ont i magen
Igår gjorde jag nötbröd och använde endast hasselnötter, ägg och smör….. lite senare var jag lite hungrig så jag vispade grädde, lade i ca 0,5 tsk hermesetas och lite hallon. När jag skulle borsta tänderna fick jag sådan hjärtklappning så att jag trodde jag skulle få en hjärtinfarkt och så ont i magen, svimfärdig och illamående. Är det alla nötterna eller den ynka halva teskeden sötningsmedel eller bara en övergångsfas…….
Har nu gått 3 veckor på lchf och minskat 3,6 kg så jag är jättenöjd. Vägde 77, 4 till mina 164 cm och väger nu 73,8 så det är på rätt väg. Fick inatt dessutom sendrag i vaden som jag vaknade av…… ingen bra kväll och natt mao…. 
Skulle magnesium hjälpa eller räcker det med mycket vattendrickande och om magnesium, hur mycket?
Tack för detta underbara forum!
Hjärtklappning när man är ganska ny på kosten har jag förstått kan bero på att kosten sänker blodtrycket och att kroppen då kompenserar det lägre trycket med ökad puls/hjärtklappning. Det ska normalt inte vara farligt och är en del av övergångsbesvären. Men om du känner dig orolig ska du förstås söka läkare.
Många upplever sendrag i början (gjorde jag med) och då kan magnesium och/eller vätska och salt hjälpa. Dos? Hmm… minns inte hur starka mina piller är men jag tar två om dagen om jag får känningar (köper på Örtagubben.se).

Den där sendragningen har jag också varit med om! Höll i sig hela natten! :S Magnesium tar jag inte men det borde man kanske börja med.. Mina sendragningar har inte slutat och jag har ätit lchf sen feb.
Du kanske kan testa att äta mindre nötter nästa gång? Får du ont i magen då också kanske du ska utesluta dom helt?
Jag blev ju så lycklig över att kunna äta en "macka" med bregott och gräddost
när jag hittade nötbrödet. Kan mandel vara bättre måntro? Annars så hittade jag i affären tunnbröd med "bara" 3g kolisar / skiva (väääääldigt tunn) Men det blev i allafall en sådan i morse när jag var sååååå hungrig, då jag äter bacon och äggröra vid 09 tiden.
Just tredje veckan brukar vara knepig vid övergången till fettdrift och du har fått några bra förklaringar till varför. Magnesium kan köpas på nätet billigt (150 mg-tabletter, så du kan variera intag efter behov, börja med 450 mg till NATTEN). Det är inte hasselnötterna i alla fall som gjorde det, möjligen ifall du åt mer kolhydrater än vanligt, det kan få kroppen att reagera, bl a med magont, men hasselnötter i sig är inte "giftigt".
Magnesium kan doseras ända upp till 1000mg enstaka gånger utan att det är farligt. Det som kan hända är att man blir lös i magen vid överdosering.
Om du vill ha "macka" så kan du annars baka Oopsies el polarbröd, finns massor med recept här till vänster.