Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 3062 ggr
annica80
0

Vad ska man fokusera på?

Hejsan!

Tänkte ge mig på LCHF nu men det är ju en brutal djungel! så jag skulle behöva lite tips. Vad är det viktigaste att fokusera på? Skippa all kolisar eller akta sig för div E nummer? Kan man gå över succesivt eller rekommenderar ni att man tar sig an allt på en och samma gång? Ska jag kasta allt som är onyttigt och sedan starta på nytt? En annan fråga är också hur jag ska göra med sonen på 3 år och hans dagis? eller ska jag helt sonika låta det vara avdramatisera maten på dagis och ge honom goda vanor hemifrån?

herregud.. hur skall detta gå??Tyst

jo just det! hur är det med popcorn? jag kan ju alltid hälla på smör på?

Raring
0

Sila kamelerna i första hand - dvs skippa pasta, ris, mjöl, potatis, socker, godis, frukt och popcorn.

Jaga E-nummer har inte i första hand med LCHF att göra utan är mer en "naturlig mat, sund livsstil"-grej som du kan ägna dig åt senare om du vill. Det är bra, säger inget annat. Men man måste inte. :-)

Dagis… avdramatisera tycker jag (som inte har  barn). Han tar inte skada av att äta "vanlig" mat på dagis.

annica80
0

fan… jag hade det på känn att popcornen skulle ryka….

så det främsta är att få bort kolhydraterna? så då kanske det kan vara tillåtet att käka korv emellanåt?

Raring
0

Ja, hålla kolhydraterna nere är helt klart steg ett. Resten tar man som man känner för. Popcorn är mest majsstärkelse (=kolhydrater), ca 50g kolhydrater/100 g popcorn (länk).

Korv.. beror på vilken korv och hur mycket kolhydrater du tänker acceptera per dag. Ölkorv är mer ok än falukorv. Man får läsa på innehållsförteckningen för att veta.

annica80
0

ölkorv funkar

vet inte riktigt hur mycket jag ska tolerera per dag.. inte mycket iallafall. ska stax iväg o handla min första grädde på många år och får antagligen rensa skafferiet ikväll…Skrattande

nettan112
0

Jag har inte det minsta brytt mig om att sätta mina barn 7resp 8 år på någon lchf-kost. Mina barn är så smala ändå att lite extra kolhydrater inte gör något, dessutom har jag inte mage att ta ifrån dem deras spaghetti med köttfärssås, pannkakor, stuvade makaroner och falukorv, lördagsgodis mm. Mitt val är mitt val och jag vill då inte tvinga på min livsstil på övriga familjen (man och barn) Då jag inte har något sockersug längre så har jag heller inga problem att ha godis och kakor och glass hemma, jag har helt enkelt valt att låta bli detta. Så det är alltså bara jag som lever på kött, fett och lite grönsaker…. Alla är ju olika men för mig funkar det helt klockrent och då har jag i alla år varit en riktig sockergris.. Glad

Lycka till och gör vad du tycker känns bäst!

annica80
0

hur är det med alkoholen? ska man bli nykterist de första veckor/månader?

lizaohman
0

Jag tänker så här: Det här är ingen bantningskur utan en hormonreglerande kost som passar alla åldrar, även om en ung frisk och aktiv person klarar kolhydrater betydligt bättre än en äldre sjuklig och stillasittande person. Barn får sina värderingar grundade av familjen och jag kan inte tycka att det är fel att åtminstone presentera alternativ för barnet. Många barn slickar t ex i sig smöret och låter mackan vara. Sunt, va?

Så LCHF är inte kopplat till viktnedgång, som det framställs i medierna, även om det för tjockisar är en trevlig bieffekt. Hälsovinsterna kommer i första hand.

Kom just på: Nu har man konstaterat att diabetes, ledvärk mm INTE är kopplat till fetma genom att studera asiater, som numera äter betydligt mer kolisar än förut (och framförallt snabba sådana). De är unga och ej överviktiga och blir ändå sjuka. För oss i Väst tog denna tråkiga vändning 200 år men för asiaterna har det tagit endast 50 år att komma ifatt oss. Det som förvånat forskarna är alltså att div sjukdomar INTE är kopplade till fetma, vilket vi från LCHF-sidan har påstått många gånger. Fetma är ett av symptomen på överdrivet kolhydratätande, diabetes ett annat, cancer ett tredje osv.

annica80
0

Jag har inte på något sätt tänkt att tvinga sonen att äta det jag äter, men precis som innan så är det jag som lagar maten, och då äter han det han vill. Kan väl påpeka att han är tre år oxå.

