Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 4776 ggr
Lotte
0

God bearnaissås!

Mmm! Hittade en för mig ny bearnaissås när jag handlade idag. "Eriks bearnaise av Erik Lallerstedt".

Kollade snabbt (blundade för E:na) men den är bra med tanke på fett och kolhydrater!  Fett 85.7 g/100 och kh 0,5/100 g. Bra tycker jag.)

Och den var god också!

andreas0
0

#0, Vad är den gjord på för fett? Är det riktigt smör, eller något substitut?

LenaKa
0
arosmannen
0

Annars kan man kan ju göra E-fri bearnaisesås hemma Skrattande

LenaKa
0

#3 Ja, det är inte så svårt som man kanske kan tro. Men min blir så "tam" i smaken. Vet inte riktigt vilka kryddor som fattas. Tyvärr har man ju sedan tidigare vant sig vid färdig Bea och den kryllar väl av smakförstärkare…. jag har tesxtat flera recept.

kanske någon har tips på E-fri kryddig bea?

[Pennylane1]
0

Lohmanders har väl ansetts bäst eller hyfsat bra? Tror iaf att den inte innehåller smörarom som inte ska vara bra alls? Den finns i flera alternativ  starkare , kryddigare osv.

[Pennylane1]
0

det var ju inte riktigt! SSmörarom står sist i deklarationen i deras såser så det finns alltså

andreas0
0

Om inte annat så borde man väl kunna göra en fuskversion av bea, om man inte orkar göra den riktiga? Smält smör, i med lite riven lök, peppar, dragonkrydda och en skvätt grädde, låt det koka i en stund.

Jag har inte testat, men det borde väl smaka rätt likt bea?

earle
0

Är lite sugen på att testa Lohmanders, men det retar mig att näringsvärdet inte står angivet på burken. Ungefär lika störigt som charkuteriföretagen som anger korvens fetthalt, men struntar i att nämna kolhydraterna… Rynkar på näsan

fenixthebasketcase
0

Var det inte någon som skrev innan att kolhydraterna för lohmaders bea var 2g/100g?

Camilla1972
0

Jag gör egen bea hemma, kanske lite förenklad men den duger till mig.

Äggulor, jag brukar ta en pp, någon mer om jag gör mycket

lite vinäger, vispa över vattenbad tillsätt

Smör, sisådär 50g per ägg, jag brukar inte smälta smöret utan tar en klick i taget och låter smälta i äggsmeten under vispning, då skär den sig inte så lätt, men håll koll på värmen.Tungan ute

När äggsmeten är färdigblandad häll i dragon, salt och peppar.

Smaka av

fenixthebasketcase
0

Ta en pp? Hur mycket är det? :P

Camilla1972
0

pp= per person

fenixthebasketcase
0

Aha! *döööh* :P

pyre-lena
0
[Pennylane1]
0

tips! Tryck på länken i mitten av raden ovanför där man skriver inlägget så kan man klistra in adressen där och skriva en text som då blir klickbar och öppnas i en annan flik!

[Pennylane1]
0
pyre-lena
0

Tack Pennylane1!!!

Man lär sig något nytt varje dag Skrattande

[Pennylane1]
0

Ja det gör man! visst är det härligt! Cool

earle
0

Tack för länken, pyre-lena! 2,4 g kh faller helt klart inom det godkända för min del. Ska testa den nästa gång!

Förresten så kan jag rekommendera Rydbergs nya delikatess-béarnaiser. Har handlat dem på ICA Maxi och hittills har jag sett tre olika: "vanlig" béa, chilibéa (med bra sting!) och tryffelbéa. Har inte siffrorna i huvudet just nu, men såserna har ett väldigt lågt kh-innehåll kombinerat med en generöst tilltagen fetthalt (alltså ungefär som Lallerstedts såser). En rekommendation: servera såserna ovärmda. Jag har testat både värmd och ovärmd version och den senare vann klart, tycker jag.

arosmannen
0

Jag tycker också att bea oavsett hur den är gjord ska serveras kall! :)

MdM-Cernita
0

Mmmm kall eller möjligen ljum till kött på vintern.

Ann57
0

Eftersom jag läser mycket har jag köpt Annika och Airams kokbok och Sten Sture Skaldernmans nya kokbok oxå. Där finns fungerande recept på trevliga såser som man kan krydda efter smak. Det kan vara lätt att glömma något så enkelt som salt och peppar till bean.

evacarina
0

#0 Jag har också fallit för Lallerstedts beasås. Försöker hålla mig ifrån E-nummer men här gör jag faktiskt ett undantag.

