i Spanien, har man oftast hastarna ensamma, med sma fonster och valdigt olikt Sverige. Vi bytte bostadsort 6 ggr for att hitta ett stall dar man kunde lita pa att de skottes, det ar ju sa nar man inte har egen mark.Jag blev avkastad och sangliggande ett par manader och sambon tyckte att det var dags att tanka pa mig ocksa och inte bara pa hasten.  Tillbaka till tipset, pa ett stall i Fuengirola tog agaren in en daligt skott hast, som han haft ute med knapp tillsyn och den sag bedrovlig ut med stora sar. Inget hjalpte trots veterinarbesok. Jag gav honom min ringblommesalva, som jag gjorde pa ister och ringblommor, som man kokar upp och sen later dra till nasta dag. Hasten blev som ny. Ringblommor ar ju valdigt bra for manniskor ocksa bade inuti och utanpa. Bif. foto nar Milu, min lilla hund vill ha vatten och dricker ur min hand, for det fanns ingen skal, efter att ha jagat ivag en "vildkatt" och kommit ut i ogras med taggiga blomstallningar, sa hela han ar full pa hela kroppen och vi overvager att klippa honom, men det ar ju inte arstid for detta just nu. Han ar sa otalig och skriker hogt, for hela palsen ar trassig med dessa taggiga hemska saker.

Mymlan
0

Synd det stod bara på engelska.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Nefertari
0

Vad lustigt, jag skrev just och frågade om LCHF till hundar. Jag ska satsa på att ge Ramses egenlagad LCHF nu!

Ramses kastrerades som unghund och gick upp massor i vikt på kost tid. Han blev ordinerad lightfoder och har stått på det i åratal. Resultat: hudproblem, öroninfektioner, magproblem och massor med småkrämpor.

Ungefär samtidigt som jag själv började med LCHF rekommenderade min veterinär foderbyte till Specifics Eicosa, ett foder som är outstanding på hudhundar och som innehåller *trumvirvel* mer fett och mindre kolhydrater. Vi fick en ny hund när vi började med det fodret och samtidigt fick vi ett stort hål i plånboken, det kostar oss närmare 1000-lappen i månaden. (Vi pratar om Ramses den Store = mycket mat ska han ha.)

I kväll har jag kokat ihop hackad lever och späck och det får bli nya dieten ett tag framåt. Plus annat smått och gått, som ägg. Räknar med att foderkostnaden halveras, förutom att jycken ska bli frisk, glad och inte minst - mätt!

matson
0

det finns en kostmodell som kallas B.A.R.S.   för hundar  som enligt hörsägen i princip är lchf.jag kan inte så mycket om hunduppfödning men va jag förstår så behandlar man med stor framgång hundar med olika allergier och infektioner med denna kost-modell….allt enligt en kvinnlig bekant..

matson
0

ojdå ett litet tryckfel B.A.R.F. skulle det vara….

Gittan-Xyz
0
dufva
0

Tidigare tråd i ämnet

www.kolhydrater.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=f7c26e51-f8aa-4a57-a9b8-71125c464d10 " rel="noopener noreferrer" target="_blank">LC till jyckar

Marylojs
0

#11 Är det BARF du är intresserad av? Ta en titt på www.jipotimas.se i sådana fall, de har massvis med info om det.