nej till bioindustrin
Jag funderar på hur ni som följer LCHF dieten tänker när det gäller det liv som djuren haft som hamnar på tallriken. Det lär ju bli en hel del kött. Djur som skall födas upp för att slaktas…
I dessa tider när klimatförändringen hamnar högt på dagordningen och man rapporterar om vidrig hantering av grisar i Danmark. Det är ju inga nyheter att bio industrin är en stor bov i dessa sammanhang.
Hur skall vi få ihop det hela? Ett del i miljötänkandet borde ju vara att alla LCHF:are sa nej till bio industrin. Man kan välja att köpa sitt kött ifrån ekologiska bondgårdar. Det går ju inte att påstå att man inte har råd. De pressade priserna innom bioindustrin talar sitt tydliga språk, nu senast i Danmark. Vill vi vara en del av detta?
Som Armstrong på månen. Ett litet steg för LCHF:arna men ett stort steg för grisarna.
LCHF innebär inte mer kött (protein) än SNR.
LCHF uttalas lågkolhydrat/högfett, inte lågkolhydrat/högprotein.
Se även Barry Groves artikel Why Low-Carb Diets Must Be High-Fat, Not High-Protein

Människans påverkan på klimatet anser jag vara propaganda, en bluff….men anser absolut att djur skall födas upp på ett sånt sätt att de mår bra (föda, miljö, stress).
Tyvärr finns inget ekokött här där jag bor (utbudet är allt för dåligt på många håll i swe)…möjligtvis nån entrecote el dyl, men sånt har jag absolut inte råd med. Men det blir ju en del ren och älg för min del istället.