Underbart kryddig o god, och äts med fördel kall. Vi brukar för det mesta göra egen, men nu finns det alltid en Lallerstedts i kylen Tungan ute

ToFat
0

#19 Rydbergs delikatess bea!!!!

Den är underbart god!!! Tror den innehåller 0.4 kol/100g eller något sådant, och mycket fett. Går att äta med sked nästintill..Har för mig den inte innehåller smöraromer, därför jag provade den. Nu har den kommit i storpack, bra eftersom den går åt så fort annars…Den är verkligen min räddare i nöden. när livet känns hårt, då äter jag bearnäsås. Rydbergs då. Delikatess (den vanliga innehöll många kolhydrater)

fenixthebasketcase
0

Men innehåller inte rydbergs mjölk? Jag är sån där laktosfjant. :P

ToFat
0

Rydbergs Gourme:

Gourmet sauce Bearnaise

Ingredienser:

Vegetabilisk olja, vatten, äggula, vinäger, salt, kryddmix (maltvinäger, ättika, melass, socker, salt, ansjovis, tamarind, lök, vitlök, kryddor, arom), aromer, färg (E160a), maltodextrin, konserveringsmedel (E211, E202), örtkryddor, surhetsreglerande medel (E330).

Näringsvärde per 100g:

Proteinhalt

1,0 g

Kolhydrathalt

0,3 g

Fetthalt

77g

Energivärde

2900 kJ/680 kcal

Allergiinformation:

Ägg

X

Baljväxter

X

Fisk/Skaldjur

X

Gluten

-

Laktos

-

Mjölkprotein

-

LenaKa
0

En enkel och god sås - som inte är bea- är att smula ner Kvibille grönmögelost i vispgrädde…koka ihop en stund… ev kan man ta i lite ekologisk grillkrydda. Mums till grillat.

fenixthebasketcase
0

Aha, men det skulle man väl kunna äta. :) synd att det är både melass och socker i :S

earle
0

Sånt här utgör nog lite av en skiljelinje mellan ortodoxa och mer liberala lchf:are. Jag personligen orkar inte vara striktare än att jag huvudsakligen fokuserar på kh-mängden i det jag äter. Så visst slinker det ner ett och annat som just melass, socker, maltodextrin, E-nummer etc. Jag vet att det inte är helt optimalt, men tänk så mycket bättre man ändå äter jämfört med de flesta andra medelsvenssons.

Och skulle jag vara vansinnesstrikt, så är risken stor att jag gav upp efter ett tag. Och kanske blev sockerätare på riktigt igen. Men man är ju så olika…och jag vet att en del måste vara stenhårt disciplinerade ett bra tag för att komma från metabolt syndrom och envis insulinresistens. Jag är tacksam för att jag har kunnat vara lite mildare mot mig själv…

Lotte
0

# 29 Jag är nog också för det mesta som dig.. att det slinker ner lite halvfabrikat mellan varven. Känner ibland att det kan vara skönt med att bara öppna t ex då en burk bearnaissås, istället för att göra den. Även(!) om jag nu i och för sig köpt mig en kruka färsk dragon, så jag ska faktiskt försöka mig på att göra en egen också.) Beundrar däremot de som kan vara så duktiga i köket att man gör allt från grunden med alla ingredienser helt (så gott det nu går) rena. Och älskar att få tips från alla de duktiga kockarna!

fenixthebasketcase
0

Tycker det är bra att du kunnat vara lite mildare mot dig själv. Jag har massa problem med magen och vågar inte äta socker pga den anledning, men hade jag kunnat fuska, hade jag utan tvekan gjort det lite då och då. ;)

MdM-Cernita
0

Japp så är det för mej oxå, min kropp är en strikt kolhydrat-polis vill inte veta avkolisar punkt slut. Så när jag själv är frisinnad och tillåtande så har kroppen nolltolerans.

lucid
0

#0 verkar ju riktgt bra, var hittar man denna?

UBCL
0

Tam hemlagad bea!?

Jag experimenterar med olika sorters vinäger: vitvins-, rödvins-, dragonvinäger och gärna balsamvinäger. Det brukar bli mer smak om man tillsätter lite efter att vätskan kokat ihop.

Lotte
0

# 34 Ska nog ta och köpa hem ett gäng olika vinäger, har bara äppelcider och balsam märker jag i skafferiet.) Tackar för tipset på olika smaker!