Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 1038 ggr
sarwen
0

kolisar i valnötter

Jag vet att livsmedelsverket inte står så där överdrivet högt i kurs här ;-)… men nu handlar det egentligen inte om dem utan om mina valnötter.

På påsen står det 3,5 % kolisar, på fineli 3,3% och på SLV 13%. Hur kan det skilja så mycket? Det blir ju ändå rätt stor skillnad om man moffar i sig ett par nävar…

lizaohman
0

Hm, SLV räknar med skalet?

sarwen
0

Bra förslag, haha, jag vet inte vad eller hur de räknar… Skalet kanske inte är digererbart och därför saknas på fineli…

Nu är de ju kända för att dra sina egna slutsatser av vetenskapliga resultat, så vad ska man vänta sig…

lizaohman
0

:D

Aliki
0

Jag har inte ätit speciellt mycket nötter sedan feb.-09…men nu är det totalstopp. 

Dock, om jag skulle vilja kolla kolhydratsinnehållet i någon frukt eller grönsak har jag denna lista liggande under "favoriter".

Tror Zepp har lagt ut den i någon tråd….så jag får lita på att den stämmer

nobban7
0

Har sett från 3,5 till 13 från olika leverantörer också.

Ping
0

Kolla innehållet igen! Jg har upptäckt att det allt oftare anges innehåll "per serving" dvs 30 gram eller motsvarande en portion, och då ser ju alla värden bra och låga ut. Jag har börjat be personalen på olika affärer läsa upp innehållet för mig, som en ren demonstration eftersom texten är så yttepytteliten (dvs inte meningen att läsas)

Ha en bra dag!

Glad

[Pennylane1]
0

man kan inte ta en lista och "lita på att den stämmer"! Det är medelvärden i tabellerna.  Man får ta värdet från den enskilda produktens förpackning (där det finns)  för det varierar väldigt beroende på vilken sort det är, eller hur söta tex hallonen är i just den skörden eller så.  Det är nog inte så (tyvärr) att procucenterna (oftast iallafall) skriver fel utan de har koll på vad som gäller i just deras produkt. Sen KAN det bli fel också.

Vissa livsmedel verkar "stabila" och det anges ungefär samma överallt medan vissa varierar väldigt mycket.

lucid
0

på coop säljs dessa påsar med valnötter som endast innehåller 3g kolhydrater/100g

http://www.nottefabrikken.no/default.asp?fid=1273

nimh
0

Fast jag kollade på Den Lille Nøttefabrikens påsar med valnötter senast idag, och på dem stod det 9,5 g kh/100 g… däremot har jag sett ICA-valnötter med 3 g kh/100 g.

lucid
0

#9 Har också märkt det, men tittar man på de större påsarna har de 3g, undra vilket som är rätt? Ska ta en extra titt nästa gång om det bara är kolhydraterna i innehållet som är annorlunda.

storost
0

Jag har kollat och jämfört med en tysk näringstabell. Där står 10.5 gram kolhydrater för valnötter.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

earle
0

Har funderat i samma banor som #5, 9 och 10. Är det kanske som #2 säger? Fast jag kan ju undra hur detta otroligt lätta och tunna skal skulle kunna uppta en såpass stor andel, och mängd, kolhydrater (digererbara eller ej).

Stör mig hur som helst på såpass divergerande uppgifter. Samma sak med cocosflingor: sanslös skillnad mellan ICA's I love Eco och övriga (förstnämnda uppges ligga superlågt i kh: 1,5g/100g).

Luktar slarv/godtycke/nonchalans och det gillar jag inte!

Walnewra
0

Det ekologiska Cocosflingorna som ICA har ÄR Felmärkta…vi var några som mailade och frågade om det för ca 1 månad sedan, och vi fick då svar om att dessa var felmärkta…

earle
0

#13: Intressant, och det förvånar mig inte. Slarvigt av dem!!

Nå, fick ni besked om den verkliga kh-halten - eller skulle de "återkomma i ärendet"?

mumin61
0

Tänk om alla LCHF:are skulle maila så fort nån hittar såna fel, då skulle de kanske bli lite mer noga när de ska märka upp sina varor. De tror nog inte att nån bryr sej om innehållet i maten, men om de fick fullt med mail kanske de tänker om. Tyvärr vet jag inte hur man mailar (teknisk idiot) Men jag kanske kan lära mej.

Det här hör ju inte till denna tråden iof, men jag blir så sur när de inte skriver ut kolhydrater på förpackningarna men alltid fetthalten. Det skulle man maila om oxå.

Walnewra
0

#14 det svaret vi fick var att det hade ingen större skillnad i Kh från det "normala"…Frågan var hur det kommer sig att det är så stor skillnad på kolhydraterna på den ekologiska och den "vanliga" kokosflingan…

Bifogar utdrag från mailet jag fick..

Hej!

Tack för att du har hört av dig till oss.

Mängden kolhydrater på den kokosen skiljer sig inte år så mycket som vi gör gällande på förpackningarna. Någonstans har vi gjort en miss vad gäller mängden kolhydrater. Vi kommer därför att se över deklarationen på förpackningarna.

Du är alltid välkommen att höra av dig till oss. Vi hjälper gärna till!

Med vänlig hälsning
  ICA Kundkontakt

earle
0

Okej, tack för svaret. Nu kommer jag kanske ändå att köpa flingorna även i fortsättningen, de är ju ekologiska och inte sämre än andra åtminstone. Men men…några särskilda glädjeskutt mht kolhydrathalten finns det uppenbarligen ingen anledning att ta…