#7 han slickar fortfarande i sig smöret ;-)

men tillbaka till tråden. Det är svårt att lägga om kosten åt vilket håll man än väljer. Jag har ätit fettsnålt i nästan 20 år nu och efter graviditen verkar kroppen kommit i rejäl obalans. Så jag hoppas på LCHF.

Vad jag börjar förstå när jag surfat runt idag är att det behöver inte vara så allvarligt eftersom det är som lizaohman säger , inte en bantningskur.

Men jag måste bara fråga en sak. Hur mycker kolisar får ni i er på en dag? tycker inte jag har ätit någon kolhydrat men trots det verkar det som om jag pillat i mig 20 g iallafall Foten i munnen bra? dåligt? normalt?

Sugiyama
0

Jag räknar inte kolhydrater så jag vet inte men 20 g låter helt normalt, framförallt om man precis har börjat ställa om. Det kan vara bra att ta det försiktigt i början framförallt om kroppen är ovan. Jag har samma erfarenhet som dig, bantat sedan jag var 12 år tror ajg så det kan ta lite tid att komma in i nya vanor och jag tycker man vinner på att låta det ta tid och inte stirra sig blind på vågen enbart. det finns så många andra vinster. Min hemmaboende son är 16 år och äter samma som vi hemma men får sin pasta om han vill. Märker att han äter mindre och mindre av det. Bröd ahr jag slutat köpa till honom för det ligger bara och möglar i skåpet, istället tar han ett ägg till frukost. Jag tror faktiskt mer och mer på att fokusera på det som är bra att äta så ger sig det andra automatiskt.

vinteralvan
0

Mina döttrar 4 och 6 år får "vanlig" mat på dagis och LCHF hemma, om dom vill så kokar jag lite pasta till dom men det är sällan och lördagsgodis får dom köpa själva av sin veckopeng.

Nykterist behöver du inte bli, torrt vitt vin innehåller oftast 0,5 g.

Lycka till.

HanneU
0

Helnykterist, nej det behövs inte, men begränsa dig! Effekten blir så mycket större när man äter LCHF!

Zepp
0

Börja med att dra ner på kolhydraterna och börja läs alla innehållsförteckningar.. köp inget med mer än 5% kolhydrater och med konstiga ämnen som du inte vet huruvida din kropp behöver/tål!

Sen är nästa steg att lära känna sin kropp och de nya hungersignalerna.. förut har du antagligen reagerat på fallande blodsocker.. men detta kommer numera att ligga ganska jämnt!

Oså kan du slänga alla lightprodukter och bara köpa fullfeta produkter.. leta oxå efter de fetaste köttbitarna!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

annica80
0

zepp

för att var ärlig så har jag övereagerat på allt som ö er huvet taget kan kallas hunger, det är även därför jag är orolig över att äta för mkt fett.

idag dricker jag, doch enbart tort vin… jag antar att d inte e bra,,, men nåt måsta jag få ha Cool

Zepp
0

Nu är det ju som så att vi alla är olika och har olika problem att brottas med.. men det gäller ändå för alla att lära sig känna efter hur kroppen vill ha det och skilja på hunger och sug!

För övrigt så blir man sällan sugen när man är mätt.. dvs om kroppen har fått det den behöver.. men vi dras alla med olika vanor och det är en sak att ställa om kroppen en annan sak att programera om knoppen!

Jag märker helt klart skillndaden om jag har ätit en dålig frukost.. är den inte tillfylles är jag småsugen hela dan!

På helgerna äter jag ofta sen brunch som är rejäl och då blir det oftast bara två måltider per dag!

Man skall ersätta energin från kolhydraterna med samma mängd energi från fett.. du vet fett i form av smör innehåller 80% fett.. och många kolhydratkällor typ potatis innehåller typ 16 % kolhydrater.. och fett har dubbelt så mycket enegi per gram, så det behövs bara en liten klick smör för att ersätta en potatis!!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Wildrat
0

#13 Något glas torrt vin nån gång i veckan funkar med LCHF också men märker du att du inte går ner i vikt som du vill (om 3 månader ungefär) så kan vinet ha blivit ett problemområde. Det är nämligen så att leverna prioriterar alkoholförbränning framför fettförbränning men det behöver du inte bekymra dig om nu. Njut av den goda maten istället…