Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 18727 ggr
My67
30

Frukt

Hej!

Är sån jätte "torsk" på frukt. & och då på allt frukt!

Men hur mycket vågar jag äta? Typ som vatten melon, lr körsbär.

Vilka frukter är bäst?

Likaså grönsaker. Har läst någonstans att man ska bara äta såna grönsaker som växer ovan jorden.

Men morötter och lök ex?

MdM-Cernita
0

Jag älskar oxå frukt och när jag började med Lchf åt jag en om dagen men nu har jag skippat det helt

Här kan du kolla på Finelli hur mucket kolhydrater olika frukter innehåller.

Hur mycket frukt du kan/vill äta beror på vad du vill uppnå och hur fort. En del kan smaska frukt och må bra andra inte.

Morötter och lök är ju undrejordsgrönsaker. Beroende på vad man tillåter sej kan man äta lite morötter och lök som krydda, men purjolök har mindre kolisar och mer andra näringsämnen.

Så om man vill hålla nere kolisarna kan man dra ner på andra kolhydratrika råvaror, äta lite eller låta bli.

My67
0

Super tack för tipset.

Tycker om både röd & gul lök, men sen jag har börjat med LCHF så har jag gått över helt till purjon.

Det är gott i sallader & i matlagning så det funkar!

NomNom
1

Oh, jag såg precis att vattenmelon inte alls är så farligt! 7,1 g/100 , iallafall inte för mig som ligger på ca 40-50 g om dagen. Så härligt, jag älskar vattenmelon! …fast tänk om jag inte gör det i sommar…meh, jag kanske tycker att det är för sött? Ah, den som lever får se. =)

lizaohman
0

Bär är generellt bättre än frukt. Hallon kommer till och med ner i max 5% kolhydrater!

Aniara4
2

Frukt är godis.

[ngupa]
0

fast bättre än godis, mindre E o dylika ting Oskyldig

Aniara4
0

#6 Du menar "bättre än annat godis"?

MdM-Cernita
0

Glad

[ngupa]
0

#7 Självklart menar jag det! Glad

NomNom
0

Jag kan förstå att många kan rygga undan för LCHF när de får så hårda svar  kan få här ibland. Ja, frukt är väl godis men det behöver inte betyda att all frukt är ett mindre brott, speciellt inte när någon ny kommer med undringar. Som sagt, jag har fått lära mig här att livsmedel som ligger under 5g/100 kan man i typ äta fritt av då kan det omöjligt vara så fruktansvärt att ta en skiva vattenmelon tex som ligger på 7,1/100 g. Vi äter inte alla UFO.

MdM-Cernita
0

Men det är klart att alla gör sina egna bedömningar av vad de kan/vill äta. Somliga äter frukt andra godis med eller utan socker.

Försöker läsa vad det är du tycker är fördömande i texterna ovan, men jag kan inte se vad det är.

Hoppas att du hittar din egen väg inom Lchf.

My67
0

ja… frukt är godis! & grönsaker oxå! Men en saftig vatten melon är väl ingen som kan motstå… Det jag fasar för är nog jordgubbs säsongen. Har alltid käkat frukt som sagt var -även som barn ist för godis & allt annat typ chips, ostbågar, jordnötter. Mina föräldrar skrattar åt mig idag. Alla andra ungar ville ju ha lördags godis & jag var super nöjd med russin!

Vissa dagar har jag bara käkat frukt för att jag kände för det. Tyvärr så delar inte min man "mitt frukt liv".. Fast sen vi har börjat med lchf så har även han blivit sugen på typ en riktig mogen persika & ja… vatten melon!

Pasi
0

#12 Jag tycker både frukt och grönsaker blivit godare efter kostbytet…smaklökarna är känsligare.

lite melon är knappast hela världen, fast det beror på hur känslig man är och hur stor bit man tar.
Jag tror egentligen att melon ÄR ett bär, om man nu tycker det legaliserar intag.Flört

[Pennylane1]
0

haha

-Jag förstår inte att jag inte går ner mer, det enda jag fuskar med är att jag äter fyra fem bär i vispgrädde …

-Vilka bär tar du då?