Här i Göteborg finns ett gott utbud av gräsbeteskött!!
"We can slow climate change not by eating less meat, but by feeding our livestock on grass, not grain"
http://www.guardian.co.uk/commentisfree/2008/sep/08/food.unitednations?gusrc=rss&feed=uknews
Nog har mäniskans påverkan på miljön varit stor även om den kanske inte kan påverka klimatet globalt.. och den största miljöpåverkan vi har åstadkommit är jordbruket!
Och det är vår ohemula drift att äta och fortplanta oss som är den drivande kraften!
Så lösningen på problemet är att återgå till jägarsamlarstdiet.. men då får det bara finnas några miljoner mäniskor på planeten så det är en ganska mordisk lösning!!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
#0, Matdjur, och då speciellt nötdjur, sägs ofta bidra kraftigt till växthuseffekten. Men nötdjur som får beta gräs bidrar inte till växthuseffekten. Visst blir det en del utsläpp från dom, som kommer från gräset dom äter. Men sedan växer det upp nytt gräs igen där det gamla växte, och det nya gräset binder lika mycket växthusgaser ur luften som dom gamla gjorde, så kollar man på helheten så släppts det inte ut något. Det blir ett hållbart kretslopp.
Problemet är att dom flesta djur idag får leva på spannmål som gödslag med konstgödsel, och då blir det utsläpp i flera steg i produktionen, och inte något särskilt högt upptag från luften. Men det betyder inte att vi ska sluta äta kött, utan att vi ska förändra produktionen till att bli hållbar!
För övrigt äter vi inte mer protein än t.ex. tallriksmodellen, vi ersätter kolhydraterna med fett helt enkelt. Skulle man ta tillvara på allt fett som går till spillo vid slakt osv. istället för att slänga det eller skicka det till industrier som gör saker av det så skulle vi inte behöva särskilt många mer djur än andra, eftersom proteinmängden är samma.
Det finns en massa plats som är eller kan bli bra betsmark men som inte duger som odlingsmark, så argumentet att vi bör äta spannmål för att det kan ge mat åt fler personer håller inte heller.
Självklart bör man välja ekologiskt och närproducerat om man kan. Det är på gång mer och mer, kollar man på försäljningsstatistiken så har sådana produkter gått upp dom senaste åren. Vi får hoppas att det fortsätter att gå upp.
Att svin skulle bidra till växthuseffekten har jag aldrig hört någon påstå, men självklart ska dom, liksom alla andra djur vi håller för mathållning, behandlas så bra det bara går ända fram tills dödsögonblicket.
Naturligtvis skall vi tänka på miljö och djur (även om lchf inte per automatik behöver betyda mer protein i kosten) och att ekologiska bondgårdar är en bra ide, men desvärre är det inte så många av dem överallt, så att säga att man inte kan åberopa dåligt med stålar stämmer inte helt. Jag har per idag inte råd att resa utomlands varje gång jag ska handla mat (för att få handla på en gård eller eko mat i affär). Jag bor inte i Serige, och där jag bor satsas det bara på ekologiska grönsaker och oxå det i pytteliten skala. Men med det sagt är det hemskt när djur far illa.
Ett djur som far illa ger ingen vinst till uppfödaren -det växer inte. Köttförmedlaren får ingen vinst på dåligt kött. Djuren måste behandlas väl om företaget skall bli lönsamt i dessa tider.
Våra springer ut - in när de vill året runt.
Nej jag tror inte heller att konsekvensen av problemet med bioindustrin borde vara att vi övergår till spannmål. En viktig poäng som anges här är ju också att man genom LCHF faktiskt tar vara på mer delar av djuret. Finns det inte att köpa i affären så är ju inte alla förunnat att kunna välja ekologiskt kött. Men man kan ju tänka sig att det skulle kunna få en enorm genomslagskraft om LCHF-anhängare skulle ta till orda.
Lottalis, Man kanske inte får någon vinst på dåligt kött. Att era djur kan springa in och ut efter eget behag låter ju jätte bra. Men jag har varit på gris farmar och sett mig omkring, dock inte de i Danmark. Det jag såg var grisar i så små bås att de inte ens kunde vända på sig utan stod dag in och dag ut i samma riktning. De åt från det ena hållet och bajade åt det andra. När suggan fick kultingar hamnade hon i ett något större bås. Där hölls hon i liggande possition för att inte lägga sig på de små grisarna. Nu talar vi om en helt vanlig grisfarm. Inga missförhållanden där inte. Inga blåa fläckar på djuren, men vad är det här för ett liv? kan man tänka. Jag skulle filma inne hos kultingarna som van uppdelade i olika åldersgrupper i olika rum. Här var det lite mer utrymme och de hadde små plastbollar de kunde leka med för att inte bita varandra som de annars gjorde. I dessa rum gick grisarna på stålgaller för att kisset och bajset skulle kunna glida emellan. Stanken av amoniak var enorm. Jag har ingen form av allergi men jag var svårt astmatisk när jag åkte hem sex timmar senare. Nu hör det till saken att grisars luktsinne är synnerligen delikat. De har ett bättre luktsinne än hundar och så skall de stå där i stanken dag ut och dag in tills de blir slaktade. Som sagt, det här var inte en vanskött gård.

Förändring på det här området sker långsamt! Och det sker inte av sig självt.
Det är endast genom konsumentkrav och via krav på politiker och myndigheter som det kan bli någon skillnad. Genom att välja ekologiskt odlat och genom att debatera i media, insändarspalter, och ställa krav på dom som vill ha våra röster kan vi på sikt göra skillnad.
Därför är det viktigt att ta chansen att med sin röst, nu på söndag t.ex. visa vad vi vill 
Rösta inte på Marit P, för hon tycker att genmodifiering är ok 
Bertil
#pkwe
Tyvärr finns de som satsar mer på mängden än på kvalié. Detta kallar jag missförhållande och djurplågeri! Trots att jag inte är så bekant med grisar.

Bio industri. SF? 
>>>Malum domesticum<<<

#7 Hemskt!
Jag har försökt jobba på ett projekt som skulle gynna glada utedjur…men tyvärr ansåg länsstyrelsen att jordbruksverket inte var intresserade att stötta projektet.

Har du något att ytterligare att berätta om projektet?

#12 Det var mitt köttbilenprojekt som skulle öka tillgängligheten av bra kött och förhoppningsvis öka den ekologiska uppfödningen på sikt…men just nu ligger det mer eller mindre på is pga problem med finansieringen.