Om man syndar...
Hej! Jag är helt ny på detta tänk och ska snart rensa ur skafferiet:)
Jag undrar vad som händer om man nu skulle råka synda. Säg att man är bortbjuden på lunch och det serveras tex pastasallad. Går jag upp i vikt om jag äter det då? Eftersom man äter så mycket fett samtidigt, utan att just den dagen dra ner på kolhydraterna?
Jag hoppas jag klarar av detta "nya" sätt att äta. Väldigt svårt att tänka att man helt plötsligt FÅR äta fett.
Hur vet jag att jag äter tillräckligt? Är van vid att det vid dieter finns riktlinjer för hur mkt man får/måste äta. Känns främmande med fett i mitt te, jag som dricker det som det är…
Hoppas ni kan hjälpa mig:)
Välkommen!
Om du äter pastasallad tex. så stoppar det säkert viktminskningen, men du får själv ta ställning till om det är värt det. I början är det bra om kan låta bli att "synda" så man kan komma i gång och lära sig att äta så här. Är du sockerberoende så är inte pasta att rekommendera då det kan trigga i gång dig.
Mängden mat, ät så du känner dig nöjd och mätt. Det är svårt att säga exakt då vi fungerar så olika.
Du behöver inte ta fett i te om du inte vill. Det är bara om man inte får i sig tillräckligt med fett i maten som man gör det, eller om man tycker om det.
Prova och skriv i MinMat (länk finns bland Länkar) allt du äter en dag så ser du hur fördelningen ser ut. Helst skall det vara 75 % fett, 20 % protein och 5 % kolhydrater, men det bestämmer så klart du själv. Räkna inte kalorier utan ät så du är mätt.
Lycka till!
Framför allt är det så att det är kolhydraterna som gör att du går upp. Inte att du äter fett samtidigt. Fettet gör att du blir mätt. Kolhydraterna gör att du blir sugen på mer mat.
Men, som Mervi skriver, man får helt enkelt göra sina val, se hur kroppen reagerar om man avviker från matordningen, och sedan analysera om det var värt det eller inte.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna

Man kan säga att olika personer får olika reaktioner på avsteg:
Är du helt ny på LCHF ska du försöka låta bli avsteg åtminstone några veckor - annars riskerar du dra på dig/förlänga omställningsperioden med mer trötthet, huvudvärk, osv…
Diabetiker skulle få problem med blodsockret…
De med magproblem, tex IBS, kan få tillbaka dem vid avsteg med fibrer och spannmål, många avstår därför
De med sockerberoendeproblematik kan vid avsteg får svårkontrollerade sug och börja häva i sig kolhydrater 8igen)
Själv är jag känslig för spannmål och min astma skulle börja försämras om jag syndade med typ pasta under en vecka…
Det är kanske inte ett så hjälpsamt svar, men poängen är att man måste prova själv lite vad som händer, det beror lite på varför man äter LCHF. Om du inte har metabola problem eller sockerberoende kanske en önskadviktnedgång stannar av några dagar. Syndar du då igen "lite gott till helgen…" och sedan igen och igen kommer du svaja fram och tillbaka mellan förbränna socker/förbränna fett - och risken är att du både har kvar övergångsproblemen OCH får viktproblem.
Fabricati diem, pvnc!
Öva dig till att bli van vid fett.
Ät något fettrikt innan du åker bort så äter du mindre. Ta med lite fet ost eller annat fett-gott.
Hur du mår beror på vilka problem du ev har.
Ät tills du är nästan mätt. Ju fetare mat dess bättre. Själv äter jag var 6h ungefär, om jag inte glömmer bort det.
Tack för era svar!Behöver tips och peppning
Jag vill gå ner i vikt, har IBS och är sockerberoende…

#5 Har du IBS och är sockerberoende borde du definitivt hoppa över pastan! Peta bort den eller välj något annat. (Pastasallad är pest, för det blir så lite riktig mat kvar när man petat bort "utfyllnaden")
Fabricati diem, pvnc!
Lite fler funderingar
Hur vet jag att jag får i mig tillräckligt med fett? Som Mervi skrev, att man kan ta fett i te om man inte får i sig tillräckligt i vanliga kosten.
Om jag inte vill ändra familjens kost, bara min egen, hur kan jag äta då när vi äter tacos eller spagetti och köttfärssås tex?
Vad kan man äta istället för bullar och kakor när man bjuder hem vänner på fika?
Hur gör ni om ni blir bortbjudna på kalas? Kanske inte bjuds på nåt som funkar. Känns ju osocialt att inte fika…
Om jag ska köpa EN bok med recept, info och tips, vilken tycker ni då?
Tacksam för svar.
Tacos är enkelt du låter bli tacoskalen el pitabrödet, vill du avancera så kan göra egen kryddblandning och tacosås. Dom färdiga innehåller mycket socker. När det gäller pasta, du tar bara såsen med t ex strimlad vitkål. All mat kan du fetta upp genom att ha på smör
Om du äter fett kött (typ fläskfärs) eller fet fisk (tex. lax) så behöver inte tänka på att fetta upp maten. Annars är ju smält smör ett bra sätt, ta det till kokta grönsaker.
Det finns många recept på bakverk/efterrätter här på forumet om du får vänner på fika, du kan bjuda det och även äta lite själv.
När jag går bort så äter jag det som jag kan av det som finns, hoppar över potatis, ris och past och äter grönsaker, kött/fisk och om det finns sås så är jag fräck och frågar om det finns mjölk i såsen. Bjuds det kakor så låter jag bli och dricker bara kaffe/te.
Om du vill kan du ta med något själv när du går bort. Lite ost, eller baka Ålandspannkakan, den är jättegod, mättande och låg kolhydrat.Jag brukar ibland ta med och så bjuder jag till alla som är där. Oftast tycker det flesta att det är gott och även intressant att få smaka. Många tror ju att vi äter tråkig mat, så bjuda lite av godsakerna vi äter är ju jättebra.
Sätt in maten på minmat så vet du hur mycket du får i dig.
När du har gäster, enkelt jätte gott -Ålandpannkaka ät som den är el bär och vispad grädde på. Står sig bra i kylen har inte fryst den ännu den är slut innan. Jag gör dubbelsats det blir en ungslångpanna.
När du åker bort ta egen kakbit med, det gör ju gluten och laktosintoleranta. Eller ost.
Böcker kan jag inte ge råd om
Jag köpte 3. En av Annika, en av SSS och en av Lithsfelt något.
När man inte kan bestämma sig så…
Ta inte så allvarligt på maten om någon dag har du fått pli på det.
Jag kokar potatis eller något annat varge dag till de andr, själv äter jag bara det som hör till. Så tex. köttet äter alla enligt LCHF.