-Vattenmelon…

Zepp
1

Här har ni en tabell.. klicka på kolhydrater så ser ni vad som är minst i!!

http://www.hertzmanfrukt.se/html/naring.html#

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

NomNom
1

# 11 jag har hittat min egen väg för länge sedan, jag äter inte frukt, det jag reagerade på var att trådskaparen (som är ny inom LCHF vilket jag inte kan påstå att jag är) ställde ärliga frågor om vilken frukt som var bäst, hur mycket hon kunde äta osv. Då tyckte jag inte riktigt att "frukt är godis" hjälpte trådskaparen så mycket.

haneit
0

Och dessutom så är det ren och skär lögn att frukt är godis… Frukt är frukt! Flört 

Eller ska vi börja komma med andra absurda påståenden också, som t.ex. att bönor är kött, eftersom de innehåller protein?

Muskrat
0

Om bär är okay, men frukt inte är det.. så har jag en liten fråga som jag aldrig ställt mig innan… vad är skillnaden på en frukt, och ett bär? och hur vet man vad som är vad? =)

mikaelj
0

Bäret är mindre.

Pasi
0

Bär är en typ av frukt med fröna huller om buller i en blöt massa. Mao är bär frukt(!)Skrattande…..ex blåbär, nypon, melon, tomat, gurka.

Hallon, björnbär är inte bär då de bara har ett frö i varje frukt.

Zepp
0

Skillnaden mellan bär o frukt är egentligen inte så tydlig som man kan tro.. utan vad det handlar om i LCHF-samanhang är att det skiljer på sockerhalt och näringsinnehåll!!

Man får inte förlora sig i ett botaniskt resonemang;

"Bär är i botanisk mening mångfröiga äkta frukter inom undergruppen saftiga frukter. I dagligt tal ges ordet "bär" normalt en betydelse som samlar allehanda små ätbara växtdelar, även om de botaniskt sett inte är bär."

http://sv.wikipedia.org/wiki/B%C3%A4r_(botanik

"Bär är, ur ett vardagligt matperspektiv, saftiga frukter som är små - ungefär så små att man kan stoppa många av dem i munnen på en gång."

http://sv.wikipedia.org/wiki/B%C3%A4r_(mat

I LCHF-samanhang handlar bärens vara eller icke vara just om, ursprunglig föda och om näring samt kolhydratinnehåll!

Sen så handlar det oxå om samanhang.. frukt äts som regel ofta i ganska stora kvantiteter.. medans bär ofta äts i ganska små kvantiteter.. ofta som smaksättare i efterätter!

Och pratar man om vilda eller ganska lågförädlade bär så får man en ganska hög halt vitaminer, mineraler och antioxidanter per mängd kolhydrater varför även de som vill kolhydratreducera kan unna sig lite bär emellanaåt!

Annars så skulle det räcka med att vi säger ät bara sådant med lite kolhydrater.. men då kommer nästa fråga som ett brev på posten.. vilka födoämnen är det då???

Det är med andra ord det samma som med rotfrukter, (underjordsgrönsaker??).. det finns rotfrukter med lågt kolhydratinnehåll oxå.. men vid en snabb fråga så krävs som regel ett kort o snabbt svar.. "ät ovanjordsgrönsaker och lite bär så blir det nog bra"!

Efter ett tag så har de flesta lärt sig att undvika de värsta sockerbomberna och hittat nya bär och grönsaker som ersättning för de tidigare!!

Det finns även tabeller, så man kan lära sig!!

http://www.hertzmanfrukt.se/html/naring.html#

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Andina
1

#20 - vad är då Hallon och Björnbär? Nötter?
(Om jag missast att info om detta finns i tråden så ber jag om ursäkt…)

* * *

Edit: Ah… ser att jag måste läsa igenom länkarna ovan för att få ett bättre grepp… Stenfrukt… skenfrukt…. mycket att lära…

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Pasi
0

zepp - Det är ingen skillnad mellan bär och frukt eftersom bär är frukt.
Vad är det för skillnad mellan människa och däggdjur?Flört

Andina
0

… ja… somliga anser ju att vi människor inte är djur alls….

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Jennix
0

Om man kan eller bör äta frukt, bär och för den delen annat också, har med hur man själv reagerar att göra. Det finns inga hårda regler, man måste testa själv och det beror också på VARFÖR man äter LCHF, vad man vil uppnå.

Vill man gå ner i vikt och se resultat direkt så är det smartast att ta bort allt som är sött, både frukt och bär totalt.

Vill man äta mer långsiktigt kanske man vill äta t.ex. lite hallon nån gång ibland.

Har man ont i magen kan det vara värt att ta bort frukten, jag själv reagerar negativt på frukt.

Men det är som sagt var olika för olika människor, och därför får man också olika åsitker och råd från alla håll. Skrattande

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!